Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3360 ggr
Gandy11
0

Medryttare - utnyttjad?

Började som medryttare på en häst för ca 1 år sedan. Då ville ägaren inte ha något betalt men jag skulle följa med henne på tävlingar lite då och då som skötare. Jag skulle endast rida ut med hästen och de dagar jag hade skulle jag även mocka och fixa mat till "min häst" och fodra och släppa in de andra hästarna i stallet(2 hästar). Jag fick inga fasta dagar utan ägaren kontaktar mig de dagar hon inte har tid. Efter ca 4 månader slutade den andra tjejen som också var medryttare. Då sa ägaren att hon ville ha betalt av mig eftersom den andra medryttaren slutade. Jag tycker det är helt ok att betala för att man rider men jag fick fortfarande bara rida ut och hon ville ha hjälp av mig på tävlingar och veterinärbesök även fast jag betalade. Har ridit som betalande medryttare nu i några månader och känner att jag inte utvecklas eftersom jag varken får rida för tränare eller hoppa. Ingenting har förändrats sen jag började betala och har verkligen lagt ner mycket tid på att följa med henne och alltid ställt upp när hon blivit sjuk etc. Jag får inte ens rida på ridbanan eller i ridhuset även fast det finns, bara om det regnar har hon sagt att det är ok. Ingen av de andra medryttarna i stallet betalar och pratade med en av dem häromdagen då hon sa att hon aldrig skulle betala för att vara medryttare. Vet inte vad jag ska göra. Följer fortfarande med henne på tävlingar och så ca 1 gång i månaden en hel dag. Häromdagen sa hon att hon var sjuk så jag ställde upp och skulle mocka och fixa maten, även fast hon bor nära stallet, sedan kommer hon till stallet ändå och snackar med andra personer i stallet medans jag mockar och fixar hästen. Betalar ca 500 kr i månaden för ca 1-2 dagar i veckan. Vad tycker ni? Tycker ni det är vanligt att betala och vara medryttare under de här villkoren? Har hört från flera håll och kompisar som säger att dom tycker hon utnyttjar mig. Känner mig jätteledsen av det och vet inte vad jag ska göra. Stallet ligger nära centrala göteborg och där jag bor, det är den främsta anledningen till att jag har fortsatt.

[skogtokig]
0

Jag skulle känna mig utnyttjad, betalar ingen av de andra så varför ska du betala?

Jag skulle inte fortsatt under de förhållanderna, om du vill utvecklas så försök hitta en häst där du får lov till det.

Linjerat
0

Jag skulle ha sagt upp mig som medryttare på en gång. Att betala 500 spänn för att bara rida ut 4 ggr i månaden och sen fixa med mockning och foder tycker jag låter dyrt. Om ingen annan betalar så ska inte du heller behöva det. Hoppas det löser sig! :)

Zadeira
4

Började du som icke betalande medryttare under vissa förutsättningar ska det givetvis inte förändras utan diskussion och överenskommelse. Nu verkar du ju ha gått med på att börja betala utan att förhållandena skulle ändras och då är det ju lite ditt eget "fel". Dvs du skulle inte gått med på att betala under de omständigheterna om du nu inte ville fortsätta ha det så då. Du verkar med andra ord ha gått med på något som ni inte diskuterat ordentligt nogrannt.

Däremot så kan du ta upp detta med ägaren. Berätta hur du känner och tycker och att du kanske hade väntat dig något annat, att du vill utvecklas i din ridning och inte gör det i dagsläget. Kanske kan ni komma överens om något annat, något som är väl genompratat och som båda är nöjda med.

Det bästa man kan göra är trots allt kommunicera. När något inte längre funkar så pratar man ordentligt. Kanske kan man ändra på det, annars får man helt enkelt gå skillda vägar och leta efter något som passar en bättre.

olympiathurfjell
1

Över lag så tycker jag det är helt sinnes att betala om man inte gör något mer än att rida. Då menar jag ingen mockning ens. Jag skulle aldrig ta betalt om jag ville ha medryttare till mina hästar. För VAD betalar du för? Jo du betalar för att hjälpa till!

Jag tycker du ska ställa lite krav att du inte tänker betala. Säger hon nej så är det ju bara att säga att du inte tänker vara medryttare då!

Lägg fram ämnet på ett schysst sätt men ha skinn på näsan och ge dig inte!

Lycka till!

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

CelsiusT
0

Svårt det där med att betala eller inte. För mig är det inte konstigt att betala som medryttare, men då ska man även få något i gengält. Vill man då träna så ska man liksom ha "rätt" till det, vill man bara lufsa i skogen så får man "skylla sig själv" att man inte har högre ambitioner. För mig är en betalande medryttare mer eller mindre en delfodervärd. Det är någon som betalar för att få "ha" häst x antal dagar i månaden och under den tiden är hästen medryttarens och denne har rätt att nyttja hästen. Vill man inte låta medryttaren göra annat än motionera hästen dom dagar man sjäv inte orkar, ja då tycker jag det känns fult att ta betalt (iaf så mkt som 500:-/4-8 ridtillfällen), speciellt om medryttaren dessutom hjälper till att mocka och fodra m.m.

Men det finns ju inga regler om hur det ska vara utan det är en uppgörelse mellan två parter. Så jag håller med #3, det är lite granna ditt eget fel som ju har gått med på dessa nya villkor. Men prata om det.

Jag hade nog i din sits ställt ultimatumet att antingen fortsätta på dom promisser som är idag, men då slippa betala. Eller fortsätta betala och då få möjlighet att iaf ibland rida för tränare osv så du känner att du utvcklas.Men då måste du ju också ta ställning till hur mkt det är värt för dig att få rida. Är det mkt värt att ha den där medryttarhästen så kanske det är värt 500:-/mån, det är ju inget högt pris egentligen och det kostar bra mkt mer att ha häst (500:-/mån är nog ungefär vad hästen kostar dom dagar du har hand om hästen).

Dom andra medryttarna i stallet, är dom medryttare på andra hästar som din hästägare också äger? Alltså är det samma människa som äger alla hästar som ni rider på? Isf känns det ju konstigt om du betalar och inte dom om ni desutom gör samma uppgifter. Men annars är det ju bara vad ni kommit överrens om och det vet vi ju att det skiljer mkt på olika håll det där med hurivida man betalar eller inte.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gandy11
0

När jag började betala så sa vi inget om att jag skulle fortsätta följa med henne på tävlingar-det var ju min "betalning", men jag vet, jag borde frågat henne vad som gällde. Jagär jättedålig på att säga ifrån också :/ dom andra som också rider min häst betalar också men dom följer inte med henne på grejer. De andra som är medryttare på andra hästar i stallet betalar däremot inte alls. Dom tar inte alls lika många fordringar heller och det är surt eftersom vi rider under typ samma förutsättningar

NelliZ
0

Jag är betalande medryttare. Dock får jag göra nästan vad jag vill med hästen, får även åka ut och tävla osv. Och ägaren är jätte snäll och delar alltid med sig av all kunskap hon har. Sköter även vissa stallsysslor, men nu på sommarn går ju hästarna ute hela dagarna så då behövs det inte så mycket. Så för mig ät det värt att betala. Men det beror ju på omständigheterna.

Jag tycker det låter som ägaren har lurat dig, eftersom hon först sa att det var gratis och sedan säger att du måste betala. Och dessutom låter dig göra så få saker, tycker det är löjligt att du inte ens får rida på ridbana. :/ Hoppas det löser sig! :)

//Julia

ewelines
1

Jag har själv 2 medryttare till 2 utav mina hästar. Ingen utav dem betalar någonting, deras ''betalning'' är att dem mockar/fixar mat de dagar dem har hästen och hjälper till med ett ut och ett insläpp i veckan och i utbyte mot de får dem rida (i princip så ofta dem vill om inte jag ska eller att de är ngt särskilt) de burkar ofta vara 2-4 ggr per vecka och dem får träna vad dom väl och även för tränare om dem önskar! Ska jag resa iväg någon helg/vecka brukar jag be någon hjälpa mig under den tiden men då får dem ochså rida alla de dagar jag är borta :)

Så hade jag varit du hade jag försökt hitta någon som verkligen uppskattar din hjälp!! :) Jag skulle inte klara mig utan mina medisar!

fridak
0

När jag var medryttare betalade jag inget, men mockade och skötte om hästen i gengäld, men där jag bodde var det lätt att hitta hästar som behövde ridas mer än vad ägarna hann.

bor man i område där det finns fler medryttare än hästar så brukar det vara betalande medryttare. utbud och efterfrågan helt enkelt.

Är du inte nöjd med hur ni lagt upp medryttarskapet så ta upp det med ägaren, vill hon inte ändra på något så leta efter en annan häst.

[skogtokig]
1

Du bor ju i Göteborg och här finns det en hel del hästar och väldigt många som letar efter en vettig person som kan hjälpa till med hästen eller hästarna.

Jag har själv inte betalat för att hjälpa andra med deras hästar sedan första medryttarhästen. Däremot har jag fått betalt för att hjälpa till med en av hästarna. Upplägget som är nu med hästen som jag får låna ibland när jag hinner fungerar bra för mig - även om ägaren säkert hade velast ha hjälp mer regelbundet.

Trivs du inte så tror jag inte du kommer ha problem med att hitta en annan häst att rida, det finns gott om dom i Göteborg och på Hisingen.

HoppanLoppan
0

Jag ar oxå medryttarhäst. Jag betalar 600 i månaden, men jag får rida när jag vill och får hoppa, rida dressyr elr rida ut. Jag ar oxå några stallsysslor som jag måste göra men jag tycker ändå det är helt okej… Men jag förstår att det inte kan vara så kul om man bara får rida ut hela tiden! Jag tycker hon utnytjar dig! :)

JustMySelf
0

Jag tycker det är helt okej att betala som medryttare, även fast man hjälper hästägaren och gör den en tjänst. Men om du inte ens får rida på ridbanan eller i ridhuset så förstår jag att du känner dig lite utnyttjad, det harde nog jag också gjort.

Jag tycker du ska ta upp det med hästägaren, att 500 kr per månad är lite mycket att betala när du bara får rida ut.

Mantissa
0

Helt ok att betala motsvarande vad du skulle få betala på en ridskola (upp till 100-150:- per ridtillfälle) tycker jag, förutsatt att du känner att du får något ut av ridningen (det är väll därför du är där?).
Hjälper man till förutom med ridning så tycker jag det ska påverka kostnaden alt. ta ut den helt.
Att vara medryttare är ett underbart sätt att få ha häst i lightversion. Ett perfekt mellansteg om man ännu inte är redo för det fulla ansvaret. Visst hjälper du hästägaren, men du får en motprestation med nöjesridning/utbildning eller tävling.

Det fallet du räknar upp känns defenitivt som utnyttjande.

Uss
2

Som jag ser det så blir du utnyttjad, men gillar du hästen så prata med ägaren om de olika villkoren för olika hästar!

Själv har jag grundåsikten att det inte är fel att en medryttare får betala, men som du beskrev det i dina första inlägg så tycker jag nog att DU ska ha betalt… Du fungerar ju som "bakjour" och gör ett jobb åt henne när du är där samt hjälper regelbundet till på tävlingar - jag tycker nog det är mer värt än en uteritt!

Vill HON ha betalt så ska du ju få något för pengarna - om ni tidigare var överens om att uteritten motsvarade ersättningen för jobbet, vad ska du då betala för???

Som någon sagt tidigare, finns gott om hästar i gbg-området du kan lätt hitta någon annan, förmodligen vill de flesta ha betalt också men då får du i gengäld fasta dagar då du kan rida som du vill (finns nog inte många som skulle ha något emot att du red för instruktör) och åker du till någon tävling är det förmodligen för att du själv ska tävla ;D

Conut
0

Jag hade sagt upp mig eller pratat med henne! Dem gånger jag varit medryttare då fick jag göra vad jag vill med hästen, rida hästen/ponnyn i ridhuset, då får jag de osv. Prata m ägaren eller säga upp dig som medryttare.

För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.

mouiio
0

Jag var medryttare på en unghäst (b-ponny). Vi kom överens 3 dagar i veckan, behövde inte betala något eller göra något utöver det ! Men sen så kom hon med förslag typ kom på lördag morgon så tränar vi, och så kommer jag så säger hon att hon måste åka ner och handla hästmat och säger att jag kan mocka så länge, det är 9 boxar där. Sen så sa hon stanna till lite senare så ska vi fixa en sak till hästen (gjord det) men då sa hon bara nu måste jag hem, du tar in hästarna va, bra ! Det är 9 hästar, en hingst 3 unghästar 1 mamma och föl och några andra, inte särskillt kul, för grinden var så jätte stor att alla rymmde och jag blev övertrampad. Jag skötte allt sämmre och sämmre ju längre tid det tog, men jag skulle rida 4 hästar och gå ut med unghästarna. Så i 7-8 månader gick jag upp 6-7 varje morgon (på helgen, men gick upp så tidigt annars med till skolan)cyklade till stallet, mockade, fodrade, tog ut hästarna, red. En dagn blev det för mycket, och nu har jag slutat ! Men det känns ändå som en bra livserfarenhet ! Obestämd

Skunken
0

Jag skulle inte betala för att bara rida i skogen om jag ville utveckla min ridning iaf! Men skulle jag få rida både i skog/mark och bana, träna för tränare, ev tävla skulle jag gladligen betala för att "få ha häst" :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund