Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 2429 ggr
Gronstedt
0

Inredning i ligghall

I praktisk närhet av min beteshage finns en carport som står på sandbotten, med golv av betongplattor. I den skulle man kunna göra en ligghall för 2-3 hästar, så att man skulle kunna förlänga "utesäsongen" genom att ge skydd för det otrevligaste vädret, innan de måste flytta hem till box och rasthage.

Golvet är visserligen tillräckligt hårt och fast för hästarna, men det lär väl inte bli så lyckat om kiss rinner ned mellan plattorna, ned i sanden under. Hur mycket strö man än har så kan man ju inte vara säker på att inte en del kommer ned till golvet.

Måste man gjuta helt platta? Kan man lösa det med gummimatta? Någon som har erfarenhet och tips?

Tusen
0

Man måste inte alls ha gjuten platta.

Vore jag som du skulle jag ta bort stenplattorna och fylla på med grus. Sen lägger du på ett ordentligt lager med torv. Vill man kan man sedan lägga på halm eller spån.

Vi har så och varierar mellan enbart torv (ordentligt mycket då), på vintern har vi torv och spån blandat eftersom torv lätt fryser, sen har vi ibland halm.

Detta är godkänt i hela vår kommun då många har precis samma underlag som vi i sina lösdrifter. Vår lösdrift är dessutom kontrollerad och besiktigad av kommunens kontrollanter. Skrattande

CelsiusT
0

Varför är det inte lyckat om kisset rinner mellan plattorna ner i sanden? Är det dränerat så spelar det ingen roll ju. Kissar hästen i paddocken tex så rinner det ju ner och försvinner, där är ju sand.

Lägg på ett ordentligt lager med torv bara så inte ytan blir blöt om dom kissar, bara så hästarna slipper ligga i blött. Eller som #1 föreslår att man tar bort plattorna och bättrar på dräneringen genom att lägga på ett lager grus, visserligen både dyrare och mer jobb.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
0

#2: Även om det är dränerat blir ju en del kemiska beståndsdelar kvar i marken, och det kanske inte är så fräscht att ha det instängt under plattorna … I en paddock är det ju bättre luftväxling, så att säga Glad.

CelsiusT
0

#3 Fast instängt under plattorna? Det kommer ju inte gå uppåt ändå, kan det gå neråt så går det ju neråt. Man måste ju absolut inte ha hel platta att stå på. SÅlänge det inte blir liggande på ytan så spelar det ju ingen roll. Du måste ju ändå lägga tex torv ovanpå ändå.

Caf_Roy
0

Jag lägger mig inte i vad som är bäst, men ett alternativ till att gjuta en hel platta kan nog vara att måla. Jag har för mig att det ska finnas någon sorts plastig färg som fäster på det mesta och tål i princip allt.

Sen kan man lägga ett ordentligt lager torv och halmbädd ovanpå.

Ligghallarna i vårat stall har ett ordentligt lager grus och massvis med halm ovanpå.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

CelsiusT
0

Vi hade en ligghall som var delvis berg och delvis grusad. Godkänd var den och fungerade ypperligt med torv ovanpå.