Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 11354 ggr
Emmsann
0

Symptom för hältor

Hur har era hästar visat symptom på hälta vid ridning när de varit halta? Ovilja till vissa moment eller tydliga rörelsestörningar i diverse gångarter?

Jag har aldrig varit med om hälta hos häst och nu när jag skaffat min första ponny rider jag runt med spänningar och tankar att han hela tiden skall vara halt pga. min oerfarenhet att jag inte vet hur hälta speglar sig när om man får reda på detta när man rider. (Att jag ens erkänner detta känner jag eftersom jag skäms lite…) Ni som fått er första ponny vet säkert vad jag menar och att det lätt blir att man blir för "hönsig" helt i onödan.

Tacksam för hjälp och pushning!

Kram!

//Emma

Caf_Roy
1

En vanlig hälta märks oftast genom att hästen börjar gå ojämnt, att den lägger över vikten snabbare på det andra benet. Det märks bäst i trav och tydligare i övningar som kräver att hästen lägger mer tyngd på det onda benet. Det är också vanligt att den "nickar till" med huvudet när det gör ont. Är du osäker så be någon titta på hästen när du travar i lätt sits med långa tyglar i båda varven, det kan vara så att den bara "sitter fast" lite i ena sidan. Ännu bättre är det förstås att springa med hästen rakt fram och tillbaka på en plan hård väg och be någon kolla.

En mycket svår hälta att upptäcka är om hästen är dubbelsidigt halt. Den har då lika ont i båda benen (brukar vara fram) och det går därför inte att se lika tydligt att den avlastar ett ben. Det märks genom att hästen blir mer ovillig att gå fram och går med kortare steg. Misstänker du dubbelsidig hälta, ta ut veterinär som kan göra böjprov. Alla hästar haltar till några steg efter att man släppt ner hoven, vem skulle inte göra det, men är hästen halt haltar den längre. Är ni fortfarande osäkra, åk in till klinik med hästen. Där tittar de på hur hästen rör sig, ger smärtstillande och tittar igen. Rör den sig bättre då har den ont.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Emmsann
0

#1 Skall spara texten och kolla på om jag blir osäker och i så fall be någon erfaren hjälpa mig!

Saken är den att min dressyrtränare jag rider för var 6:te dag har aldrig sett antydan till hälta bortsett från diverse stelheter om han vilat eller jag inte ridit ordentligt och även hon har ridit honom, senast var förra fredagen och hon utövade galoppslutor, passager och allt var det var och det känns ju som att om han vore halt att han skulle protestera men det har han aldrig gjort så varför oroar jag mig? Vi utövar dressyr på högre nivå och vi blev placerade i båda starter för ett par veckor sen. Det sitter så i mitt huvud och jag blir så arg för att jag förstår våra ridpass med detta! Det ska ju vara kul att ha en egen ponny, inte ett nervöst sammanbrottmoment. Känns skönt att få prata ur sig lite, tack!

//Emma

CelsiusT
1

Det jag tycker är vanligaste kännetäcknet till hälta (på mina hästar iaf) är om dom stannar, inte vill gå fram, går till kanten (om man rider på tex grusväg). Ibland kan hästen bli sur om man den stannat och man ber om momentet igen, alltså att den gå kanske stampar med benet eller grinar med öronen. Om hästen plötsligt blir väldigt halt så känns det ju i rörelsemönstret, men jag upplever det inte som så vanligt att det händer, oftast är det bara att det är en liten hälta (sträckning, sten i hoven, spänningar osv).

Trav tycker jag är den lättaste gångarten att både känna och se hälta, men ibland känns det redan i skritt. Viktigaste att tänka på är att vaa uppmärksam på om hästen förändras. Om den plötsligt går med korta trippiga steg eller plötsligt är ovillig till något, eller helt enkelt ändrar sitt rörelsemönster, då kan det vara att hästen har ont.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Caf_Roy
2

Tränar ni på så pass hög nivå kan jag nästan lova att du skulle märka om han hade ont någonstanns.

Jag var på hopptävling med min ponny för några år sedan och kände på framhoppningen att det var något som inte riktigt stämde. Han svarade inte riktigt lika bra på hjälperna som han brukade och var inte riktigt lika entusiastisk till att hoppa som vanligt. Min mamma (som är veterinär) såg ingenting, så vi fortsatte. Jag red in på banan, men det kändes fortfarande som att något var fel. Efter halva fick vi ett stopp, mitt fel, och jag valde att utgå.

Direkt när vi kom ut från banan satt jag av och mamma gjorde böjprov. Han var en halv grad halt på ena benet, det var precis så att det nästan inte syntes.

Jag är nog inte hälften så duktig som du, och jag kunde känna en sån pytteliten hälta utan problem. Så oroa dig inte, du kommer känna tydligt om din häst är halt. Och även om du nu skulle missa det, så kommer din ridlärare garanterat se det. Och om ni båda mot förmodan skulle missa det så antar jag att du besiktigar din häst på tävlingarna, och en tävlingsveterinär missar det inte.

Så ta en kaka och var lugn, din ponnyhäst har ett skyddsnät som många hästar bara kan drömma om.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Emmsann
0

#3 Det här med att hästen går intill kanten om man är ute och rider var något intressant! Vad är det som får hästen att dra sig ut på sidorna om den har ont?

#4 Tack för att du delar med dig av dina egna erfarenheter! Det låter troligt att när man lärt känna sin häst känner på sig om något är fel och det kommer säkert jag också göra och lägger jag inte av med mina spöken i huvudet så kommer väl min häst bli halt av det om inget annat…

//Emma

WornOut
0

#5 Svarar å CelsiusTs vägnar.. Om hästen är halt lågt (hov/hovled/kronled) kan de försöka avbelasta genom att försöka leta mjukare underlag, vilket det oftast är i vägkanter.

Emmsann
0

#6 Tack för svar! Något jag ska ha i åtanke om jag känner mig osäker :-)

//Emma

Uss
0

Det är jätteläskigt med första hästen - lite som när man får barn faktiskt ;D - man är aldrig riktigt förberedd och känner sig aldrig mogen för det stora ansvar som det faktiskt är.

Men förutsättningen för att det ska lyckas är att man lyssnar på hästen och litar till sin instinkt - den är oftast rätt trots att stallkompisar m.m. oftast har helt andra uppfattningar ;D Jag tror att det kommer att gå väldigt bra för dig med din häst!

Emmsann
0

#8 Precis vad jag känner! Nu har jag inte fått barn än men det kan ju inte skilja så mycket på en häst och en bebis ;-)
Jag tror nog jag förlitar mig på fel sorts folk ibland och ska nog inte fråga folk om osäkerheter kring hästens hälsa när jag vet vad jag får för svar, typ "Nä men det är säkert ingenting, jag vet ju inte men jag tror inte det är något", så går man och grubblar över det i flera veckor sen. Idag gick det kanon på träningen, vi är jätte sammansvettsade nu och vi fick jätteberöm av tränare för vår utveckling! Det känns inte som han hade gjort lägningar likt GP-hästar eller ingångar till galopppiruetter om han varit halt eller haft ont…

//Emma

Uss
0

#9 Och jag tror du är helt rätt ute - utom när det gäller hästar och bebisar, men det märker du när det är dags ^^ även om det i mycket är EXAKT samma sak ;D

Jag tycker man kan lyssna på alla och höra deras åsikter, även den som inte kan ett dugg om hästar kan ibland göra ett påpekande eller ställa en fråga som får mig att tänka ett varv till och sedan ändra mig om något som jag bara gjort under alla år utan att ifrågasätta :D men därifrån till att ta fasta på alla möjliga (och omöjliga) råd och åsikter… Nej.

Emmsann
0

#10 Det du säger låter jättebra och jag skall abolut ta åt mig av de tips du ger!

Min svaghet i det blir dock att jag är så osäker i mig själv att jag någonstans måste förlita mig på vad andra tycker och tänker men det är något jag själv får träna upp med tid och då tror jag allt blir mycket lättare kring osäkerheten med hästen. Det är verkligen ingen lätt sport vi håller på med!

//Emma

Uss
1

Men Hallå! Du rider på en nivå där man inte kan vara okunnig - låt vara att man inte behöver kunna sköta hästen, men jag lovar, man snappar upp så mycket på vägen och på din nivå så måste man kunna "lyssna" på hästen, annars kommer man inte dit helt enkelt och det är HÄSTEN som lär dig det mesta, eller iaf talar om när något inte är bra ;D

Jag fick en gång vid ett "kvartssamtal" på min ridskola kommentaren att jag ofta red svåra hästar (hade jag faktiskt inte ens tänkt på innan!) och gjorde det bra men att jag måste komma ihåg att stärka självförtroendet också. Så är det nog med dig med ;D

Lycka till!