Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 6867 ggr
Ponnyfotografen
0

Rädd för att hoppa

Jag köpte min första häst för cirka ett år sedan. Jag kunde inte mycket om hoppning och sätte igång direkt. Önskade att jag inte hade gjort det. Jag hoppade 80cm hinder och vi kom fel hela tiden. Han hoppade av tidigt varenda hopp. Jag ramlade av över hindret nästan varge dag vi hoppade. Efter ett tag blev jag livrädd för att hoppa. Vågade inte ens komma på ett 40cm hinder rakt på. Sedan hoppade jag inte på cirka ett halvår eller mer. Jag tyckte synd om min ponny eftersom han älskade att hoppa.

Så jag satte igång igen. Jag tog tag i det och tänkte att jag måste våga. Jag hoppade små skutt och han kom rätt. Jag kände mig säkrare. Det har går jätte mycket framåt men ändå är jag inte borta med all rädsla.

När jag närmar mig de högre höjderna igen blir jag osäker och tycker det ser FÖR högt ut. Någon som har något tipps på övning till mig.

Klasselover
0

Hoppa lite låga studs och träna upp balansen, hoppa utan händer (håll händerna i midjan) och stå i lätt sits, jättebra för balansen och då kanske du vågar hoppa på högre höjder när du har balansen  :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Alex
2

Först och främst är ju min fråga varför du måste hoppa högt? Om du nu är rädd för att hoppa högre höjder är det ju bara att låta bli dessa och hålla dig på höjder där du känner dig trygg. Glad Vill du att hästen ska få hoppa högre kan du ju löshoppa honom på högre höjder ibland bara.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Alma-G
0

#2 Säger som två eller så kan man ju ha någon som hoppar honom åt dig.

Men förstår att du vill hoppa högre, känslan då allt stämmer på högre höjder när man seglar över är oslagbar!

Zaphix
0

Det låter du definitivt som att du skulle behöva en tränare som kan hjälpa dig. Nån som förklarar hur du gör för att komma rätt på hindren och sånt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Ponnyfotografen
0

jag tycker själv inte det är kul att hoppa lågt :( Vill hoppa högre. Men när jag kommer för högt så blir jag osäker eftersom han antingen brukar hoppa av för tidigt eller så hoppar han för högt

Em--ma
0

Säger som #4 ta hjälp av en tränare, som kan hjälpa dig med hoppningen och känna dig säkrare m.m =)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Ponnyfotografen
0

jag har en tränare och är inte rädd ett dugg de träningarna hon är med. Kan hoppa kombination med första hindret på 70 o sista på 1m utan att tveka det minsta. Är nog när jag är själv som jag blir osäker :(

emma-enya
0

Det låter som att din ponny själv är lite osäker när det kommer till högre höjder. Det som är viktigt för er båda två är att träna mycket teknikövningar, få ihop taxering och balansen. Använd dig av mycket hjälpbommar framför hinderna =) Variera på både travbommar och galoppbommar.

Får jag fråga, vet inte riktigt hur jag ska formulera det men, hur rider du mot ett hinder, händer överliv, fart osv?

LinaN
2

#7 hoppa själv ska man inte göra av sakde/olycksrisk, man ska alltid vara minst två och helst ska en vara på marken!

Så hoppar du ensam utan hjälp så sluta med det omedelbart, för det ökar bara din rädsla och det med god anledning. Man ska inte utsätta sig för onödiga risker när man håller på med hästar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

imsuchadiva
0

Eftersom du skriver att du inte är rädd när din tränare när med, så tycker jag att du enbart ska hoppa högt när hon är med.
Hemma kan du träna låga hinder, teknik övningar, för det är de som gör att du får ett sammspel med hästen och sen klarar av svåra baner.
Jag tycker det är fränare att hoppa knepiga baner än höga hinder.

Invisible
1

Instruktör!

JoyBysen
0

Jag förstår faktiskt inte varför någon över huvud taget hoppar utan instruktör, visst små studs/teknik övningar på låg höjd gå ju an, men varför hoppa mer än så hemma?
Det sliter bara på hästen att hoppa mycket och du blir ju bara ännu mer osäker om det händer något när du är själv.

kaka1234567
0

#5. men de betuyder ju att han hoppar mycket med ryggen. Vilket en häst måste i höga höjder och då gäller de att kuna ge eftergift. Så att du och han inte blir rubbad i hoppningen. För om du inte ger efter gift eller tilräkligt menar inte att du drar han i munen. Men han hoppar med rygg och de drar tag lite och du kommer i obalans prova att stå upp i lättsits hela vägen till findret och ta tag i manen. När han ska hopapav.

Sen de där med att han hoppar av för tidigt ät hatt han förmodligen blir lång i kröppen och man har då svårt att känna av när hästen ska hoppa av och då drar du tag och hammnar på halsen. Då föreslår jag tränare.

Sen så när hästar blir långa måste man ta tig i tygen och sen driva fram till hiindret och sen hinna ge efter giften. På så sätt hopapr inte hästen av felo.

Men träna för tränare absolut.

Men säger som alla andra hoppa med din tränare för att inte va osäker hoppa aldrig ensam för riskabelt

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

KartagoLover
0

Jag råkade själv ut för en olycka ca. 6mån sen, då hoppade vi tunnor och hästen snubblade innan hindret, vägrade och jag åkte över halsen som sen följdes av att hästen trampade mig i magen.

Efter det var jag verkligen skiträdd för att hoppa, t.o.m ett 10cm hinder tyckte jag va för högt eftersom jag visste vad som skulle kunna hända.

Men sen hjälpte min mamma mig och vi gjorde många balansövningar, gjorde cavaletti,  jag tränade aldrig inför tränare eftersom att min mamma var där och hon visste vad som hänt, så hon hjälpte mig enormt!
Nu hoppar jag 60 hinder, och det blir högre och högre, men jag tvingar mig själv aldrig, blir jag hoppsugen hoppar jag.

Jag hoppar inte för att jag känner att man måste,

kanske inte något av ett tips, men det är ju i alla fall nåt (:

neuu
0

Ta hjälp av en tränare.
men ett tips från mig, du säger att den hoppar stort ibland. då gäller det att inte gå före, Ta det lugnt. sitt ner och ha kvar stöder, rama in och driv. Du ska ha en sansat tempo, du måste kunna sammarbeta med din häst. LYCKA TILL !:D

bunnyheart
0

*Vill följa

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Just Me
0

Först var jag också VÄLDIGT hopprädd. Jag vågade typ inte ens hoppa ett 30 cm. Men jag gick in på nätet och sökte om vad som hjälpte när man är hopprädd och så övade jag mycket på min balans och så och sen gick det över. Nu idag hoppar jag SM med min ponnysar och vågar hoppa 1,35 utan några problem. Skrattande

Caf_Roy
0

Jag håller med #10 och #12. Problemet kan väl vara om du vill ut och tävla och din tränare inte är med då eller om du inte har möjlighet att träna så ofta?

Om bin tränare är en sån där populär tränare som man kanske bara kan rida för någon gång i månaden föreslår jag att du hittar en kompletterande tränare eller ber om råd om vad du ska göra mellan träningarna.

Om det är tävlingar som är problemet, gör upp en plan med din tränare för hur du ska lägga upp framridningen och några nyckelsaker att tänka på när du rider. Om det går kan hon följa med någon gång och befästa systemet.

Slutligen, lita på din häst. Det låter som att han kan mer än dig och om han säger att ni kommer att klara ett hinder, lita på honom på samma sätt som han litar på dig och hoppar det du ber honom om utan att alltid veta var han kommer landa. Det är din uppgift att inte be honom om något som är farligt och det är hans uppgift att ta dig säkert över hindret. Han litar på dig så nu är det din tur att lita på honom.

Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"