Hur tänker ni..
när ni gör foderstat till er(a) häst(ar)?
Alltså, om ni inte har ett analysreta hö/hösialge/ensilage, hur tänker ni då när ni gör foderstat till er(a) häst(ar)?
Liksom, vad väljer du för foder? Och varför väljer du just den produkten till din(a) häst(ar)? Gissar du till dig värden i grovfodert, tittar du på hästen, eller hur gör du?
tell me :D jag är nyfiiken :D

Eftersom jag bara hobbyrider så behöver Reddie inte så mkt krafftfoder.
Han får fibergi låg för det innehåller alla vitaminer och mineraler och en massa annat bra + att det innehåller en låg nivå av energi. Och det är dessutom hur gott som helst (tycker hästarna istallet)
På vår och höst får han under en period extra b-vitamin.

Mangis har ju fri tillgång på hösilage på lösdriften och extrautfodras där med Hippo Basic morgon och kväll. Detta kompletterar jag med extra Hippo Basic för att kunna ge B-vitaminer (under fällning), Tokosel (under dräktigheten) och E-vitamin när jag är rädd för korsförlamning. I övrigt försöker jag undvika kraftfoder.
Ingen annan som vill berätta..
Ingen annan som vill berätta?!

Jag analyserar mitt hö. Vill inte fundera om det är rätt eller fel.
#5 Det var ju inte så jag menade.. om att analysera var rätt eller fel :S

Men för mig är det ju fel att gissa sig till hur fodret är i värde. Hur menar du annars då?
Nej, men jag menar så att dem som INTE har analyserat grovfoder! Hur dem tänker när dem gör foderstat, vilka produkter dem använder och varför just dem produkterna..
Jag är bara nyfiken, då jag själv fått göra en foderstat nu utan värden då jag har min häst uppstallad på praktiken..

jag ahr 0 koll själv så jag litar på vad stallägaren tycker och tänker. än så länge har jag inte märkt att roger är slö eller extremt pigg utan han verkar må bra. hon tar analys på sitt hö och beräknar på det.

Jaha, innan jag inte gjorde foderstat så köpte jag lusern strå och groov. Det brukar alltid göra susen. Märkte jag att hästen blev för het så tog jag bort lite groov. Man får ju mixtra och hålla på tills man ser att hästen är normal i både hull och humör.

har en tabel med olika värden på olika sorters hö, halm, havre, mais mm därefter räknar jag ut allt från energi värde till kalcium via vatten mm funkar för elithästar så…