foderstat
hej är den är foderstaten bra?
6 kg hö
3½dl betfor
7 dl havre ? det är ett haflinger sto på 10 år tävlar hoppning
jag vet inte låter oki, fast kan nog lägga till mer grov foder.. finns nog andra som e bättre på det.
plus att hon får b-vitaminer nu
jag vet bara att du ska ha 1,5 kg per 100 kilo häst i grov foder tror ja det va
ä.. fråga någon kunnigare istället :) min hjärna ha smält i värmen

hö låter bra men om hon tävlar och du rider varge dag så ska du öka havren.. radicalt
travare som tävlar och väger runt 500kg äter mellan 8 och 10 liter krossad havre 4 till 5 kg…..
är det bra att ge soja?

Kan inte svara på om din fodetstat är bra.. Det är omöjligt att säga om den är bra eller dålig.. För att veta det måste du analysera grovfodret.. Sen kan man se om den är bra eller dålig..
mitt hö har bra kavlete det är analysetat

#8 Vad är det för värden då?
det är :mj 80smb:450 ca:36 p.g26

#10 torrsubstans?
mm
varför öka havren radikalt en travhät i träning går betydligt tuffare än en ridhäst och kräver därför betydligt mer …..

#12 mm? Vad är det för torrsubstans i grovfodret?
ska jag öka havren? eller minska den?
ganska hög
låt havren vara som den är, varför börja krångla om han fungerar på det men öka grovfodret kan du ju göra. Man kan ju inte jamnföra en haflinger och en travhäst i träning

#16 Hur mycket är ganska hög?
Hur mycket väger hästen? Hur stor? Hur mycket rids och arbetas den?
hon ca:500 kg hon rids varje dag ok tavlar varje hälg

#19 C, D-ponny?
en stor häst

#21 Hur stor?
150cm

#23 Lätt för att hålla normalhull?
mm det är har hon

Jag hade ökat grovfodergivan till 10 kg hö, och sedan även gett miniraler/vitaminer. T.ex. krafft miner blå..
ok då ska jag öka på hö-givan ok jag ska ge kraftfoder
ok då ska jag öka på hö-givan ok jag ska ge kraftfoder

#28 Miniraler/vitaminer. Du behöver inte ändra havren eller betforen..

travare eller ridhäst är same same om hästen tävlar så behöver den mer energi precis som vi!!! nej du kan öka havren lite gran och ge mer dag innan tävling. lite salt över maten är bra för att den ska dricka en halv näve grov salt morgon/kväll… det är mitt tips för att din häst ska prestera på top
travare i träning och ridhäst i träning e inte ens jamnförbart om man inte tävlar på elitnivå så varför öka havren, visst ge den en kick innan tävling men inte dagen innan det har du ju ingen nytta av förrän 2-3 dagar efter du gett den, extra salt är ju däremot bra
jag ska nog börja att ge henne salt!!!

Vilka klasser och hur ofta tränar/tävlar hon?
jag tränar varje tisdag ok tävlar varran vecka

#34 Nyss sa du att du tävlade varje vecka :S

Snälla ni sluta ge tips när ni inte har en aning om hur mycket den ska ha.
Är hästen fin i hull och har fått 6 kg hö hela vintern så fungerar det säkert fortfarande. Tycker det låter rätt så bra. Min fjording får ju 7 kg hö per dygn. 1 kg lusern strå pga att mitt hö är mindre värde i än ditt. Du har en kvot på 6. Ev att du skulle kunna öka lite så det blir ca 6,5 i kvoten. Du skulle ju kunna ge ca 0,5-1 kg lusern för att få högre kvot per dag.
Men får inte din häst gå på bete nu?
#30# Att ge så mycket salt varje dag till sin häst är rent av skadligt.
Låt du hästen få slicka på en saltsten i stället. Då tar den så mycket den behöver. Det är vi människor som gillar salt som tycker att man behöver mer salt. En häst kan sköta det själv.
#5# DET är sjukt! Och grejen är det att många utav de hästarna endast får gå i grushage och på sin höjd 3-4 kg hö! En häst klarar inte av att smälta så mkt spannmål…

#36 "Snälla ni sluta ge tips när ni inte har en aning om hur mycket den ska ha"
:O Men förlåt! Så dumt av mig, ska aldrig mer yttra mig i en konservation..
hon får gå på soomar bete men hon är blir så tjock av det

#38# Man kan ju undra varför hon ska öka till 10 kg hö när hon har klarat sig på 6 kg när kvoten ligger på 6 nu. Skulle jag ge det till min fjording skulle hon ju rulla fram. Och då är en fjording och en haflinger rätt så lika i kroppsstorlek.
Hon var ju även lättfödd enl ägaren.

amen snälla ngn ser inte någon att detta inte stämmer?? Allt hon skriver går inte ihop:(
hon älskar havre
#41 Visst är det så men det kan finnas andra som läser tråden och då kan de få ett vettigt svar på en fråga oavsett om det är seriöst eller inte….(frågeställaren alltså)

#41# Håller med dig när man läser alla andra inlägg.

#40 Med tanke på att hon tränas och tävlas varje helg, dessutom var hon ju stor häst.. Tycker det är förlite med 6 kg hö till en häst som presterar så mycket.. Dessutom är det både brist på magnesium, kalcium och fosfor i foderstaten eftersom den inte får något miniral/vitamin foder…

jovisst kan det va såå,jag har bara såå svårt o se det… men men får blunda
Är det ngn idé att argumentera??
I mina öron låter det som lite för lite grovfoder, annars..

#45# Tror ärligt talat inte att hon presterar så mycket ändå. När jag har läst alla trådar som hon gjort här i dag. Först tävlas hon på helgen sedan är det på tisdagar. I en annan tråd har hon nyss fått föl också tydligen. Blir för tjock på betet. Osv osv
men hon är på betäckning nu

#49 men snälla! Vad sysslar du med??

har hon föl ska hon få extra, med havre behöver dom mineral tillskott ok för mycket vitaminer och mineraler kissar dom bara ut så det är ofarligt, tävlar dom ska dom ha extra, och en häst smälter maten på ungefär 3-4 timmar och får då energin INTE 3-4 dagar efter det var det värsta jag har hört!!!!!!!! jag har ju fy faan jobbat med tävlings hästar och foderstater i flera stall och i 2 länder samt plugat ämnet så försök inte… sen är det en smak fråga: musli, kraft, havre, korn, mm

#51# Vem skriver du till och varför så upprörd? Hon driver ju med oss.
#51# Jag antar att det är mej du skriver till?! Om du inte tror mej om att många får helt fel foder och att en häst inte klarar av så mkt spannmål så finns det forskning på nätet.

#51 Alla vitaminer och mineraler kissas inte ut. E-vitamin tex ska du inte överdosera, kan få en riktigt sjuk häst av det. B-vitamin är ofarligt och överskottet kissas ut.

jag blir störd av denna liza-cool. kan inte hon blockeras…… hon förstör ett seriöst forum och det stör mig
#55 ja, det är jobbigt. Men sålänge hon ej bryter mot Skrivregler så kan hon nog inte blockeras…

hon driver ju bara om allt ju….
#51 orka bli så otroligt J*vla upprörd när personen som ställer frågan är långt ifrån seriös.
Nej, spara din energi istället för att brusa upp på en skit tråd!
/Elin