någon som testat?
är de någon här som har testat ett så kallat indian hackamore?
fördelar? nackdelar?
ja vad tycker ni om de?
Intressant fråga! Undrar desamma :D
_MVH Julia Tingström www.jtphoto.se_
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Jag har testat på min häst som jag annars rider i repgrimma på. Lånade först ett från en annan tjej i stallet, ett hon köpt från naturhästen med knutar på nosryggen. Hästen gillade det inte (hon behöver inte mer än ett tunt rep över nosen för att vara med på minsta tygeltag = repgrimma funkar perfekt), gick "trögt" att styra med det och jag upplevde inte att eftergiften var så tydlig som jag vill ha den.
En regning dag senare knöt jag ett eget indianhackamore av rep jag hade hemma. Gjorde ungefär samma modell men utan knutar på nosryggen och det funkade mycket bättre på hästen, så jag antar att det med knutar blev för skarpt för henne. Med min modell var hon nöjd. Tyckte eftergiften var bättre på min, kanske jag hade lite "halare" rep, plus att jag använde metallringar som de löper igenom istället för repöglor.
Det är ju inget jag skulle sitta och rida dressyr på, men det funkar helt ok när vi är ute i skogen (rider alltid på långa tyglar ute ändå så spelar inte så stor roll vad jag har på huvudet på hästen)
okej tack=).. jag öpte ett handgjort för inte alls många kronor för jag vill ha att byta med ibland.. rider normalt på bett så jag vill gärna att han ska få vara utan bett ibland.. å de jag tänkt använda till är enbart uteritter utan krav så man helt enkelt har stopp med sig bara.. tyckte att de såg ganska så "behagligt" ut om man får säga så:-P