Problem med min ponny..!
Hejsan, Jag tycker väldigt mycket om att hoppa med mitt lilla russ då och då. Men dock är inte så roligt när jag hoppar någon liten bana eller så.. Hon börjar alltid rusa efter hindrena..Vilket gör att jag får inte så bra kontroll över henne.
Sedan har jag ett annat problem, Alltid när jag fattar en galopp så bockar hon eller sparkar bakkut. SÄLLAN då jag rider ut, men nästan alltid på banan. Jag tycker att det är jätte jobbigt! Eftersom att jag vill kunna tävla både hoppning och dressyr med henne så måste jag ju kunna fatta en galopp utan att vara på gränsen att flyga av varje gång.
Min fråga till er är om ni har haft något sånt här problem? eller om ni känner någon som har/haft något liknande?Annars får ni gärna tipsa så mycket ni vill om det är något ni tycker jag ska testa!
Uppskattar alla svar jag får!
Är det bara vid bana eller även vid ensamma hinder som hon sticker efter? Kanske kunde du travhoppa ett lagom lågt hinder, och mjukt hålla in "innan" hon sticker. Jag har upplevt med hästar som sticker att man några ögonblick innan de faktiskt ökar takten så känner man i hela hästen att den är på väg. Då har man precis tid att lugna ner den (fungerar självklart inte på alla, men kanske en idé att prova?). Sedan berömma rikligt så fort hon hoppar lugnt och harmoniskt, och stegvis höja hinder och fart.
Sedan det där med galoppfattningarna. Har du kollat så att hon inte har ont när hon fattar galopp? Det kan vara en orsak just eftersom det verkar som att hon bara bockar vid de tillfällena (?). Kan vara att sadeln klämmer just när hon tar fattningen eller att hon kan ha ont i ett ben eller så. Bockar/sparkar hon bakut när du fattar i båda varven?
Hoppas det löser sig! Jag är väl ingen expert på sådana här saker men det är i alla fall vad jag skulle göra :). Min fina tjej brukade alltid sticka om hon sprungit när vi var på uteritt, och när jag höll in innan hon fick upp farten så var hon vanligtvis som en ängel (fast springa ville hon ju ändå ;)).
En sak som kan vara värd att försöka vid hoppning är att lägga galoppbommar efter hindren. Eller också travbommar en bit efter hindret, tillräckligt för att du ska ha en chans att sakta av till en någorlunda lugn trav emellan. Först kan du lägga en volt (ca 15 meter) och bryta av till trav i volten, för att sedan styra på bommarna. Sedan kan du testa att få till ett avbrott innan du lägger volten, men ha volten på dig att lugna traven. Om det känns bra kan du testa utan att lägga en volt emellan, så det blir hinder - avbrott - travbommar.
Titta på ponnyakuten, de har haft något sådant ekipage i varje säsong tror jag.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Ang. hoppningen. Springer hon iväg för fort efter ett hinder är det klart det känns läskigt och kan vara svårt att hålla sig kvar. Mitt tips är att ställ hindret så att du hoppar MOT en vägg, inte för nära. Men då när du landar efter hindret måstet hästen sakta ner för att inte springa in i väggen, eller hur? För in i väggen springer den inte. När hästen då saktar in efter hindret, kom ihåg att ge beröm så att den förstår när den gör rätt. Det är det viktigaste när man ska försöka lära hästen något. Talar man inte om när den gör rätt vet det inte längre vad som är rätt och fel.
Hoppas det var till någon hjälp! Lycka till! :)
Det där med att hon sparkar bakut på ridbanan när du fattar galpp kan ju vara att hon bara taggar till extra mkt då! Men det beror ju också på hur ofta du rider henne där. Och vad du Brukar göra när du rider där :)
Sätt ett hinder på medel-linjen mot väggen, seen när du hoppat stannar du hästen mot väggen !
Vore kul att höra hur det går, om några av tipsen gett resultat!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"