Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1142 ggr
HoppanLoppan
0

Galoppombyten

Hej! Jag och min kompis hade tänkt att börja träna galppombyten på våra medryttarhästar. Dom har typ aldrig gjort det för och knappt vi heller… Hur ska man börja?

JoannaLi
0

Det finns en jättebra artikel om att galoppera på ridtravare på Ridtravare.ifokus.se, och där tar de upp galoppombyten.

Jag rekommenderar att ni läser där, men jag kan ge en liten snabb sammanfattning:

Exmpel 1: Du börjar att gloppera på en volt, och sedan byter du om volt, och i mitten saktar du av till trav, och fattar galopp på den nya volten. När hästen börjar förstå vad som krävs av den, minskar du på travstegen mellan galoppfattningarna.

Exempel 2: Du rider i t.ex. höger varv, och högergalopperar. Den vänder in på diagonalen, och ungefär vid halva diagonalen (tror jag) saktar du av till trav, och fattar den nya galoppen på lämpligt ställe, beroende åå vilken häst du har. När hästen förstår, minska travstegen mellan galoppfattningarna.

Jag rekommenderar fortfarande att du läser artikeln, om det är något jag missuppfattat eller glömt! :)

Gronstedt
1

#1 ger bra tips, men kom ihåg att det inte är någon idé att försöka innan hästen orkar bära sig i balanserad galopp. Tänk på att se till att hästen är mjuk i den nya insidan innan du försöker fatta den nya galoppen.

Uss
0

# du har fått bra tips, både #1 o #2. Det kan hjälpa med en bom på marken, mitt på och längs med medellinjen (om det är där du vill byta galopp) - många hästar byter ju av sig själva när man hoppar om ryttaren "sitter om" (eller tittar på det nya hållet, beror på hur känslig/erfaren hästen är ;D )

CelsiusT
0

Lite förberedande arbete i skritt inför galoppombyte är ju tex sidoförflyttning av bakben respektive framben. Jag älskar övningen där du går på en fyrkant och första varvet så flyttar du framdelen i varje hörn. Andra varvet så flyttar du bakdelen i varje hörn.

När hästen kan detta och klarar av att hålla en jämn fin galopp på en volt. Rid på volten på ena sidan av ridbanan i galopp, när du är in mot mitten av banan så flyttar du bakdelen åt den nya hållet (precis som i övning "2 på fyrkanten). När hästen flyttar bakdelen så brukar dom byta av sig själva. Om inte så sakta av till trav och fatta den nya galoppen (så hästen får göra rätt och får sitt beröm).

Medarbetare på westernridning.ifokus

HoppanLoppan
0

Tack för all hjälp! :)

Caf_Roy
1

Innan man börjar träna själva bytena kan det vara bra att göra övergångar galopp-skritt-galopp med så få steg i skritt man kan men ändå få en fin välbalanserad ny fattning. Ingen trav i övergången är tillåten. Tanken är att eftersom det är jobbigare än att göra ett byte kommer hästen välja att göra byten när du ber om det.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"