Vad gör man en regnig dag med hästen?
Jo jag tar ibland och tränar tygeltag på hästen stående vid sidan inne i stallgången, först lite böjning i sidled med en tygel och när det fungerar då man håller tygeln mellan tummen och pekfingret så övergår jag till dubbelsidigt tygeltag och ställer höger och vänster fram och tillbaka. När detta fungerar utan motstånd så växlar jag sida som jag står på och upprepar.
När detta fungerar så provar vi sänkning av huvudet med kontakt, dvs det som ibland kallas "dra tyglarna ur handen" eller "överstrykning", det går ut på att få hästen att följa tygelstödet ner om jag länger tyglarna vilket i sin tur gör att jag kan höja och sänka hästens framdel beroende på längden på tygeln och jag gör detta till extrem fallet ner till golvet.
När detta fungerar med så lösa tyglar att kontakten består av vikten i tygeln så börjar vi lyfta huvudet genom att korta tygeln upp till hög form och sedan sänka ner igen. Vi fortsätter med att göra allt detta samtidigt som vi går runt i stallet och tränar in betydelsen av tygeln i samband med rörelse.
Detta görs med mycket beröm (kliande i mankammen och smekningar på halsen) och ofta små pauser så att hästen får fundera över hur jäkla bra den är.
Det brukar sluta med att när jag tar av huvudlaget så jagar hästen en runt i stallet för att få fortsätta att vara duktig och vill genast sätta på sig huvudlaget igen alternativt den vägrar att ta av sig huvudlaget när den förstår att det är det som händer.
Vad gör ni då det regnar?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Bra tips.
När det är regningt brukar jag oftast bara ta och rida ut en sväng barbacka. Oftast rätt kravlöst…Vet inte varför men älskar att rida när det regnar. xP
//Julia
Jag tar på mig regnkläder och gör samma sak som jag skulle gjort om det inte regnat. :)
Rider dock sällan när det regnar då jag inte gillar att rida i regnbyxor, kör eller marktränar istället.
jag är väldigt dålig på att hitta motivationen när de regnar:/ så oftast blir de att jag struntar i de tyvärr:-/ klarar inte att bli blöt.. blir så frusen.. å då blir hela kvällen förstörd med att jag ligger å huttar fullt pklädd med flera täcken..
letar efter regnkläder som jag kan ha men hittar inga:-( men hittar jag så tror jag de roligare att rida även när de regnar..:P
men man fick ju lite tips av er.. de är bra:P
Ett tips är att köpa en regnrock! Såndär som finns bla. på hööks.
Dem är verkligen superbra och täcker benen och sadeln också, så man slipper jobbiga regnbyxor och samtidigt håller sadeln torr. Nog mitt bästa köp inomridkläder. :) Man kommer inte ångra sig.
Dock är dem ju dyra. Men verkligen värda priset. Ullared också sånna, fast billigare.
//Julia
jo men jag kan int eha dom:S iaf inte dom jag provat..
nu var de iof ett tag sen jag provade dom..
ja ullared provade jag faktiskt när jag var där för ett par helger sen men nope=(
0#- Jag kanske låter som en nybörjare, men hur börjar man lära hästen "överstrykning" eller vad det hette
? Har länge letat efter beskrivning på hur man lär hästen en liknande sak, men inte hittat något… Min flicka har nämnligen i många år tränats på att gå på lösa/väldigt lätta tyglar och har svårt att vila mot bettet, och vad jag än gör lyckas jag inte hjälpa henne att förstå att hon ska ha kontakt i munnen. Då känns det som om något liknande som det här skulle kunna vara en bra bit på väg :)! Kanske låter som en riktig newbie, men jaja… Ledsen om jag kom utanför ämnet lite, hehe 
För att gå tillbaka till ämnet: Jag brukar ta på mig ordentligt med kläder och rida på uteritt, eventuellt en stunds skrittarbete i paddocken. Oftast blir det dock uteritt, det är så mysigt när regnet öser ner om man fortfarande är torr. Regnet forsar, det enda man hör är hästens hovsteg och drippandet i träden… Mmmm! Av någon anledning (om jag är torr vill säga!) så tycker jag att det är bättre med fullständigt ösregn än lite halvdant drippande, men det kanske är en lite udda mening i andras ögon ;P!
Ni verkar vara riktiga ute mäniskor och jag gjord av socker som inte tål regn. Eller så är jag bara lat och vill inte hålla på att torka prylar efteråt. Ni har min beundran.
" Eldlilja " Jag tror ordet "överstrykning" kommer från militären och betyder att man tar tyglarna och "stryker" mankammen framåt och tillbaka och hästen håller kontakten med ryttaren i den form som medges av ryttarens hand. Detta gjörs för att bla kontrollera hästens kontakt dvs hur avslappad är hästen, detta för att kontrollera om man har en falsk kontakt eller inte. "falsk kontakt" är om hästen bara håller huvudet uppe utan att vilja ha kontakt med bettet/handen.
Överstrykning är kontrollen av utbildningen och inte ett mål i sig. Det som är målet med att lära ut tygelfattningar (till hästen) är att få den avslappnad med kunskapen att den vet vad som gäller då man påverkar dess balans med tyglarna.
Det finns redan några trådar som tar upp likande frågor, bla på dressyr forumet, och lägger man ihop alla dessa trådar så får man lite info att smällta. Men kontentan av att få till en kontakt i tyglarna av hästen är att alltid vara konsekvent så att hästen kan lita på att du gör likadant hela tiden och om du gör det så anpassar sig hästen sin hållning för att få det så bekvämt som möjligt tillsammans med dina händer.
Alla som rider med kontakt får den kontakt dom förtjänar, hästen anpassar sig med tiden till den hand som erbjuds. Men konsekvent handlande är det viktigaste så hästen kan anpassa sig. Sen har folk spånat in så hårt på "mjuka händer", om jag var häst så skulle jag hellre se konsekventa händer så jag kan lita på dom oavsett hur händerna beteer sig.
En fördel du och din häst har är att du har en sits som inte behöver hjälp av tyglarna för att sitta kvar på hästen då du inte lärt sig att hänga i hästens mun genom tyglarna.
Kanske vi startar en ny tråd om detta, dock så är det ett rätt stort ämne för det kräver att hästen har alla grunderna först för att kunna erbjuda en riktig kontakt. Läs lite om tyska utbildningsskalan på dressyr så får man en uppfattning om hur långt hästen är kommen innan man kan begära detta av den.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Jag brukar bara rida till ridhuset som ligger 200m från stallet och rida som vanligt..
/ Angelica
7# Det var inte riktigt så jag menade, jag vet ju alla grunder och så självklart… Jag kommer inte på rätt ord ändå att använda till frågan så jag struntar i det ;). Får läsa omkring mer. Får en bra känsla i ridningen med henne men just en jämn tygelkontakt gillar hon inte att behålla. Troligen var hon nog inte van vid det när vi köpte henne och så erkänner jag väl att jag inte är en toppryttare så jag har väl tyvärr inte hjälpt henne så långt på traven med just den grejen. Tack ändå :)