Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1540 ggr
ewelines
0

Albino!

Hej allihopa!

Jag tänkte kolla om de finns någon mer som har albino hemma och behöver smörja och skydda nu under sommaren, isf - Har ni några bra tips på salvor eller skydd?

Själv har jag använt gul Helosan (som då innehåller solfaktor 8) och förra året använde jag vanliga mild oparfymerad solfaktor till min pojke.

Hur gör ni? :-)

HolyFuck
0

Jag har bara haft häst med rosa mule, på henne smörjde in mulen med den solhelosanen, och det fungerade jättebra! Då blir det ju mjukgörande om det redan hunnit bli lite eksem, och samtidigt skyddar den mot ny sol.

Caf_Roy
0

Vi har en ponny med vit nåsa, men han gillar inte att ha kladd på näsan och brukar försöka torka av sig den på gräset och andra hästar. Därför brukar vi komplettera med att sy på en fleecebit på grimman som får hänga ner över näsan.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Mantissa
0

Det är ju bara på näsan och runt ögonen som det är ett problem, där skinnet syns genom pälsen.

Caf_Roy
0

Det kanske går att sy på en fleecebit upptill på insidan av en flughuva så det blir som en solhatt för att skydda ögonen? Fleecebit som hänger ner på näsan fungerar iaf för att skydda näsan på våran häst.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Mantissa
1

En flughuva skuggar nog ganska bra själv skulle jag tro. Kombinerat med lite smörj blir det nog super