Eksemtäcke??
Min ponny har börjat klia av sig/tappa man. Har en haft problem förut på sommaren men har varit ganska tunn med päls närmast manken och det kan ju bero på täcke osv. Har endast sett henne klia en gång för två vintrar sedan mot ett träd ganska kraftigt. Men annars har jag aldrig sett henne riktigt klia så särskilt mycket mer än mot gallret i boxen enstaka gånger eller huvudet mot krubban.
Hur som helst blev det nu i vår/vintras värre och mycket torr och i princip tappade mycket man och bara jag tog i manen kunde en hel hudbit med mantagel hänga med. Väldigt torr i mankammen som sagt.
Manen har stubbats nu för snart två månader sedan då halva är bortkliad. Jag förstår att det vid manken har skavits bort lite men att det blivit mer och ett längre parti tycker jag är konstigt.
Jag har svårt att säga om det blivit värre och värre men det känns lite som det, men samtidigt har jag ju som sagt inte sett henne klia någonstans. Svårt att tro att någon hagkompis har bitit loss manen då det är så torrt och borde bero på något annat.
Det växer men går vääääldigt långsamt.
Jag har smörjt in med lite svampdödande, idomin och även sprayat på lite klådstillande medel.
Ringde i alla fall veterinär nu då jag verkligen vill veta vad det bör vara, hon trodde garanterat på någon sorts eksem och föreslog att jag ska kolla runt vad andra rekommenderar och införskaffa eksemtäcke.
Hon har bara detta på manen och ingen annan stans, vad tror ni med symptomen? det måste ju helt klart behandlas på något vis… Känns lite taskigt dock att ha på ett exemtäcke- hur varmt blir det egentligen? Men antar att jag inte har något val…finns det inget täcke som bara täcker halsen så hon slipper ha på resten utav kroppen?
Här kommer ett litet bildspel på hur det sett ut genom årstiderna, i ordning högst upp är gamlast och nyare och nyare desto längre ner :-)

( där tygeln ligger och bakåt är det torra området)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
tycker helt klart det ser ut som eksem - det blir typiska som "ränder" tvärs över mankammen.
Smörj med något mjukgörande - inte direkt när hon ska ut i solen, då kan det bränna, boett har ett halvtäcke som inte har maglapp. Det blir varmt under täcket, men vad ska man göra? Tror att iaf boetts täcke är UV-skyddat på något sätt. Ljusa täcken borde bli svalare och det finns ett täcke i ett material som enligt vad de säger ska kyla när det är varmt ute och värma när det är kallt. ice… någonting, tror lillhästen i stav hade det i sitt sortiment.
Är hon svullen i mankammen? Verkar hon besvärad av insekterna i hagen (viftar i svansen, sparkar mot magen, biter sig själv) eller är det "bara" kliande?
Med tanke på att det blev värre i vintras verkar det ju inte som knotteksem, utan nåt annat. Hjälpte det svampdödande medlet något? För svamp är ju en möjlig orsak, även nackbandsmask ska väl kunna orsaka klåda tror jag.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Hon har en väldigt bred mankam och ganska platt (inte en spetsig som många halvblod har om man säger så) men jag skulle nog säga att den verkar något svullen.
Hon verkar irriterad utav flugorna och sparkar mot magen och viftar. har som sagt aldrig sett henne klia men jag gissar på det.
det blev värre i april, under vintern har det inte varit så hemskt men blivit betydligt värre. Jag använde det svampdödande blandat med idomin (hundöronsalvan) och jag kan varken säga bu eller bä….
Rest in peace Valkyrie!
Min häst m eksem började ett år klia sig under vintern… Min hemmasnickrade teori är att eksem ju anses höra ihop m obalans i magen o att man kan få samma symtom av flera orsaker -jag misstänker grovfodret som jag till slut upptäckte inte var bra Han hade dåliga hovar då också (lite för lerig hage tyckte jag) men där vet jag inte vilket jag tror var hönan o vad som var ägget

Min ponny har bukmage och proteinbrist, mugg stor del av året, fått dåliga hovar..i vintras 2011 och hösten var hon risig i magen men sedan fick hon magtarm och hon åkte iväg ngr veckor där hon fick hösilage men sedan har det aldrig varit problem. För övrigt ärbhon en väldigt stresaad häst och det visar sig i stallet När hon är ensam :-(
Rest in peace Valkyrie!
Ger du hö alltså? Dammar det? Isf är det mögel i det - här har jag från 2011 års skörd inte sett något parti som inte dammat (inte ens när det var relativt nyskördat!) och min kompis som tar eget hö sa att i år "höll" det inte alls trots att hon har skulltork så det faktiskt blev torrt efter slåttern (det var väldigt svårt "höväder" 2011). Kanske kan det vara boven?
Det är iaf anledningen att vi försöker ge ensilage och inte hö och eftersom ditt sto verkar vara lättstressad skulle mycket väl brist på tjänligt foder vara en stressorsak som kan ge "mjällman".
Har hon proteinbrist måste du ge henne mer protein - lucern kanske? Obs att bukmage inte behöver vara proteinbrist utan kan vara brist på muskler som håller upp buken (dvs ryggmuskler). Vid proteinbrist så börjar musklerna falla ur och man kan småningom se att halsen tappar sin bågform och sjunker ihop. SÅ illa är det väl inte??

Ja dammigt och alla hatar det, hästarna vill knappt ha och lämnar kvar. förra årets akörd som Kom för någon vecka sedan och hö innan var nog också fjolhö.Trorbdu alltså inte På exem? Jag b vitamin, borde egwntligen behöva selen också. Finns det ngr bra som täcker det mesta? Min Vet i vintras Kom ut och sa bukmage, har gett 4 l per dag och krafft muskel. Man ser mycket skillnad På rrygg som musklat sig bättre.
Rest in peace Valkyrie!

Börja med att tvätta manen ordentligt så att mjällen försvinner. smörj sen in med mjukgörande salva. Hjälper inte det så hade jag testat ett eksemtäcke. Jag har ett från Boett, det blir inte alls varmt på sommaren, han är svalare under täcket än på benen. Dom kostar en del men om det sen visar sig att det inte är det som är orsaken kan du ju alltid sälja täcket igen.
Skynda långsamt så går det fortare.
#7 Kan ju vara eksem men inte nödvändigtsvis insektsutlöst ;D tänk bara på alla allergier som vi människor har, det kan ju vara i stort sett vad som som ger eksem, men det är immunförsvaret som jobbar och är fodret undermåligt så påverkas immunförsvaret.
Ni MÅSTE jobba på att få ett fräscht hö/ensilage i stället! Hästarna mår inte bra och kan få sjukdomas som ex kvickdrag - googla på det! Jag tippar att mycket beror på fodret, så kom ihåg det om du provar täcke och det inte blir bättre.
Kan nog vara att han har bukmage, men man bygger inte muskler med mat… En runt rygg behöver inte vara en musklad rygg ;D De blir trinda om buken när de går på bete, sägs bli det om de äter mycket halm men jag har aldrig hört om någon häst som fått bukmage av för lite protein?! Eller jo, men då har svälten gått ganska långt (tänk biafra-barn eller fråga din mamma vad det är om du är ung) och då syns det på halsen m.m. Mina pållar får inte för lite protein, snarare tvärt om "visslar", men min pålle har världens hängmage… Den beror på att han sedan sisådär 1,5 år i stort sett inte behövt anstränga sig öht, lite promenadridning bara.

Just pga proteinbristen har hon haft svårt att bilda muskler. Nu När jag har protein i foderstaten hjälper det till. Inte att de lägger sig och blir muskler :-) med tanke På vad min vet som är stor i sthlm har sagt det och kommit fram På det lyssnar jag på det :-) hon tränas mycket så det har inte något med det att göra att hon inte motioneras.
Rest in peace Valkyrie!

Läste lite snabbt om kieselgur, vad är det och är det något jag kan ge?
Rest in peace Valkyrie!

Min stallägare dumförklarar mig för att jag ger lucern till mig häst. Han menar att den vanligaste orsaken till eksem på hundar är proteinöverskott och berättar att det är jag som övergöder min häst.
1. Min veterinär har förklarat proteinbrist på min häst genom att kolla igenom henne och jag vet att hon behöver det.
Rest in peace Valkyrie!
En häst som har bukmage och inga ryggmuskler är en häst med protei brist . Det finns fler här på iFokus som kännetecknar detta påstående och håller med om detta . Jag vet bekant som hade en bukig häst, tränades tävlades hårt men hade stor mage. Fick rådet att ge i hästen protiner , och då börja den bygga muskler och förlora sin mage. När en häst får stormage bdror det på att höt ger bara buk fylla och ingen annan nytta . Men om hästen tjock över hela kroppen så är de nog för lite träning . Man ser om hästen har protinbrist eller är barra tjock änkel bedömning i mina ögon .
Boett har täcken som inte täcker hela hästen. Ett som heter Light och det andra Kör & ridtäcke. De kostar som sagt en del, men Boett har de bästa täckena.
#10 klart du ska lyssna på din vet som har sett hästen! Men fortfarande - inga muskler byggs enbart av mat och MOTION är inte samma sak som träning ;D nu har ni kanske kommit en bit, bry dig inte om vad stallägaren säger jag har också haft en tokig sådan, har vet sagt att pålle behöver protein så får din stallägare aceptera det! Inget är så tråkigt som bekanta o andra som anser sig veta mer än utbildade vettar! Kiselgur är ren kisel och vi ger det för att det kan stärka hovarna min häst har haft väldigt mjukt horn

15# Sorry jag menade såklart träning, genom mycket klättring och uppbyggande för musklerna :-) Tyvärr är många knasiga vilket är synd….
Är det något du tror jag kan ge? kan ju tillägga att min häst har dessutom dålig hovkvalité och som har mycket bakterie just nu som jag försöker få bukt med. läste att kiselgur är bra mot hovarna och mot eksem (?) :-)
Rest in peace Valkyrie!
#16 Jag ger också Kiselgur till min eksemhäst. Mest för de dåliga hovarna, men det ska ju hjälpa mot hårremmen också så det är väl bara ett plus. Linfröolja får han också.
jag kan rekomendera Emu olja. en vän hade en eksemhäst denna hade inget hår kvar sen började vi smörja med det han fick jättefin lång man och ingen eksem alls ^^ så jag rekoemderar den
#15 som jag började med - JAG tror att dåligt foder kan ställa till med mycket - att det kan ge stressutlöst klåda (eksem) och nedsatt immunförsvar så att illasinnade bakterier kan angripa via hovarna. Tror absolut inte att det skadar att ge kiselgur, men jag tror att du får bättre verkan av att ge hästen ett BRA grovfoder… Det kiselgur gör är ju att stärka hornet, tror inte att det har effekt på bakterier…
Vi har provat mycket för att hjälpa pålle med sina mjuka hovar och mer eller mindre ständiga röta i lamellranden - tillskott, "fotbad" osv men det var inte förrän vi lät honom gå barfota så vi riktigt kom åt att pensla med bakteriedödande medel (vi anv. Life Datas Hoof desinfectant och ngn gång Trush buster), vi hade flyttat till egen gård där hagarna inte trampas sönder så de slipper lera, vi kratsar hovarna även före utsläpp och vi la halm ovanpå torven i boxen. DÅ märkte vi att hovarna blev hårdare och rötan började försvinna och jag tyckte också att pålles kliande blev märkbart mindre - men det är svårt att säga eftersom det tar så lång tid innan man ser förändring på hovarna (nytt år, annat knotttryck, annat grovfoder, nya hagar - vi flyttade väldigt ofta våra tre första år tillsammans).
Börja med att ordna en balanserad foderstat så hästen får i sig det den behöver. Helst via grovfoder, så långt det går. Proteinbrist (och andra brister/problem i fodret) ger sämre immunförsvar och det är oftast de hästar som av någon anledning får nedsatt immunförsvar som utvecklar eksem eller andra typer av överkänslighet. Så att tillföra en massa olika tillskott i fodret innan du har en bra balans i grunderna och ser till att hästen får i sig nog med protein kommer troligtvis bara ställa till med med problem än vad det hjälper.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Köpte prob schampo som jag tycker fått bort mycket av mjället och det torra. igår uppupptäckte jag fick som små finna i huden. vad är det? Hon tycker det är skönt När jag håller På med manen. är det täcken På eksem?
Rest in peace Valkyrie!

Putt
Rest in peace Valkyrie!

Någon som vet vad "finnarna" är?
Rest in peace Valkyrie!
Vet inte riktigt hur du menar men det är alltså en typ varbunbla? Kan det vara ngn typ av skållor? Var sitter de? Storlek? Fråga vet om du är osäker! Det kan behöva behandlas - min pålle hade variga blåsor i svansspetsen förra året vet fortf inte vad det var men det försvann inte förrän han fick en kur m penicillinsprutor!

I manen där eksemen är. precis som en finne men när jag tvättat några gånger med schampot har de försvunnit.
Rest in peace Valkyrie!
Min gissning är att " Uss " har rätt med att problemet sitter till stor del i maten eftersom det inte bara är "eksem" utan ochså hovar, halmmage, dåligt med muskler, hörde jag kolik någonstans ochså.
Först så trodde jag att det var ett avelsto på bilderna som har fått föl några gånger då får dom liknande mage, är det fallet?
Bilderna säger en hel del. Halmmage får dom om maten har så låg andel energi i förhållande till storleken att dom stoppar i sig så mycket bulk att magen börjar hänga som tex halm eller gräs av dålig kvalitet, det kan till viss del vara gaser ochså som gör att den sväller. Om hästen är mager med halmmage så ser man ofta revbenen.
Nu är väl inte halmmage något riktigt fel bara hästen får tillräckligt med näringsämnen att tillgodose sitt behov av det. Halmmage visar bara att hästen får fibrer i övermått och gillar att äta mycket mängd. Dåligt hö däremot är inge bra men dom brukar rata sånt under förutsättning att dom har tillräckligt mycket att välja på som dom accepterar. Om inte så äter dom det dåliga höet och då kan det gå illa.
slåttervallar som inte tillförs mineralämnen som magnesium kalk selen mm har lika dåligt med det i det skördade höet, så om ni inte vet hur vallarna sköts så bör man komplettera fodret med lite av varje såsom magnesium. Bästa höet brukar vara från mjölkbönder då mjölkkor behöver ofantliga mängder med mineraler och proteiner för att ge bra mjölk och det kontrolleras på mejerierna så dom håller efter sina slåttervallar. Dock så är det höet i kraftigaste laget för hästar som arbetar lite och lättfödda sådana.
Lös problemet med maten och troligen så försvinner dom andra problemen av sig själv så småningom. Om det inte går att ordna i detta stall så byt stall.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Vi har faktiskt haft rätt dåligt hö i vårt stall men exemen började några år innan dess men det är klart att det förvärrar säkert det hela.. Jag hoppas på annan höleverantör och ett bra höår.
Skynda långsamt så går det fortare.