Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 2481 ggr
ryttarensofia
0

Lära hoppning

Är skötare på en varmblodskille på 9 år som bara hoppat enstaka hinder ibland, men inte alls mycket. Nu är det så att jag vill lära honom att hoppa några hinder någon gång ibland. Vi började igår. Jag styrde mot en lågt hoppbart hinder. Han vägrade 3 gånger sen kom vi äntligen över. Men hur tycker ni jag ska träna för att han ska tycka det är roligt? :) Har ingen paddock och inga "riktiga" hinder. Utan rider i en gräshage där jag kan sätta upp en oxer mellan två träd. Jag berömde såklart massor igår när vi kom över! :) Idag ska vi dit igen och pröva. Jag har aldrig hoppat förr, men är intresserad av hoppning och tycker det skulle vara roligt att lära sig.. Vi hade tänkt börja med att trava över ett lågt hinder i början. Vårt mål med ridpasset är iallafall att han ska hoppa :) Tycker ni vi ska avsluta ridpasset efter att han hoppat en gång eller ska vi fortsätta och testa hoppa några gånger till? Ge alla tips ni kan till mig som knappt kan någonting ;)

Kraam från Ryttarensofia!

Uss
0

Jag skulle inte börja hoppa uppsuttet (svårare för hästen med ryttare och min förvärvade självbevarelsedrift) utan låtit pålle hoppa själv, max fem skutt en eller två gånger i veckan - inte högt, kanske upp till carpus - och se om han gillar det och har kläm på hur man gör, inte alla hästar har det ;D

Har sett en alldeles förtvivlad och förvirrad nordis som inte begrep hur hon skulle göra när det var en massa bommar på marken att gå över - framhovarna kom över första bommen, men sedan gick det ju inte för det var fler bommar ivägen  ^^

Och vi har en häst som det ibland inte alls funkar för, han försöker hoppa rakt upp med raka ben o_o

Caf_Roy
1

jag skulle inte börja med ett riktigt hinder. De första månaderna jag hoppade med min häst (fullvuxet halvblod, men han hade aldrig sett en bom innan) hoppade vi inte högre än 50cm, tror vi kom upp i 70 efter ett halvår.

Börja med en bom på marken och bara ta er över. Lägg upp till ett kryss på max 20-30cm och avsluta efter att han hoppat några språng i varje varv utan att tveka. Det allra viktigaste i början är att bygga upp hästens självförtroende. Han ska tycka att det är lätt och roligt!

Eftersom det är så lågt (upp till 50) blir det heller inga problem med att han stannar, det är bara att tjata lite tills han tar sig över. Om han lär sig att han måste över allt du rider mot kommer du inte få problem med att han stannar sen när ni börjar hoppa hinder.

Så ta det piano i början, när ni tränat på minihinder några gånger och han tycker att det är plättlätt kan du börja höja lite försiktigt, glöm bara inte att börja varje pass med plättlätt. Gör ingenting som är svårt förräns hans ego i hoppsammanhang är så stort att han håller på att spricka.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Gronstedt
1

En oxer mellan två träd, som du beskriver, är ett ganska svårt hinder, mycket mer förvirrande än en tydlig, målad bom på hinderstöd på en ridbana. Börja med en ensam, klart färgad bom, upplagd på vedträn eller så, så den kommer upp kanske en decimeter.

En del hästar har svårt för sig och blir alldeles konfysa, som den som #1 beskriver. Min medryttarhäst har fått öva på cavaletti cirka 15 cm över marken i ungefär ett halvår. Igår gick han första gången över två bommar direkt, utan att backa och fnysa och tramsa, så nu ska vi börja öva med 4 bommar efter varandra. När han kan trava över dem utan tjafs direkt i kommer in på ridbanan ska vi börja galoppera över en bom på marken, när det fungerar så ska vi försöka oss på ett eller annat skutt. En liten bana på 50 cm kanske kan bli aktuell nästa sommar eller så.

Jag går fram så försiktigt för att jag inte vill stressa honom (han går i baklås och kan bli farlig när han blir för pressad) och för att jag inte vill ge honom negativa erfarenheter. Visst kan det hända att poletten trillat ned nu och han gör snabbare framsteg, men det är inget jag räknar med. Ibland sitter poletterna ordentligt fast på den pållen …

Uss
0

#2 och 3 ger väldigt bra svar, jag vill bara tillägga till #2 att det är viktigt att avsluta plättlätt också, då boostar du självförtroendet till nästa gång ;D

Caf_Roy
0

#4 Precis, glömde säga det! Men i början ska man bara gå från löjligt lätt yill plättlätt och då behöver man inte gå tillbaka till löjligt lätt på slutet. Det är däremot viktigt när man börjar utmana hästen och göra lite svårare saker.

Man behöver exempelvis inte avsluta med en bom på marken när man lyckats hoppa 40cm några gånger, men det är bra att avsluta med ett par lätta hinder om man gjort lite svårare jobbiga övningar.

pebb
0

Och givetvis maaaaasssor med beröm för att han är en sån otroligt duktig och tuff häst som klarar det här!!

Caf_Roy
0

#6 Absolut! Ju större och starkare hans ego blir desto bättre!