Köpa årsföl? Hur göra?
Jag är sugen på att köpa ett årsföl som föddes i början av maj. Är det då oklokt att skriva kontraktet redan nu och låta fölet gå kvar hos sin mamma eller bör man skriva kontraktet då man hämtar fölet o november istället? Vill inte bli lurad och betala massa pengar för ett föl man inte får se skymten utav sen? Ska fölet veterinärbesiktigas innan man skriver kontrakt? Det kan ju hända vad som helst fram tills dess att man kan hämta fölet?
När görs alla grundvaccinationer undrar jag med för säljaren sa att hon står för den första!
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Man kan skriva ett kontrakt att man hämta fölet när det är avvant och tills dess lämnar man bara en handpenning.
Ett föl behöver knappast veterinärbesiktigas. Den har ju inte hunnit göra så mycket. Finns dolda fel så går köpet ändå tillbaka.
Här är en länk om vaccinationer. Länk
Men om fölet tex har blåsljud eller något det märker man ju säkert inte förens man börjar rida den ordentligt och doldafel gäller väl bara i tre år, eller? Det är ju inte så kul att behöva lämna tillbaka fölet efter en lång tid och ha slösat energi och byggt en relation till en häst som från början hade en medfödd defekt? Eller tänker jag helt fel här? :D
Men om säljaren vill genomföra hela köpet nu i helge, vad gör man då? Är det konstigt? Man vill ju inte köpa ett föl nu, och så blir det skadat under tiden det är kvar och sedan står man där med hästen….?
www.sweetolga.blogg.se
Vill säljaren genomföra hela köpet redan skulle jag tacka för mig och leta efter en annan häst.
Visst kan du veterinärbesiktiga fölet men t.ex blåsljud lär ju upptckas även vid besiktning hemma. Visst kan man bli känslomässigt bunden till hästen och om du vill undvika det kan en besiktning kanske vara värt, fast någon hälta eller liknande lär inte vara något att oroa sig för.
Blir hästen skadad hos uppfödaren får vi väl hoppas att du har dn fösäkrad i så fall. Göra illa sig kan ju en häst göra varsom helst. 

tycker att du ska göra en besiktning, inte med böjprov men med det andra. som sagt blåsljud och sådan kan man upptäcka! tänk på att inte besiktiga förrän du ska hämta hästen! har ju med försäkring och sådant att göra med. egentligen vore kanske en röntgen på sin plats med, kan man se lösa benbitar och täta tornutskott på ett föl? annars är det kanske inte nödvändigt…
Skriv nåt papper om att du betalat handpenning och när resten ska betalas, när hästen ska hämtas (t ex senast den 20 november elelr liknande), samt att om hästen inte går igenom besiktningen som ska göras i samband med hämtningen så går köpet tillbaka och du får tillbaka hela (halva?) handpenningen.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#4 Hon går inte med på handpenning utan vill genomföra hela köpet på en gång!….
www.sweetolga.blogg.se
en veterinär som gör böjprov på ett föl vet inte vad den gör. Man gör en besiktning på föl med, man kyssnar och tittar och känner på hästen kollar benställning och kroppsbyggnad osv, handpennig hade jag gåt med på men absolut inte mer då hade jag stått över.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

du ska absolut inte gå med på att genomföra hela köpet nu! den enda som tjänar på det är säljaren. inte du och inte hästen. kan bli en riktigt otäck historia om du köper redan nu.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~