Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1110 ggr
Tessen
6

Medryttare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inte ridit min medryttarhäst på en hel månad nu pga att jag har en ovanlig ledsjukdom som gör väldigt ont som allmänvården inte förstår sig på men nu i tisdags hade min läkare pratat med en smärtläkare och berättat mina symptom och smärtläkaren sa direkt att jag är brutalt undermedicinerad när det kommer till smärtan. Så i tisdags fick jag höjd dos smärtstillande och en remiss till reumatologen och på måndag ska jag börja få stabiliserande hjälpmedel till handleder, knän och förhoppningsvis rygg. Om ni bara visste hur lycklig jag är, jag kan rida igen! Jag kan cykla ut till stallet till hästen som jag saknar så otroligt mycket! Jag ska ta en riktigt lång mysig tur ikväll framåt 19.30 när man börjar slippa för mkt småkryp men jag ändå har sol kvar och temperaturen inte sjunker för mycket under tiden.

Han är så himla mysig! En 15årig valack på 163cm/mkh. Han är 50/50 halvblod/fullblod och fullkomligt älskar att hoppa, klättra och galoppera massor! Men han är jätteduktig på dressyr också så vi gör skänkelvikningar ute på grusvägar, han går i öppnor och slutor. Gör små volter där det finns lite plats för att mjuka upp. Men ibland, som idag ska vi bara ta en långtur och njuta av sommaren och att jag kan rida igen så vi ska rida utmed en sjö, upp i skogen, klättra lite, galopp på ganska långa tyglar så han får sträcka ut rejält i en uppförsbacke, sen trava honom en bit, sen skritta hemåt med fötterna dinglande utan stigbyglar, låta honom gå på långa tyglar och bara njuta. Han är min älskling! Jag hoppas mina leder håller länge för jag kan inte tänka mig ett liv utan ridning.

Ville bara dela med mig av min glädje! Lägger in en bild på min snygging också! Lite dålig mobilbild, men där står vi och myser i stallgången efter en ridtur. Åh vad det ska bli härligt att komma ut. Jag har ridit minst en gång i veckan i 22 år nu, så att inte ha ridit på en månad har varit minst sagt jobbigt och frustrerande. Men nu känner jag mig riktigt pirrigt lycklig igen! Stallet är mitt ställe att få sinnesfrid och rensa tankar, så skönt att kunna och orka ta sig dit igen!

Hoppas ni andra har en mysig ridtur idag!

/T

NelliZ
0

Åh, vad härligt! :)

//Julia

Tessen
0

Jaa verkligen underbart! Jag ska cykla ut nu, det tar ungefär 30 min och sen ska vi ut på en riktig mysig tur! Hoppas han är pigg och framåt idag, det brukar kan iofs alltid vara. :)

/T

NelliZ
1

Mysigt! Ha så kul. ^.^

//Julia

sofiek90
1

Va underbart att du kan få rida igen! :) Hoppas du hade en mysig ridtur!

MVH

Sofie

HoppanLoppan
1

Mysigt! Kul att du kunde börja rida igen! :)

Tessen
0

#3 Det blev en nästan 2 timmar lång tur mellan ca kl20 - 22. Det var helt underbart väder och efter ungefär 45minuter så försvann nästan alla blindbromsar och andra bitande flyg-kräk. Hann själv bli biten i överarmen och det känns ordentligt fortfarande så jag förstår verkligen varför hästar piskar med svansen och rycker i kroppen. Men det lugnade sig som sagt efter mindre än halva turen så det blev riktigt lugnt och mysigt :) Vi tog en ganska lång runda som jag tycker är fin. Han var så himla pigg och framåt och mina knän var inte 100% så vi galopperade inget. Lie hårt i marken nu ändå. Han fickjobba lite och gå på tygel och göra skänkelvikningar, några volter och liknande. Han är så duktig. <3

#4 Tack! Ja det var verkligen helt underbart. Jag fick ett lugn och en lyckokänsla så fort jag kom upp i sadeln förut :) Det blev som jag skrev innan en lång, mysig tur!

#5 Ja man får ett riktigt lyckorus av att komma upp i sadeln igen efter att inte ha kunnat rida på ett tag! Visst jag har har ont i lederna nu, speciellt knäna, axlarna och nacken efter att ha cyklat till och från stallet. Men det är ett pris jag är villig att betala för lyckan och lugnet jag känner i stallet och uppe på hästen!

Tog två mobilbilder på snyggingen när vi stod i stallet efter ridturen så ni får se en ny bild på mitt vackra hjärta!

/T

Tessen
0

En bild till på snyggingen. Jag är så förälskad i denna hästen som har så stark karaktär, mycket vilja och en hel del envishet och allt gör honom till den underbara häst jag tycker så mycket om. När jag annonserade om att bli medryttare fick jag svar om hela sexton hästar just eftersom jag ridit så pass länge och klarar mig själv i stallet. Men han är nog faktiskt den enda som jag verkligen, verkligen klickade med och fastnade för. Det var kärlek vid första ögonkastet och jag var fast innan jag ens prov-ridit honom och efter att jag prov-ridit så var det bara ett ännu mer självklart val!

Känslan när han såg mig i hagen idag och gnäggade och travade fram till mig och la huvudet mot mitt bröst för att få lite kli i pannan var obetalbar! Det är en sån känsla där man verkligen vet att hästen har saknat en och tycker om en. Då fick jag ett kärleksfullt pirrande i hela koppen! Kyss

/T

mouiio
0

Grattis, hoppas du har det bättre ! Skrattande