Dilemma
Ponera följande: Du har en medryttare som varit hos er i drygt ett halvår. Det har fungerat bra, lite normala missöden någon gång men ingenting allvarligt utan mänskliga smågrejer. Ni har blivit riktigt goda vänner och träffas utanför stallet ibland, du gillar personen och har litat såpass mycket på denne att personen har fått mycket friheter med hästen: fått rida som den vill, fått väldigt mycket extra dagar om denne har velat, fått mycket uppmuntran, gratis ridlektioner och grejer. Du gillar helt enkelt människan.
Men så får du en dag veta, från medryttaren själv, att denne har varit riktigt omdömeslös. Denne har ridit helt utan huvudlag (troligen även barbacka) på en cykelväg som befolkas av mopedister, cyklister, crossåkare och fotgängare. 200-300 meter bort ligger en vältrafikerad landsväg som är känd för sina trafikolyckor och innan dess ligger en lågtrafikerad sådan.
Medryttaren berättar alltså själv vad denne gjort, på ett sätt som indikerar att hon tycker att det var en kul grej och någonting som du borde reagera positivt på. Hon blir jätteförvånad när du blir fly förbannad men skäms såklart: "Jag tänkte inte på att det kunde vara farligt, det var liksom inte meningen att göra något dumt…" Hon har inte alls tänkt på konsekvenserna eller insett att det är en fullkomligt livsfarlig situation, för hästen är ju snäll.
Vad skulle du göra?
Dumpa medryttaren direkt? Om medryttaren inte råkat berätta för dig redan nu att hon gjort som hon gjort, så är ju risken överhängande att dt hade fortsatt. Det är ren tur att det blev en engångsföreteelse. Intresseret för medryttarhästar i området är enormt och du kan lätt hitta en annan bra medryttare, men du tycker trots allt mycket om personen även utanför stallet.
Behålla medryttaren, ge henne en ny chans? Skriva en stenhård lista på "dos and don'ts", sätta upp extremt tydliga regler och säga att om ett enda misstag händer igen så får hon "sparken"?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Medryttaren har antagligen fått mer frihet än vad denne klarar av att hantera. Jag som är oerhört pedant med mina hästar haded antagligen inte tillåtit medryttaren att vara kvar. Men du kan ju alltid tala med henne och ge henne en ny chans.
Jag skulle nog ta ett samtal med medryttaren om säkerhet och hästvett, se till att ni är på samma våglängd. Betona hur allvarligt du tycker att det är och att hon får sluta om något liknande händer igen. Be henne fråga innan hon gör något om hon är osäker och när du känner dig säker på att hon förstår dig, ge henne en chans till på samma villkor som tidigare.
Om det mot förmodan skulle vara så att hon fortfarande inte tycker att det var så allvarligt, eller inte verkar ta åt sig av ditt säkerhetstänk, så får hon gå direkt. Annars brukar vi alltid köra på principen "En gång: ingen gång. Två gånger: en gång för mycket."
Hoppas det ordnar sig, lycka till!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Häller med #2.
#2 Problemet med den varianten, som jag annars gillar, är att det är så vår relation har sett ut tidigare. Jag har varit noga med att förklara att gör vad du vill, men är du det minsta osäker så smsa eller ring mig innan. Det är detta som skrämmer mig mest, det faktum att hon inte ens insåg att hon borde ha varit osäker, att hon borde ha tänkt efter. Hon förstod inte förrän jag blev arg att hon överhuvudtaget hade handlat fullkomligt idiotiskt. Vad hade hänt om jag inte hade fått veta något? Jo, hon hade gjort om samma sak igen. Vad har hon gjort för farliga saker med min häst som hon inte tyckte var en big deal, och som jag inte fått reda på eftersom jag litat på henne? Jag är rädd för att det kommer fler tillfällen, om hon inte får vattentäta regler, då hon tar fel beslut utan att fatta det själv. Den här gången blev ju hästen inte skadad, men det krävs bara en enda idiotidé till för att det potentiellt sett kan hända någonting riktigt farligt.
Hon är dessutom vuxen, jag förstår inte att man som vuxen människa inte får en inre bild av riskerna med att rida på det viset, och låter bli.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Klart hon ska ha en chans till. Alla har vi väl gjort någon dumhet i livet och det ska man kunna förlåta. Du har ju redan sagt vad du tycker om tilltaget och om ni är riktigt goda vänner så ska man också kunna förlåta. Men som någon sa kan man ju be henne att fråga dig om det är något som hon vill göra utöver det vanliga som du tidigare har godkänt. Alla medryttare har inte den kunskap som en hästägare har eller i alla fall borde ha.
Folk brukar förstå ansvar omräknat i pengar, vi är materialister allihopa. Hur mycket skulle det kosta i veterinär och kring vård om det eller det hade hänt och poängtera att det var din medryttare som hade stått för dom pengarna i ett vårdslöshetsfall som jag håller med dig att detta är. Att du ochså har känslomässiga värderingar för hästen kan ju vara svårt att värdera dock.
Kan man komma överens om vad som är ok och vad som inte är det detta så är " Caf_Roy ":s resonemang vettigt, kanske inte på samma vilkor som tidigare, dom fungerade ju bevisligen inte.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Problemet verkar ju vara att hon inte förstod att det var farligt, det verkar ju inte som att hon skulle göra något som hon tror är farligt för hästen, så om du kan få henne att bedöma risker på samma sätt som du, har du inget att oroa dig för och kan behålla henne.
Om hon fortfarande inte kan bedöma risker efter att du pratat med henne (gå igenom alla scenarior ni kan tänka er och gör riskbedömningar tillsammans tills hon börjar bedöma risker på samma sätt som du) kan du sätta upp stenhårda orubbliga regler, men jag skulle inte våga chansa utan låta henne gå.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"