Hopptravare!
Jösses vad glad jag blev! Min häst som jag vanligtvis tränar med är skadad.
Jag har en travare som jag hoppat med hemma och hon tycker att det är väldigt roligt, Vi bestämde då att ta med henne till hoppträningen för att se om hon tyckte det var kul. Och hon tyckte det var kul, herregud vad roligt det var!
Hästen som heter Time Zone, kallas Zoi, lyckades imponera STORT! På sitt livs första hoppträning värmde vi upp med lite studs. Vi hoppade sedan krysskombination, vågiga plank, oxer och VATTENMATTA!! ALLT på cirka 80 cm höjd! Hon var så sjukt duktig och jag är så sjukt stolt!! =D Hon hoppade som om hon aldrig gjort något annat!
Tränaren var imponerad och tyckte jätte mycket om Zoi. Har tyvärr inga bilder men kanske kan ta när jag hoppar hemma någon dag :D
Älskar min bäbishästar
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Travare är allsidiga och ofta duktiga hoppare. Härligt, och fortsätt uppdatera^^
Och dom brukar vara orädda av sig då dom oftast har fått gå igenom enhel del som travare, dom är ju normalt inkörda.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
vad kul! Den känslan är helt underbar! :D
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
#2 Ja fast denna häst var när hon kom til oss inte orädd. Det hade inget med förra ägaren att göra utan hon var en sådan häst. Hon var osäker och vågade inte gissa själv. Jag har börjat trickträna med henne för att bygga upp hennes självförtroende.
På Hoppträningen vågde hon hoppa LÅNGT ifrån hindret utan att jag var med för fem öre. Hon bara körde!
Hon har verkligen blivit mer orädd :D Hon är inkörd och har gått på travet :)
Hästar behöver ett jobb att koncentrera sig på. När dom har det så brukar mycket annat "störande" försvinna, en del behöver det mer en del mindre. Så med en lugn och stabil ledare som har förmågan att få hästen att koncentrera sig på ett "jobb" så försvinner mycket av nervositeten i hästen och omvandlas till positiv energi i stället.
vbl är ju avlade till att tävla så energi finns det, det gäller bara att hitta ett jobb att släppa ut energin på så den blir positiv, annars så kommer energin ut på andra kanske mer otrevliga sätt.
Du kanske har förmågan att rikta denna hästs energi rätt. Grattis
Utnyttja detta och kom ihåg att ge tillbaka till hästen hela tiden så den känner sig duktig och lyfter sig ännu mer till nästa gång.
Var dock lite försiktig bara att jobba vbl för mycket som hopphäst, dom är inte avlade för det och behöver mycket tid för att muskla om sig när man omskolar dom så drastiskt som från vagnshäst till riden hopphäst. Energin har dom men inte riktigt optimal kroppsbyggnad så dom kan hoppa mycket bra men kan gå sönder just pga kroppsbyggnaden (konstitutionen).
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#5 Ja, jobb behöver hon men hon har aldrig varit en häst som lagt energi på "dumma" saker så som olater eller liknande. Hennes energi och tankar har jag försökt rikta till att lyckas. Hon får hela tiden prova nya roliga saker och känna att hon lyckas.
Förmågan att hitta rätt inriktning för sina hästar är enormt viktig inom hela ridsporten. Kan man inte hitta rätt eller äger "förmågan" attt rikta energin kanske man inte ska hålla på med hästar? ;)
Självklart. Hon gick på travet när hon var 4-5 tror jag. Därefter har hon haft föl. Hon såldes sedan som ridhäst. Hon har ridits sedan dess och är nu 11 år. Vi rider i skog och mark varje dag och det går inte att bygga muskler på bttre sätt. Skulle aldrig hoppträna på en häst som inte var musklad till det.
Hoppning gör vi för att det är roligt inte för att bevisa något. Det viktigaste för mig är att hon tycker det är roligt. För mig är det meningslöst att hoppa en häst som inte tycker det är roligt.
Vad kul!

#2 Travarna jag har mött har varit väldigt nervösa av sig och rädda för det mesta. Alltid min ponny som fått hjälpa dem komma över sina rädslor.

#8 Tror du måste ha haft otur. Travare är i regel väldigt välhanterade och miljötränade. Alla jag mött utom min ena kallblodiga har vart otroliga^^

#9 Ingen aning, men nervösa och skvättiga har dem varit och haft problem med att vara både ute och inne själva. Min ponny som är uppväxt lite halvvild på Irland är däremot en riktig guldklimp att ha att göra med.^^
#9 Jag upplever också travare som väldigt miljötränade. Har de tävlat i trav är det väldigt vana vid att åka transport, stå i nya staller, mycket rörelse o.s.v.
Men jag tror att det lätt blir stressiga hästar av travare om de inte sköts rätt. Alla hästar kan ju blir sådana men vissa raser har ju större risk. De behöver mycket stimulans och aktivitet för att göra ev med energin. Om de inte får det kan det nog bli som #8 säger. De blir lättskrämda, stissiga m.m.

#11 Jo, alla hästar behöver sin del av aktivering, annars går energin upp i huvudet
Uppdaterar lite! :D
Var på clearround med Zoi i onsdags. Hon överträffar som vanligt. Hon har ALDRIG i hela sitt liv hoppaat en bana i en padock. Aldrig varit inne i padocken på Kungsbacka ridklubb. Vi anmälde till 60 och 70 cm.
60 cm: Var inne själva på banan, mycket publik, ljud, skuggor, svag blåst, varmt m.m. Hoppade som en klocka. Skuttade så fint över alla hindrena och tyckte det var jätte roligt :D
70 cm: Lika klockrent även denna gång.
Petade inga bommar på hela dagen. Gjorde underbart fina rundor och jag är så stolt! Jag fick till och med bromsa ganska mycket för att hon skulle hinna med och se hindret xD
Väl i målet rejsade vi och hon sänkte huvudet och la öronen bakåt! Whiiiii!
_MVH Julia Tingström www.jtphoto.se_

#13 Grattis^^
#13 åh, de låter underbart kul! Travare är underbara hästar! :)
.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.
🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎