Blir aldrig klok på avmaskning!
Hej jag kanske ska köpa häst (överlycklig :D) Men hur mycket jag än läser om det här med avmaskning blir jag aldrig riktigt klok på det! Jo man köper en kolla masken låda och tar prov och skickar in och bla bla bla men det jag inte lyckas fatta är när på året ska man ta en sån där kolla masken låda? jag har fattat det som om det e innan betet? Men har oxå läst nån stans att det e efter betet oxå? Jag får inte fram nån bra info om det här! Kan nån hjälpa mig? :) Tack! :D
Haha ser nu att i paden har ändrat till avmaskering xD Förlåt! Vet nån om man kan fixa till det? Hur i så fall?
Det bästa är om du gör ett träckprov på våren, sådir i mars-april nån gång. Då vet du hur du ska avmaska hästen hela sommarsäsongen - om den alls behöver avmaskas.
#2 Behövs det inte göras på hösten också, efter betet? Jag har alltid fått höra att det ska göras på våren innan betet och sedan på hösten efter betet.. Men behövs det bara göras en gång/år så är det ju bra!
Okej är inte kolla masken ett slags träckprov? Och då borde det väl kanske visa om man ska avmaska efter betet oxå eller?
Jo, kolla masken är träckprov. Och genom det får du besked om hur du behöver avmaska. Är det mycket mask så kanske du behöver avmaska med rätt intervall av rätt avmaskningsmedel hela sommarsäsongen.
Skälet till att man behöver avmaska flera gånger är att första gången tar avmaskningsmedlet kål på de vuxna maskarna i hästens tarm, medan de mindre larverna klarar sig. Och efter ett tag är larverna könsmogna och börjar lägga ägg, då är det dags för ny avmaskning som tar död på dem också osv. Det är lite olika långa intervaller på avmaskningsmedlen, beroende på hur unga larver det tar död på = hur lång tid det tar innan de kvarvarande är vuxna.
Det där med att avmaska före och efter betet är egentligen förlegat.
Tack för alla svar! Okej så då visar det hur ofta och länge man ska av maska? I så fall va det inte särskilt krångligt :)
Lånar tråden då jag också har funderingar kring avmaskning.
Behöver jag inte göra kolla masken efter betet? Eller ska jag göra det ändå?
Gör det något om min avmaskas mot mask vid behov (efter träckprov) men inte de andra som går i samma hage?
Nu börjar det bli lite överkurs för mig, jag ska försöka fixa hit lite bättre svar…
#7 - det beror på…
OM din häst behöver avmaskas enligt träckprov och de andra på betet är maskfria enligt träckprov, så är det ju bara din häst som ska avmaskas och då är det helt okej.
OM de andra hästarna inte är träckprovade, eller bevisat har mask men de ändå inte avmaskar så finns det risk att träcken från de andra hästarna återsmittar din häst och då är det ett ganska lönlöst jobb att hålla på och avmaska hela sommaren.
Hmm krångligt det här….
Men hur gör du då? Tar du oxå träckprov efter betet? Eller bara innan?
Så länge de är nollade eller näst intill på träckprov tar jag bara på vårarna.
Jag har så himla många hästar (typ 15, varierar lite), så jag snålar i den mån det går…
#8 Det är min lille, en till liten shettis (som inte haft mask på 2 år om jag förstått det hela rätt) samt ev. en varmblodig travare som kommer gå i samma hage. Min lille och den andra lilla kommer kollas med kolla masken (och då på våren, om det inte behövs på hösten också), varmblodet vet jag inte om hon hakar på eller inte. De andra i stallet vet jag inte om dom kör kolla masken eller bara på rutin. Men träckprov är väl ett måste för att få ut medlet? Dom avmaskas i alla fall innan sommarbetet, hösten vet jag inte. Det jag tänkte på med frågan var om det spelar någon roll om varmbloden kollas och avmaskas samtidigt? hästen är avmaskad innan sommaren, men då utan träckprov.
Förlåt för alla frågor, kan du inte svaret så gör det ju inget. Men du verkar vara mer insatt i det hela än vad jag är. :)
Okej men man ringer ju vetrinären och ber dom skriva ut medel och då kan man ju höra med han/hon om det behövs i höst oxå :) Tack igen för alla svar!
Vissa veterinärer kräver träckprov för att skriva ut maskmedel medan andra inte gör det.
Vissa veterinärer har bra koll på parasitbekämpling, medan andra ger råd som är fullkomligt uppåt väggarna tokiga…
#12 - kan ni inte be ägaren till den tredje hästen att också kolla med träckprov, för det är betydligt bättre om alla tre är kollade och sen kan behandlas individuellt efter vad provet visat.
#14 Ja, går dom i samma hage så absolut. Det beror dock på hur det blir med grovfodret, om dom får olika sorter eller samma. Annars går shettisara ihop och varmblodet för sig om ägaren till varmblodet inte vill blanda luncherna.
Okej men man ringer väl ändå vet. Och då kan man ju fråga :)
#16 - du kan absolut fråga veterinären! Det är bara att hoppas att din veterinär är en av de som är pålästa om avmaskningsrutiner.
Ja man får hoppas! Annars kan man kanske byta? Eller? Ja menar om hon/han är okunning?
Det är alltid ide att ta träckprov, tycker jag, då ser man ju vad pålle har i magen ;D
Det är tydligen så att det är vissa individer som samlar på sig parasiter, tror att det är 20% av hästarna som har 80% av parasiterna…
Vi brukar kolla statusen på våren och alltid innan vi byter hage. Sedan brukar jag kolla på hösten också för att "se hur sommaren varit" - det blir ju ett kvitto på hur vi skött hagen så att säga.
Avmaska har vi inte behövt sedan vi flyttade till egen gård, men med tanke på alla styngflugor kan det vara motiverat att avmaska sent på hösten, efter att styngflugorna försvunnit.
Sedan pratade jag med min hovis i går och hon sa att det varit många hästar nu med kolik pga bandmask - när man inte avmaskar årligen kan ju bandmasken växa till ostört… Bandmask "syns" ju oftast inte i träckprov (ingår inte heller i Kolla Masken, det krävs ju att masken släppt ett segment i just den "boll" man skickar in) men de märks kanske desto mer efter avmaskning… tydligen kan man kolla förekomst av bandmask via blodprov oxå.
#19 - hur vet de att det är bandmask som orsakat de kolikfallen?
På SVAs sida om maskar står det att man inte vet hur bandmasken påverkar hästarna, mer än att det kan bli stopp i tarmen om det är för mycket.
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Parasiter-hos-hast/Invartes-parasiter-endoparasiter/
#19-20 Min kompis häst hade bandmask. Går som sagt inte att se på annat sätt än genom blodprov. Han blev trött och slö och såg hela tiden väldigt trött ut på ögonen. Sedan fick han hosta när han ansträngt sig och efter ett tag till så hade han hosta nästan hela tiden och svarade på hostprovokation.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#20 Nu var det ju andrahandsinformation, min hovis hade hört om fallen, man såg det när de avmaskadesvart hästarna och om jag fattade henne rätt så var hästarna inne på klinik.
Hur ser man att dom har bandmask då? Måste vet. ta blodprov 2ggr/år för att kunna se det?
Jag tänkte köpa Kolla masken som sagt, då skickar jag in sent på hösten (oktober funkar va? om stygnflugorna ska ha försvunnit) samt innan betet i april. Och avmaskar i så fall vid behov.
Det e intressant det här alltså! Hoppas fler vill dela med sig av sina erfarenheter och tips! :)
#23 Den tjejens häst får problem med bandmask om hon inte avmaskar. Första åren så avmaskade hon inte förän det hade upstått stora problem och dom till slut kommit underufnd med att det var bandmask. Numera så blir hästne lite trött på våren och då avmaskar hon, hennes veterinär tycker det är onödigt att ta prov för det varje år eftersom det visat sig vara ett återkommande problem för den hästen och dom så väl känner igen symptomen. Men den hästen var också otroligt jsuk när hon tog sig an honom så det är väl inte så konstigt att han blir så påverkad av masken.
Det är ju inte farligt för en häst att ha lite parasiter i magen. Normala, friska hästar tål det utan problem och jag tror att många som avmaskar hade kunnat låta bli egentligen, eftersom många hästar inte får några problem. Men blir det för mkt parasiter så är det ju farlgit. Jag tror det är så med bandmask att hästar inte brukar få det/inte brukar få problem av det och därför så är det inget man brukar kolla. Det är ju dom vanligaste parasiterna som är med i träckprovskontrollerna.
#23 Man kan upptäcka segment från masken i avföringen, men det är som att leta efter nålar i höstackar… Segmenten ser på katt ut som små gulvita riskorn, på häst har jag aldrig sett själv, men de är ju större ;D
Styngflugans larver märks inte när de sitter på plats inne i hästen, de släpper inga ägg utan sitter bara fast och växer till sig. Sedan följer de med avföringen ut som tjocka feta larver "äckligt". Där avmaskar man sent på hösten OM man sett att hästen haft mycket ägg på kroppen! Vi brukar vara noga med att visitera och borsta hästen och skrapar bort äggen så fort vi ser dem, det minskar risken att pålle slickar i sig larverna (det är inte äggen hästen får i sig, det kliar när larverna kryper och då slickar/biter hästen).
Vi skickar in kolla masken på våren, fast inte för tidigt, de små blodmaskarna kan gå in i vilostadie på vintern så de måste ha "vaknat till" ordentligt först. Men man får ju svar per omgående (ngn dag bara) så man kan göra det precis veckan innan byte av hage.
Sedan är det väldigt bra om man kan mocka ordentligt de tre första dagarna efter avmaskningen för att förhindra återsmitta ;D Det är först efter dessa tre dagar som man byter hage, medlet dödar nämligen inte alla parasiter, en del bajsas ut och man vill ju inte direkt smitta ner en ny hage ;D
På hösten tar vi träckprov för att kolla att sommarhagen inte är nerlusad med parasiter - har hästarna inga/få maskar så är ju den hagen OK ;D
Avmaskar man för bandmask bör man ta ett nytt prov någon vecka efter avmaskningen, för att se om medlet haft effekt. Det är väl något år nu sedan man upptäckte att det medel som är verksamt i Banminth och Fyrantel (?) inte alltid hade effekt - det är ju anledningen till att man ska vara restriktiv med avmaskning, för att undvika resistens hos maskarna!
#25 Att de har lite parasiter i kroppen vet jag inte är något farligt. Men att göra träckprov för att kolla borde väl vara bra i förebyggande syfte, samt att det blir en koll av sommarhage/vinterhage så som #26 sagt.
#26 Jo precis, eftersom maskarna blivit resistenta så får man ju köpa avmaskningsmedel på apoteket längre utan det är receptbelagt. Jag har aldrig sett såna larver i hästbajs. Jag gissar att det är de gula prickarna som sätter sig fast på hästarnas ben som är stygnflugorna? Dom brukar jag försöka få bort så gott det går. Funkar det att ta flugmedel på? Typ flugkräm som man kan kleta på?
Ja mocka hage som är så roligt har jag fått göra på våren. Men då har behandlad häst stått i fålla för att det ska hjälpa. Typ. då är det ju enklare att mocka också. Det är så jag hoppas kunna ha möjlighet att göra med shettisen, om det visar sig att han har mask. att ha honom i fålla/liten hage ett par dagar bara innan han är med de andra pållarna (alt. andra shettisen) igen.
Det blir nog bra, träckprov på hösten och på våren och avmaskning vid behov. Alternativt träckprov endast på hösten eller våren och avmaskning vid behov.
#27 jo det är de gula prickarna. Vad är flugkräm?? Vet inte vad som funkar, det finns trådar om det, tipsen är många ;D Vi gnuggar och pillar för att få bort dem, vanlig flugspray är tydligen inte avskräckande för flugorna iaf.
Definitivt träckprov på våren - det är ju då de släpps på bete och den hagen vill du inte smitta ner. Vinterhagen äter de ju oftast inte så mycket i, har du grushage på vintern äter de ju inget alls… Vi mockar 2-3 ggr per vecka, året om, ena pållen är en sådan som samlar på sig parasiter och vi har mycket begränsade möjligheter att låta hagarna vila så vi får vara noggranna i stället!
#25 och jag tror att det är väldigt vanligt att hästarna har bandmask men att det inte brukar vara något problem eftersom den vanliga avmaskningen tar en del. Det betyder att vi som inte avmaskar med någorlunda regelbundenhet kan få problem om bandmaskarna blir många/stora - som min hovis berättade om.
Att de inte är med i vanliga träckprovsanalyserna beror nog mer på att det är så svårt att hitta dem i avföringen - det är ju inte så att bandmasken släpper segment hela tiden på samma sätt som de andra maskarna släpper ägg - och skickar man bara in 2-3 bollar så är sannolikheten för att hitta ett segment vääldigt låg skulle jag säga ;D
Tack igen för alla svaren!
#28 Flugkräm är flugmedel, fast som kräm i stället för spray. Det kan användas t.ex. i ansiktet på hästarna då det går att ha det på en svamp och kleta ansiktet, om nu hästen eller ponnyn inte vill ha flughuva.
Jag tackar också för alla svar, d¨vet jag hur jag ska göra med avmaskning och sånt. Jag har inte behövt göra det själv innan då det ingått i stallet där hästarna stått.
Vad bra att fler fick användning av tråden ^^
#31 Tack för att jag fick låna tråden en del :)
det va så lite så ^^ och jag tyckte du ställde intressanta frågor som jag säkert har nytta av!
Va bra!
Vet inte om ngn annan skrivit det redan, orkar inte läsa hela tråden. Men BANDMASK KAN MAN VISST SE GENOM "kolla masken" provet. Man kryssar i extra fö det vilket man i och för sif får betala för. Har nyss gjort det själv och fått svar om att ingen förekomst för bandmask fanns.
#35 - man kan IBLAND se bandmask på träckprov, men ett negativt svar på bandmask i träckprovet kan vara falskt.
#35 Jo, visst kan man göra en extra beställning, men det INGÅR (se #19) inte ;D och som #36 säger ovan och som jag hoppades skulle ha framgått av mina svar, om du orkat läsa tråden ;D så är det låångt ifrån säkert att just de tre bollar du skickar in innehåller ett segment, så ett positivt svar på bandmask är ju säkert, men ett negativt… skulle tro att av 100 "bandmaskhästar" så skulle provet bli negativt alldeles för många gånger för att man ska lägga pengar på det ;D
Just bandmask känns det säkrare att prata med veterinär om det behövs kollas (hur ofta kollar ni efter bandmask? Den ena ponnyn är 5 år, den andra 12 och varmblodet är 10, ingen av dem har kollats för bandmask tidigare vad jag vet). Jag har sett att man kan betala extra för det på träckprov, men jag har även förstått av tidigare svar att det inte är lönt, då det sällan ses på träckprov.
#38 Vi kollar OM och NÄR vi ser åverkan på hästen. Det är inget vi kollar regelbundet på något sätt utan när vi ser symptom på hästen så kollar vi det. Men det blir ju ändå att man avmaskar mot det ibland beroende på vilket medel man anävnder, vi använder ibland det som tar bandmasken också.
#39 okej!
#35 #37 Ok! Då är jag med.
Vilka preparat tar bandmask? Inte kul om hon har det ändå då. Hon är så mager och jag är orolig för henne. Hon hade mycket av lilla blodmasken men även förekomst av stora blodmasken. Ska avmaska med bimectin var 8:e vecka. Tar det bandmask med?
Veterinärerna ska inte skriva ut maskmedel om inte träckprov gjorts. Detta pga att maskarna börjar bli immuna mot maskmedlen. Vad ska vi göra när inga maskmedel funkar längre för att vi avmaskar bara för att? Det är ju ändå ett gift vi trycker i våra hästar så kan man slippa så är ju det bra.
Jag tar alltid träckprov för att veta om hästen har mask och vilka maskar så jag kan ge rätt maskmedel.
När man ser på hästen att den har mask då är den ju oftast full med mask och mår riktigt dåligt. Den kan då även bli riktigt sjuk av avmaskningen oxå.
Så träckprov på våren med avmaskning om det behövs. Behövs det inte så tar jag träckprov igen på hösten. 
#41 Se #26 :D
Ett blodprov för att kolla bandmask är inte tillförlitligt, då det lika gärna kan visa att hästen en gång haft smitta. Säger ingenting om statusen nu.
Nuförtiden så kan man se bandmaskägg ganska lätt i träcken med en förfinad metod, MEN bara om det handlar om en massinvasion som kan ge problem, men då brukar det märkas på hästens status som glanslös hårrem, dåligt hull och koliksymtom, MEN detta gäller främst på unga hästar.
Den absolut senaste forskningsrapporten på området är skriven i Danmark och denna visar på att man hittills har överdiagnosticerat bandmask.
Vill man bara åt bandmasken använder man Droncit. Har man bandmask + blodmask kan man ta kombinationsmedlet Equimax. Bimectin tar inte bandmask då det tillhör gruppen Ivermectiner. Samma grupp som Ivomec.