Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 3117 ggr
Brollan1
0

Bett att rida enhandsfattat med

Jag har funderat över att byta bett då jag märker att jag ofta rider på enhandsfattning överallt, dock så är hästen inte så välutbildad att jag kan gå över till detta helt och hållet, samt att jag vill ha kvar det tredelade bettets förmåga till individuellt användande av tyglarna. Ser på hästen att ibland så blir hon förvirrad då jag använder enhandsfattning och måste då byta till tvåhandsfattnig för att förtydliga hjälpen.

Vilka bett finns det som fungerar på enhandsfattning men även kan utnyttjas med individuella tygeltag?

Delat pelham?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

CelsiusT
0

Varför kan du inte rida med enhandsfattning på ditt tredelade bett? Vilken "funktion" är det du saknar?

Jag rider jätteofta på enhandsfattning på både rakt tränsbett och tredelat tränsbett.

Kimbelwick är det ju många westernryttare som använder vid övergången mellan tränsbett och stångbett. Den fungerar lite som ett stångbett och du rider på en hand, men om du vill gå ner och korrigera så går det bra =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zaphix
0

Skulle inte använda ett delat stångbett, effekten i hästmunnen blir inte jättetrevlig direkt.

Jag tränar lite körning med enhandsfattning, och då har jag ett liverpoolbett med pumpverkan. Fungerar bra till både enhands- och tvåhandsfattning. Bör fungera bra även i ridning..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

#3 Har du någon bild på ett sådant? Vad har det för speiell effekt på hästen och varför passar det extra bra vid enhandsfattning?

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

33: Om det passar extra bra vid enhandsfattning vet jag inte, men det fungerar bra till det i alla fall. :)

Är som ett vanligt rakt stångbett, men skänklarna glider liksom lite på själva bettdelen, vilket gör att jag tycker de verkar bra även en och en.

Använder det främst av säkerhetsskäl efter en skentur med vagnen då jag inte fick stopp på hästen, men sedan upptäckte jag att hästen trivdes bättre med det än tränsbett.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Brollan1
0

Anledningen att jag funderar över bettet är att hästen IBLAND inte verkar förstå "neckreining" tygeltagen med tredelat som hon alltid ridits med och jag måste dit med två händer och förstärka det jag vill. Jag får känslan at hon blir förvirrad av det tredelade bettet.

" Zaphix " liverpool bett är väl ett sk körbett, och när man kör så har man rätt begränsad rörelse i sidled med tömmar för dom går normalt genom ringarna på selen och då faller som meningen med "neckreining" bort. Med det i åtanke så tror jag inte att bettet var tänkt till detta, men skulle det fungera så är jag inte den som säger nej till att experimentera med detta. Ser dock att dom finns inte är delade och då tappar man finliret med att kunna justera med enkelsidiga tyglar.

Tanken var att få båda fördelarna på något sätt om det går, men den funktionen kanske inte går att få i ett bett heller.

Funderat på kimbelwick då jag provat det förut på andra hästar men då tappar man finliret med en tygel, Det var därför jag funderade på ett delat pelham med "pelhamdelta" så man kan byta verkan på bettet genom att höjja eller sänka handen.

Någon som har efarenheter av detta?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

CelsiusT
0

#5 Jag gillar inte delade pelham. Om du inte kan använda kimbelwick (i mina ögon går det visst att jobba finliret, det går ju även på ett rakt tränsbett så varför inte på ett rakt kimbelwick) så skulle jag tipsa på ett bett med billy allen mundel. Finns ju i allt från tränsbett till stångbett så det är ju bara att hitta den modell som man själv trivs med. Jag har ett tränsbett med fasta ringar och billy allen mundel som jag gillar.

Kristall
0

Jag rider enhändigt ibland på oledat tränsbett samt hackamore med "kapsontygel". Ledade bett tycker jag kan bli lite för röriga, men på oledat funkar det. Använder främst tvåhandsfattning men hästen förstår enhandsfattningen minst lika bra också på tränsbettet :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)