Sadel för kort, rak rygg
Min häst behöver en ny sadel och jag behöver hjälp var jag ska börja leta. Utprovarna i området verkar bara ha normallånga sadlar, jättevida islandssadlar eller nån enstaka kortare modell, men då är de svängda i bommen.
Jag har 1 styck häst som är kort och rak i ryggen, med manke och med bred rygg, dvs ingen uppstickande ryggrad. Han vill ha vid bom på sadeln och behöver en modell som ger så mycket bogfrihet som möjligt.
Ihop med hästen finns 1 styck hästmatte som kräver 17,5 tum i sits och gärna vill ha en lite djupare sits som ger stöd så att hon inte säcker ihop. Men det är viktigt att sitsen hamnar rätt i sadeln för hästen har och har haft problem med tryck för långt bak på ryggen.
Alltså är vi på jakt efter en vid bom, kort anläggningsyta, rak - inte svängd, 17,5 tum, raka kåpor, stöd för sitsen.
Budgeten är inte stor så om jag landar runt 5000:- är jag glad. Det är helt ok med syntet.
Finns detta att finna?
Har tittat lite på Pfiff Charles, men inte sett den i verkligheten. Den verkar ju annars rätt i storlek för min häst. Någon som har erfarenhet?
Har känt på en Tekna, som också finns för ryggar som min hästs, men den sadel jag kände på var stenhård och kvaliteten kändes som plastinredningen på en billig bil.
Amerigo finns också för korta raka ryggar, men det är över min prisklass.
Fler sorter och modeller?
Är det hopp,allround eller dressyrsadel du letar?
Vet att Knights sir walter bör passa den typ av rygg,
har dock aldrig själv testat någon. (Hopp)
Annars finns ju Kentaur, kan inte alla modeller men penelopa
borde passa. (Dressyr)
Dressyrsadel passar oss nog bäst.
#1: Jag har en Knight sir walter, men skulle nog inte passa på raka ryggar. Min häst har lite svängd rygg, och den ligger bra.
#3 Läste att de är för rak rygg.
Dock går den ju bort pga att ts söker dressyrsadel.
Penelopan ligger perfekt på min med rak rygg.
Det är bra med tips om vilka sadlar som är för svängd rygg också. Då vet jag ju vilka som inte är nån idé att titta efter!