westernsadel
Vad ska man kolla efter när man provar ut en westernsadel? jag antar att det är lite annorlunda mot att prova ut en "vanlig" sadel? Är det någon som är bra på storlekar får gärna förklara lite också.
För att slippa förklara så får du en länk här.
Egentligen är det inte så annorlunda från en vanlig sadel. Det viktigaste är att sadelns bom stämmer med ryggens form. Men det framgår av länken.

Tack =)

Det finns en hel rad med olika typer av westernsadlar allt från allround, reining, pleasure, cutting, roping etc….jag föreslår att du provsitter ett antal olika typer av sadlar innan du bestämmer dig.
Jag har en reiningsadel men jag är ingen reining ryttare utan det var den modellen som jag gillade bäst 
Sen föreslår jag oxå att du köper sadeln från en ren western butik som enbart säljer western utrustning…dom kostar lite mer men det är mycket bättre kvalité på dom och det är mer gediget hantverk oftast än hos dom sadlar man kan köpa i vanliga ridsportbutiker.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Ang. länken som tummelisa lämnade så kan jag säga att Tumbleweed westernstore är en väldigt bra butik med mycket kunnig butiksägare. Hon personligen åker till USA för att se ut de varor hon tar hem och det är inget massinköp av likadana varor vilket gör att man får vara skapligt ensam med att ha just den sadeln eller vad det nu kan vara.
Mvh CBA

Tyvärr är plånboken någor begränsad, men jag tänkte kanske köpa en begagnad "märkessadel". Har sett att det finns för ca 5000 kr som ser helt okej ut. För det känns som att det är bättre än att köpa en ny från tex Hööks för samma pengar. Eller har jag fel?

hur är det med bonzana western i skåne då cba?

#5 Jag skulle inte köpa en westernsadel från tex hööks…inget ont om dom men det är bättre kvalité hos dom rena westernbutikerna…..så att köpa en begagnad sadel från någon av dom butikerna är ingen dum idé !
Jag köpte en beg. ropingsadel till min man i förhoppningar om att han skulle bli lite intresserad om han hade en sadel som passade men tji fick jag så det blev medryttaren som red i den istället. Nu har jag sålt den….
#6 Bonanza är oxå bra…dom flesta westerninriktade butikerna är bra.
Mvh CBA

# 7 kolla sadlen här. vad tror du om den då?

#8 Det är svårt att avgöra från en liten bild, vill gärna klämma och känna på sadeln och lyfta på skirten för att se hur den är ihop satt etc…..men jag skulle aldrig köpa en ny sadel (oavsett vad för typ av sadel) som kostar ca 3000:-….då är det något med kvaliten som de har skurit ner på 
Kolla in beg. marknaden i stället, många butiker säljer sadlar åt kunder så där kan man fynda (fynda för mig är när priset ligger på drygt en tredjedel av nypriset).
Mvh CBA