För lång sadel???
ET har kollat på min sadel och den ska vara helt ok för hästen, men bör ha raka kåpor istället för allround. MEN… Hästen har kort rygg och jag tycker dels att sadeln ser för lång ut och dels märker jag att han inte går bra med bakbenen när jag rider. Han kan snubbla till med ett bakben ibland, tappad det. Han är behandlad för låsningar i bakdelen, men är nu bra och om jag tränar honom utan ryttare märks inget att detta. Han kissar dessutom så gott som alltid när vi rider ut.
Kan detta vara tecken på att sadeln är för lång för honom? Vi är på jakt efter en ny sadel och i en kortare modell, men vi kanske ska skynda på? Finns det korta sadlar som ändå är 17,5 tum i sitsen?
Om du följer hans sista revben med handen ända upp till ryggen, tänk på att revbenet, hmm hur ska jag beskriva, går tillbaka framåt uppe vid ryggen (går som en båge nerifrån och upp), bakom där ska sadeln inte ligga eftersom den belastar ländkotorna då vilket dom inte tål. Jag hoppas du förstår hur jag menar, annars kan du ju kolla på en skelettbild.
Jo, sadeln går inte bakom sista revbenet och jag har haft sadelutprovare/ET ute som har okejat sadeln. Den är inte optimal, men funkar tillsvidare, tyckte hon. Men det är ju inte mycket till marginal till sista revbenet och jag tror att det kan trycka på honom ändå. Han går jättefint i alla gångarter utan sadel och ryttare, men när jag rider känns han långt ifrån hur det ser ut utan sadel. Och så tappar han ibland ett bakben och han kissar alltid när vi rider ut. Det känns inte som om han är bekväm. Och SÅ tung och klumpig är jag inte. 
#2: Om han är känslig kan det räcka med liten belastning för att störa honom. Jobba mycket i töm för att bygga upp ryggen, så borde han bli bättre under sadel också. Hur fungerar det om du rider barbacka?
#3 - Om jag rider barbacka… Jag är en tant. Jag skulle inte ens komma upp och om jag ändå skulle ta mig upp hade det inte dröjt länge innan jag trillat ner igen 
Han är helt ok i ryggen annars. Han behandlades sent i höstas och i vintras för låsningar i ryggen, men det är han bra från. Har knappt ridit sedan dess utan har, av olika anledningar, jobbar enbart från marken både på volt och i skogen. Men det är som sagt stor skillnad när sadel och ryttare kommer på. Inte alls samma häst. Och han är en snäll och tålig häst som inte protesterar speciellt om det gör ont eller är obehagligt.
#4: Har han byggt upp ryggen under arbetet utan sadel? Du borde se stor skillnad om du jobbat ett halvår från marken. Om inte, kanske du ska dra på med lite protein i maten.
Om sadeln inte går bakom revbenen så borde den ju inte vara för lång … Han visar inga besvär om du klämmer på ryggen? Eller börjar gäspa eller ruskar på sig?
EDIT: Tant, förresten … vet hur det känns. På min förra häst klättrade jag upp med stege och jag tordes till och med trava lite försiktigt på inhängnat område. Nu rider jag en tämligen hispig 6-åring och syter för att försöka …
Han är jättefin i kroppen och rör sig hur fint som helst. Han har fått extra protein i vinter och byggt fina muskler. Han bär sig väldigt fint i alla gångarter när han longeras och han har inga problem att klättra varesig uppför eller nerför backar.
När jag rider så kan det bli stopp i uppförsbackar för att liksom rätta till bakbenen, han kan tappa ett bakben i skritt på långa tyglar och han kissar som sagt varje gång även om han är hyfsat nykissad innan.
Han visar inga besvär om jag trycker och klämmer på ryggen. Har bara ridit några få gånger så jag har svårt att tro att det leder till någon bestående ömhet. Vi har dessutom ridit små snälla ridturer i skritt så han har inte varit mer belastad än ryttarvikten.
Sadeln vi har är normallång, men bossorna skjuter liksom ut bakåt. Sadeln han hade när han kom är lika lång, men utan utskjutande bossor och det borde vara den som fått honom ryggöm innan.
Då låter det ju väldigt mycket som att det är sadeln ändå - han är kanske känslig lite längre fram än "vanliga" hästar? ET:ar tror jag inte alltid på när det gäller sadlar, eftersom olika hästar är så olika känsliga. Är det länge sedan det kollades?
Kan du låna en kortare sadel tillfälligt att prova med? Det är ju surt att behöva köpa om det inte hjälper. Annars får du kanske leta fram stegen och prova barbacka ändå
.
Hur är han med sadel utan ryttare? Han kan inte ha någon "gammal skada" som gör att han har problem emd balansen? Har du möjlighet att prova en annan sadel? En annan sadel behöver ju inte ligga perfekt för att testa några minuters ridning, men om du har en sadel som inte ligger an på samma sätt långt bak så kanske du ser om det ä rnågon förändring i hans beteeende ändå.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#8 - dessvärre har jag inte fler sadlar (jo. shettisens, men den låter vi nog bli)
Tror att en granne till mig har en barbackapad. Ska se om jag vågar rida i en sådan.
#9 Det är ju ett bra sätt att se om det beteendet är kopplat just till den sadeln eller om det är ridning överlag. Ibland kan dom ju hitta på lite tokigheter när man rider, eller att det gör ont med belastningen.
Som sagt, även bra att prova at tlongera med sadel utan ryttare i och se om det är något annorlunda. Behöver ju itne vara det även om det är sadel iom att det itne är belastning. Men klämmer den så kan det hända att det syns redan med sadel.
Jag har läst på lite på nätet, på massa olika sidor, om för långa sadlar och symptomen stämmer bra med min häst bakbensnubbel. Dessutom har jag förstått att trycket som uppstår när sadeln ligger mot för långt bak inte behöver ge upphov till nån smärta eller ömhet. Och min häst ömmar inte i ryggen efter ridningen (eller innan).
Ska få låna barbackapadden i morgon och prova att rida en bit för att se om han snubblar, byta till sadel och rida samma vända och kolla om det är nån skillnad.
Han är ingen bänglig och besvärlig häst som har en massa exter för sig. Snubblet kommer liksom i farten och han fortsätter framåt i samma takt. Han vinner s.a.s. inget på att snubbla och det är ett bakbenstapp lite då och då. Framförallt om han ökar skrittsteget eller i nerförsbackar.
Men faktiskt - för nån dag sedan blev han skrämd på ridturen och ja ledde honom på väg hemåt och då gjorde han ett sådant tapp! Med sadel på, men utan ryttare! Minns att jag var besviken att jag inte såg hur tappet såg ut, märkte bara att han snubblade till. Så han snubblar faktiskt bara han har sadeln på sig!
Ska bli spännande att se hur det går med padden i morgon. För utan sadel och ryttare snubblar han inte och har inte gjort en enda gång sedan han behandlats klart innan jul.
#12 Min förra häst snubblade inte utan sadel. Men han snubblade med sadel och ännu mer med ryttar ei sadeln. Han tappade bakbenet ibland och speciellt om man lät honom gå på i skritten. Han hade fått en balansstörning.
När det gäller att han kissar mycket så tror jag det är individuellt, jag rider en häst nu som alltid ska kissa när vi rider, en gång så kissade han först när jag hämtade honom i hagen och sen 2 gånger i skogen under en 2timmars tur..
Nu är det ju inte tänkt att du alltid ska rida runt med en sån barbackapadd, men tänk på att en sån ger ett enormt punkttryck över ryggen, men som sagt det är ju ingen fara när man inte alltid rider med det. Kan vara bra för dom att veta som har den också :)
#14 - nej jag ska absolut inte rida jämt i en barbackapad. Ska inte heller ha bomlös sadel eftersom jag är sned i rygg & axlar.
Nu har jag provat en kort stund. Red först med pad, sedan med sadel och så en stund helt barbacka. Det märks främst i nerförsbackar, men det har väl att musklerna kunde vara starkare också.
I vilket fall ahde jag min icke hästkunniga man med som tittare. Det var först efteråt som vi kom på att vi kunde ha filmat. Men det var skillnad och det kändes olika från hästryggen. Hästen är något släpig med vänster bak, men inte snubblig om man inte har sadel. Med sadel liksom skruvar/släpar han bakbenen och tappade två gånger. Helt barbacka kändes det bäst, men det kan ha varit för att han var lite uppvärmd också.
Kan det ha att göra med sadelgjorden och åtdragningen av den?
Reagerar han på när du drar åt sadelgjorden, prova med tömkörningsgjord eller något liknande. Kan vara att han ha problem med trycket från gjorden.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#16 - nej han reagerar inte på gjorden. Barbackapadden har också gjord som dras åt. Han reagerar öht inte med obehag när man sadlar.
Har ridit i både pad och sadel i dag också, med samma resultat. Han snubblar nästan inte alls med pad och mer med sadel. Jag sitter ungefär 10-15 cm längre bak i sadeln än barbacka/pad.
#17 Det låter ju helt klart som att sadeln är för lång och du hamnar för långt bak i förhållande till hästens egen tyngdpunkt så han får det jobbigare med bakbenen.