Smarta tips
Japp nu är det artikel dax, så jag tänkte på en artikel om smarta tips dvs alla bra tips vi fått av varandra här inne tex: GB-glasslock som snösulor, olja i vattnet på vintern, täta täckessömmar med bygg silicon osv.., osv..
Några mer måste ha tips?
Bildäck att ställa vattenhinken i kanske?

Bildäck med fälg att sätta staketpinnar i när det är fryst ute och någon pinne har gått sönder.

Tack, jätte bra!
-Fortsätt så..;)
Hovfett för snöstyltor!

Eller dunkar på varje sidan av hästen i ett grimskaft som balanserar vikten till sommarbetet..
-Våra hästar får hämta eget vatten på sommaren.

#6# Stackarna! 

det är ju slaveri det där linda
#8 haha ja, det är det… fyyy

Jag är den största slaven här hemma..fattas bara fotbojjerna
visst sjutton, jag skulle ju kolla, var det du byebyesandy som sa detdär om locken som snösulor ? eller vem var det ?
skulle medla till en vän som hade lite problem med snö, eller ja, hon är ,medryttare på två hästar, och ägaren vill inte ha sulor på av nån anledning, och då sa jag att det kanske kunde funka med locken, billigt och bra.
hur var det man gjorde det ?
bara skar ut i storlek med hoven och stoppade i ?
haha, så tokigt det lät ;P

Ett par deciliter olja i vattnet på vintern för att lättare få loss iskakan på vattnet och för att vattnet ska frysa senare.
Tampong att badda sår med, luddar inte som bommull.

#11# Nej, det var stenis som sa det. Soyas förrförra ägare. *ler*
det var kanske så det var, bra minne jag har ;P
men vet du hur man gjorde då ? eller nån annan ?

Klipp ut och pilla mellan hoven och skon fungerar utmärkt!
#15 - Finns det ingen risk för röta då eller nåt?

Nej inte större risk änn vanliga sulor, dessutom kan du ju ta av dem efter ridning.

Men risk för tappskor tror jag. Man drar ju ut skon så att sömmarna rör sig mer.

Nej då gb- locken är så mjuka ocvh följsamma.
-Skor man var 6-8 vecka är det ingen fara.

Jag försöker sko var 8:e vecka. Har inte råd med var 6:e v. Behövs inte heller för den delen. 
det är ju rätt smidigt att man kan ta bort dom och pilla in dom när dom behövs, ska meddela min vän om detta, så kanske hästarna slipper packa snö och halka..och det är ju bra :)
Ska testa det på mina små pållar :) Tack för tipset

Dricker hästarna om man har i olja i vattnet?
Ett par dl, menar du i en hink då? Vad behöver jag i mina badkar då tro, en dunk om dagen? 
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#23 det är bara medan det är kalt. Vattnet fryser något senare och den iskaka som bildas lyfter man lätt av då den inte fastnar eftersom det blir som en smörad form.
Jag fick låss isen trotts att det var minus 25 en natt, jag köper en 10 liters dunk på Willys med rapsolja eller Cop extra rapsolja och den ligger kring 10 kronor litern.
Athena står till och med och väntar på att jag ska hälla i oljan och båda stona dricker. Ametist får däremot vatten enbart inne, för han tycker det är roligare att leka med vattnet och det blir så halt i hagen då.
Jag tror det räcker med 3-4 dl i ett badkar, det är bara att prova sig fram. Jag har mitt vatten i ett kärl som jag har isolerat som en termos.

Ja det fungerar kanon faktist!!

Jag ska köpa olja i morgon och testa. Är ju smått less på att stå med en grep och hacka is…
/Cattis
Jag har för mig att innebandybollar skulle hjälpa mot frysning av vatten. (Cattis, hjälp mig nu! :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

#27 Jodå, det hjälper. Ända till dess att de rara djuren slänger ut dem. 
PET-flaskor hjälper också. Om det inte hade varit för att flaskorna smalnar av vid korken så att hästarna kan plocka upp även dem och släpa runt i hagarna.
Oljan blir intressant, den kan de åtminstone inte plocka ut!
/Cattis
vad kan man göra mot frusan torv balal eller frusen bädd..??
någon som har några förslag..?
När solen är framme brukar vi ställa ute balen i solen så den får tina.. annars så får man stå med slägga och mosa, så att det inte blir stora klumpar…… hatar vintern och torv och kallstall..

det har du rätt i, vi brukar ställa in i sadelkammaren.

#27 jo, bollar i vattnet hjälper hästarna kan få hål på ishinnan som bildas men som Cattis skriver hästar tycker om att leka bollar med
Cattis jag har inte prövat detta men ta en plastbytta med vatten häll i en tesked olja och ställ i frysen så får du se hur svårt det är att få loss is kakan.
Sen kan du bjuda hästarna på bara en hink vatten med olja i och du kommer att se att dom gillar det. Det är ju många som blandar olja i maten för att hästarna ska få blank päls.
Nu dricker hästarna lite djupare än oljan är så dom får inte i sig så mycket olja (du har ju också ponny).
#28: Borde fungera med diesel också och det är väl billigare. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

#32 i längden blir det väldigt billigt
om dom nu dricker giftet
Nej, jag tror inte det är så bra, Diesel är nog bättre som hästnamn

Absolut ju!! Dagens bästa förslag:)