Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 665 ggr
Star
0

Gallor?

Hej igen *ler, jag undrar vad ni tycker att jag ska göra åt B-ponnyn som jag rider som JÄMT, så menar jag jämt får gallor:( Väldigt tacksam för svar:)Räcka ut tungan

Emelie-G
0

Jag har hört (vet inte om det är sant) att vissa hästar är väldigt känsliga för foderbyte som visas i gallor. Det behöver inte alls vara något stort byte, bara att tex havren kommer från en annan åker än vanligt. Som sagt så vet jag inte om detta stämmer, men gör det nu det så kanske du kan se till så att all hästens mat kommer från samma ställe hela tiden. Eller något ;)

reddie
0

överansträngning? Hur ofta och hur hårt rider du?

Snuttan2
0

Jag kan inte annvända sök-funktionen nu, men om ngn kan det så har det ju hyffsat nyligen varit en rätt bra tråd om gallor som borde vara läsvärd…

Star
0

alltså hon har haft gallor sedan vintras ty ca i jan, har testat med linement efter rid.fasts det är typ inte så stor skilnad. Eftersom att det inte bara är jag som rier så vet jag inte riktigt hur hårt hon går… Men hon är ju inte en häst som går överdrivet hårt. Hon har även haft havre från samma ställa osv…

gejsa
0

Är hon oskodd? Havre och korn kan ge gallor tex.

Star
0

jag kom och tänka på en ny sak idag angående gallor, Har ju hört att det är bra med liniment… Men ska man ha värmande eller kylande liniment??

Snuttan2
0

Om du hade läst den andra tråden så hade det nog stått där ;)

Eftersom du vill få igång och hjälpa blodvcirkulationen för att transportera bort rest-produkterna vill du Värma. Är varför många gillar BoT-paddarna, de reflekterar upp värmen så det blir ännu varmare.

Kan vara bra att läsa på om vad det är för fel hästen har, varför den har det, hur hästen fungerar så man vet vad man ska göra, eller hur? (hade du gjort det kunde du väldigt lätt räknat ut vad du skulle valt för liniment för du är smart tjejen! ;))

Star
0

#tack såm ycket förr att du sa det:) LÄste nu att det var värmande som gällde..

Courage.C
0

gallor kan bero på så mycket. Min häst får det när han inte blir riden. Jag köpte back on track paddar som jag lindar med. han har aldrig vart så fin i benen som han är nu! Så himla bra grejor! Lycka till!

julianaS
0

kallt efter jobb för att dra ihop och undvika svullnader mm

varmt när han inte jobbar( dagen efter) för att öka blodcirkulationen och där med läka eventuella skador. kan ochså användas före jobb för att värma upp och undvika eventuela skador

galla i kota= bra med mjukt underlag

galla i senor = bra med hårt underlag

lycka till