tvätta häst?
har funderat på att jag borde vänja brago vid vattenslangen. som det är nu så är han sjukt nyfiken på den. biter i den osv, när den inte sprutar vatten.
men sätter jag igång slangen och låter det spruta lite lätt vid hans hovar så får han eld i häcken och flyr fältet.
hade jag försökt göra det med honom i grimma så hade det varit samma sak.
hur sjutton ska jag göra?
Låt honom vara med i släptåg när du vattnar blommor :) Annars får du göra som när jag badade min shettis, spänner :D

blommor? du ha inte sett min trädgård hör jag… *fniss*
spänner? *trög* skulle du inte sova förresten? ;)

Kan du ställa in trycket eller spridning på den?
Jag skulle inte ta det emot hovarna, utan låta hästen sträcka sig fram emot vattnet om den visade intresse.. Hovarna har ju hästen aningen sämre syn runt om och känsel = den inbillar sig antagligen att det är större risk för otäckheter där nere än om den får testa det emot bogen, mulen skulle jag tro…

jadå, det går att göra båda delar.
har läst att man bör börja med att försöka spola hovarna och sakta gå uppåt när de börjar acceptera det.

borde kanske låta slangen ligga igång ute i hagen utan sprutmunstycke? då kan han ju själv gå fram, han är ju sjukt nyfiken av sig så det hade inte tagit många sekunder.
ååh, jag kan se honom gå fram och nosa…
kan du inte låta honom leka med den, och bara sätta igång den liite liite framför mulen eller nått, och se vad han gör då ?

Jag är lite grym, rent psyklogist sett är det bästa för hästen att man helt enkelt ger den självförtroende nog och tillit nog för en själv så att den vågar sig på vattnet bara väll, men det är ju sällan man har den tiden eller tålamodet till det (absolut om man heter Snuttan ;)) och jag tror ärligt talat att det inte heller fungerar i längden att dra ut på saker på det viset…
Utan ibland måste man som djurägare bara ta att man faktiskt vet bättre än djuret i många situationer och bara lugna det och ta tex vattnet emot den och lära in att det inte är något farligt…
Alltså håll honom, klappa å lugna och se till att han bara får vattnet på sig någon gång å inser att han inte dog utav det ;) och beröma för hur modig liten fegis han är 

#7 han är ingen fegis, han är en stor stark drake! ;)
att hålla i honom när han inte vill är inte det lättaste dessvärre, har försökt det en gång. när jag fick hem honom och skulle tvätta av magen…. men får väl ta dusten en gång till med honom antar jag…

#6 då tittar han och ser skeptisk ut, sedan backar han.

Då kanske han behöver hanteras lite mer ;) hur akut är behovet utav en dush?

ha ja det behöver han verkligen bli! men det ska han bli nu var det tänkt :D
behovet är faktiskt inte speciellt stort, inte ens befintligt. men det är ju bra att kunna bada honom när dagen kommer.
vårt lille troll älskar att få vatten i ansiktet! knepig pålle det, hade vatten i en spann som han ville leka med så jag passade på att med handen ösa vatten på honom, rätt mkt också dessutom.. sköööönt!!!! tog även på halsen men när jag skulle hälla på benen var det lite otäckt.. Tror att det var det SLO menade med spänner… Såvida han inte har stora bulliga biceps som han syftade på!!:o)
(Han, Tjalle, har ju fortfarande fölull kvar så han blir varm stackaren.. Jag har maskat honom nu igen då han inte fäller ordentligt…)
#12 Så menade jag, alltså man tar spänner och häller över hästen, mer eller mindre :P

SPANNAR!

*polletten trillar ner*
Min gubbe älskar att duscha nu när det är så varmt ute. Står och njuter när han blir avspolad med slangen.
På sommarbetet kan man knappt fylla på badkaren förrän han är där och vill ha dusch! Står på slangen om han inte får sin dusch först.
Men vänj med lite vatten i taget, svamp och hink.
Jag brukar hålla mina hästar med grimma och grimskaft och helt enkelt duscha av dem, även första gången.
Min erfarenhet är att det rä dumt att börja spola på benen, det tycker de är skitläbbigt. Däremot accepterar de oftast att man spolar på halsen,bogen,ryggen, ganska omgående.
Jag har också några hästar som vill bli duschade i hagen, medan jag fyller på vatten….

roger gillade inte vattenslangen heller innan men nu kan han tom ta tag i den med tänderna så spolar han munnen;) men jag pratade bara lugnt med honom tog det försiktigt med vattenstrålen, varken för hårt eller för löst tryck i slangen. jag försökte börja med benen men då valsade han bara runt och försökte komma undan. ryggen var lättare men då had ehan redan vant sig lite vid slangen. jag spolade roger lite varje dag så att han inte skulle glömma bort att det var ofarligt sen fick han se på när andra hästar spolades av också(hästar som gillar att bli avspolade).
spänner. spannar. hm. ok….:P

Det är likadant med min systers ponny, han är 4 år och vi skulle ha duschat honom för längesen. Vi har inte ens kunnat spola benen i vintras, han sliter sig och sparkar vilt.. Och för 1 , ½ vecka sedan fick jag hem PROB produkterana och var tvugna att duscha skrället. Provade spola på hovarna och likadant som i vintras, slet sig och sparkade mig på benet. Jag blev riktigt sur, bremsade honom, syster duschade ena sidan. Sedan tog vi av bremsen, och sen stod han snäll som ett lamm andar sidan av kroppen :) Sen har vi hållt på med vattenslangen varje dag :) Nu står han hur snäll som helst.. Han tycker till och med att det är skönt :)

det är väl den där första känslan av obehag som ska försvinna antar jag…

#0 När jag badade Ariel så va hon livrädd för ljudet som kom när vattnet sprutade ut , men så vek jag slangen så d kom lite vatten , då hördes d typ inte å sen så d kom lite mer vatten osv , sen märkte hon att den va nog inte så farlig, för det var ju skönt =) (det var jääätte varmt den dagen) .
Men innan hon blev orädd för den så stegrade hon sej ett antal gånger :P hehe , så en höll i henne å en höll i vattenslangen hihi

Lite OT, vilken söt bild Saxo, ser ut som en reklambild för grimmor typ :)

Japp hon va me i hööks förra reklamblad =) Hon kommer oxå va med i nästa hööks katalog =)

Det var inte illa, får du ngt betalt för det?

Nope :P Fast det är inte jag som äger henne nu , Dom i stallet där jag har mitt Varmblod äger henne men jag ska köpa henne snart (Måste läsa igenom å skriva på "köpeavtal" lr va d nu heter ,, å betala förstås:P)
Men jag tror dom fick lr ska få typ en liten "present" för det , en grimma lr nåt .

Lisette - men om du har svårt att hålla honom, låt honom gå runt dig i en mindre cirkel och så håller du slangen rinnande på honom hela tiden. Tillslut fattar han att det inte är så farligt. Så gör min Pimmen i början, men sen fattar han att det faktiskt är skönt att bli avduschad….. testa i allafall

Lägg vattenslangen på marken och låt vattnet rinna, låt honom stå på långt håll och gå i vattenpölen som bildas, fram och tillbaka. Första gången behöver du inte göra ngt med själva slangen, men han kanske behöver bekanta sig med den och prova gå i vattnet. Så tränade jag Lippe och Cayenne.

tänk på att röra så lite som möjligt på slangen så att den inte "ringlar" omkring på marken, jag tror nämligen att hästar lätt kan uppfatta en vattenslang som att det är en orm, och det är hästar rädda för,
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

#29#
Det ska gudarna veta. Jag kom en gång i full galopp på vägen. Plötsligt låg en slang över hela vägen. Gobban tvärnitade verkligen där. Jag hade bara tur att jag inte ramlade av. En perfekt slidestop eller vad heter det på westernspråk?

jag ska testa era råd när jag har möjligheten… får se violket som funkar bäsr!

nu ni. nu har bragobus badat. han var väääldigt skeptisk först. jag flög som en liten vante efter honom. inte mkt vatten alls som kom ur slangen. han drack lite ur slangen och lekte med vattnet med mulen.
hämtade bremsen och bremsade honom.
med hjälp av den så sköljde vi av hela honom, inklusive ansiktet. släppte sedan på bremsen och fick göra samma sak igen. men han drog in rumpan, så han var ju inte helt nöjd med det hela.
tokfrans tyckte det var så skönt att bada att han ställde sig i badkaret med bakkärran… knashäst.
ska göra samma sak imorgon för att vänja honom…
duktig kille jag har! =)

nu ni. nu har bragobus badat. han var väääldigt skeptisk först. jag flög som en liten vante efter honom. inte mkt vatten alls som kom ur slangen. han drack lite ur slangen och lekte med vattnet med mulen.
hämtade bremsen och bremsade honom.
med hjälp av den så sköljde vi av hela honom, inklusive ansiktet. släppte sedan på bremsen och fick göra samma sak igen. men han drog in rumpan, så han var ju inte helt nöjd med det hela.
tokfrans tyckte det var så skönt att bada att han ställde sig i badkaret med bakkärran… knashäst.
ska göra samma sak imorgon för att vänja honom…
duktig kille jag har! =)

hihi hur såg du själv ut efter badet???
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst