"Genomblödning bra för fång"
Kom hem idag och hovis hade vart här. Min ena häst har haft fång men känns som att hon snart är helt 100%! Hovis hade verkligen verkat hårt, ringde farsan och han berättade att hovis sa "att en genomblödning ska hjälpa mot fånget".
Stämmer detta?
Förstår att man måste få tillbaka den normala hovformen igen, men vore det inte bättre att ta det gradvis?
Detta är tankar från en okunnig, men kolla på bilderna och belys mig. Tack på förhand!

Försöker ladda upp bilderna här men funkar inte av någon anledning :s La upp bilderna på mini blogg här; http://hanneovergaard.blogg.se/2012/june/genomblodning-bra-for-fang.html#comment
Rekomenderar att ni kollar för att se hovformen i olika vinklar och hur mycket han tog. Vill ej locka läsare, vill bara ha lite hjälp då jag har börjat lita mindre och mindre på honom.. Tack igen på förhand!

Min första tanke var bara "Men nej hur ser det ut!"
Jag har hört att en kort tå ska vara bra, men nä inte så där, jag tycker det är för mycket. Vet inte om genomblödning är något bra, men för mig ser det där mest ut att göra ont.
Carpe diem!
Byt hovslagare - de ska INTE blöda, det gör ONT!
Lämnar tassavtryck här, blir nyfiken! Har absolut ingen aning men njae det såg inget vidare ut i ina ögon….
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Så ska det verkligen INTE se ut! Byt hovslagare! Man ska alltid göra saker gradvis när det gäller hoven för om man gör för mycket på en gåg kan hästen LIDA och man kan skada massor av nerver m.m i hoven. så jag håller med #3 Byt hovslagare!
BYT !!! 
Men hörrni, ni som svarat här, vet ni verkligen vad ni pratar om???
Det ÄR INTE FEL att verka hoven sådär!!
Här kommer ett svar från en UTBILDAD HOVSLAGARE.
Det man har gjort på din häst är att verka bort den näbb som blir efter en hovbensrotation. Det är lite svårt att förklara kortfattat, men näbben blir som en "för lång tå" när hoven vuxot ner en bit med sin nya vinkel på hovbenet.
Det man ser på hovarna på din häst är en extremt breddad lamellrand, även det en rest efter hovbensrotationen.
Det din hovslagare har gjort är att påbörja återställande av hovens rätta form, så att överrullningen sker lagom långt framför hovbensspetsen. Detta kräver att man verkar bort en stor del av näbben och den breddade lamellranden och detta gör i sin tur att det kan se lite brutalt ut. Men man kar liksom inget val…
Jag ställer mig frågande till uttalandet om genomblödning, där vet jag inte riktigt vad som menades. Men själva verkningen har jag inga större synpunkter på.
#7 Det var blödningen jag hade synpunkter på ;D
Om du är utbildad hovslagare vet ju du¨om det finns NÅGON gång som det SKA blöda när man verkar?? Jag kan bara tänka mig om man öppnar en hovböld - och det ska väl göras av vet/godkänd hovslagare, liksom all verkning av häst med fång?
I mina öron låter det som att TS inte har en godkänd hovslagare (eller ens utbildad) när den säger att det SKA blöda! Eller har jag missuppfattat, finns det något annat som ni hovslagare kallar "genomblödning"??

#7 Tack för svar! Kändes grovt att kapa allt på en gång, men ska man så ska man. Vi har en lång rehabilitering framför oss, önska oss lycka till.
Jag syftade också på själva blödningen för jag har ALDRIG hört en hovslagare som säger att det SKA blöda och vi har haft hovvård på flera kurser och då har de sagt att det aldrig ska blöda när man verkar.

Usch och fy. Skulle jag aldrig tillåta på MIN häst iallafall. Får min häst fång ringer jag bums till SANHCP, INTE hovslagare. Det behöver inte se ut sådär och göra så ont!
De som är intresserade kan googla SANHCP+fång för mer information!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#11 Ska precis ut och googla, men som jag fattat det är får inga andra enligt lag verka sjuka hovar än utbildade hovslagare, då är det väl lagbrott att ta ut en sådan, eller har jag fattat fel?
www.sweetolga.blogg.se
#11 Försökte googla lite men hitta inga bilder på hur man verkar efter SANHCP och varför man gör så (vid fång)!
www.sweetolga.blogg.se
Genomblödning för mig är när man skapar bättre cirkulation i hoven. Och visst, blodcirkulation behövs för läkningens skull.
Enligt min uppfattning finns det (i princip) aldrig någon anledning att verka hästen så att det blöder. OM hästen har hovböld så sitter bölden mellan läderhuden och hornet och såvida man inte slinter av misstag så ska det inte börja blöda då heller. Hovslagare får behandla hovbölder "in till kötthoven", men om det behövs mer karvande så MÅSTE veterinär tillkallas.
#11 - Jag förstår att du är salig på din tro. Men i vissa fall måste du nog kanske inse att det finns flera sätt än det du har lärt dig som kan vara rätt.
Skälet till att man hugger av sådär mycket på hoven är för att korta av tån och underlätta överrullningen, på en hov som redan är skadad. Låter man den långa tån vara kvar så dels drar djupa böjsenan i hovbenet och riskerar att förvärra hovbensrotationen. Och dels är långa tår orsak till knäproblem.
Ibland får man välja det minst onda av två dåliga ting….
#12 Det räcker inte med "utbildad" hovslagare, den ska vara godkänd också!
#14 OK, då var det kanske inte så farligt då ;D, jag såg för min inre syn hur blodet rann…
Nu är jag en vetgirig tjatig tant, så du få förlåta mina frågor (och behöver inte svara eftersom det är lite trådkap här - förlåt TS) men hur skapas genomblödningen av att man kapar tån? Jag trodde att hovens rörelse (vidgas vid belastning och går tillbaka när benet lyfts) blir som en pump som hjälper blodcirkulationen - gör en lång tå att hoven blir "stum"?
Här kan man få svar på frågor man har kolla :) http://barfotahovar.wordpress.com/2012/06/03/hovfilmer/
#15 - som jag svarat tidigare så vet jag inte hur den aktuella hovslagaren har resonerat angående genomblödning. Kanske menade just den att det skulle blöda, annars har jag ingen aning.
Sen vet jag att det finns vissa hovslagare som har uppfattningen att man "bör" verka tills det blöder och den motivering jag har hört på detta är att "det behöver komma nytt friskt blod i hovarna". Och då undrar jag ju om de tror att gammalt blod stannar kvar i hovarna, eller hur sjutton de menar.
(och vad gäller barfotahovsfilmerna så finns det mycket man kan ifrågasätta med den s.k. bevisning som dessa påstås visa, men den diskussionen tar vi en annan gång…)

#13 det är nog för att en fånghäst som verkas av SANHCP redan innan fången aldrig ens får en lång tå som kan "behöva kapas", du ser ofta ingen skillnad på en fånghov och en vanlig, inte mer än en traumarand 
här är en länk med information om både fång, och "hovbensrotation" http://www.palohb.com/hovar/problem.html#founder
http://www.sundhast.se/ Ove Lind
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Kan inte en vanlig hovslagare ocksåörja bearbeta hoven innan det blir för illa och innan fången bryter ut? Gäller det inte bara att vara vaksam som hästägare så yrkeskunniga kan ingripa snarast? Eller måste man vänta då innan man verkar av näbben?
www.sweetolga.blogg.se
Hovslagaren har verkat min lilleman ca var 4dje vecka på hoven där han fick fång, han har tagit så mycket som han kunnat, han har förklarat att om han tagit mer så har ponnyn kunnat blöda och då fått ont och då blivit halt. Jag har förstått det som att det inte är bra att ponnyn blöder i hoven.
MVH
Sofie
de allra flesta hovar blir aldrig sådär mycket påverkade av fång. Men ingen kan få mig att tro att det enbart skulle bero på hur hoven verkas.
#19 - Man bör hålla efter näbben hela tiden, men i en viss fas i hovens utväxt kan det bli sådär mycket, OM det varit en kraftig hovbensrotation.
Sen ska man ha klart för sig att hästar som har fång har en mycket högre tillväxthastighet på hovarna än friska hästar har, detta beror på den inflammatoriska process som pågår inuti hoven.
#21 Det har jag märkt, när lilleman fick fång höger fram så syntes det tydligt att den hoven växte betydligt fortare i början. Då kunde det ta två veckor, så var den redan längre än vänster fram. Då fick hovslagaren komma oftare så klart, men nu växer båda fram ungefär lika fort.
MVH
Sofie
En häst som står på ridskolan jag är aktiv inom fick fång förra sommaren och de verkade hennes hovar så att det blödde. Hon fick självklart stå i boxvila länge men nu är hon bra. Jag vet dock inte hur det fungerar men ring din veterinär eller till flera olika hovslagare och fråga.
#17 Tack!
#16 Det är väl inte filmen du länkar till? Den vågar/vill jag inte se ;D
Jag vill bara påpeka att vid "barfotaverkning" gör man exakt samma sak vid fång som lett till rotation och utstickande "näbb". Dock brukar de lämna kvar hivväggen på framsidan som skydd och verkar bort det undan för undan, det är dock inget fel i sig att göra som på ts bild. Hoven i ts bild, och barfotaverkare tar bort all utstickande hovvägg som inte ska bara där vid tån, så att lamellranden - som är töjd inte belastas mer.. Man verkar hoven in till sulans kant, och fet randiga som syns på ts bild är lamellerna. Av bilden att dömma är lamellerna väldigt tänjda. Den ska nara vara några få mm, men på en häst med hovbensrotation kan den vara drygt en cm, eller mer i extrema fall. Genom att se till att hovväggen inte tar i marken vid tån belastas och tänjs inte lamellerna, och en frisk lamellrand kan då växa ut ostört.
Hakuna matata!

#25 tack för bra förklaring!

Min häst blev verkad så här för 15 år sedan på Helsingborgs Djursjukhus. Men hon fick även PG-beslag. Har man slutat använda det nu?
Hon hade inte börjat utveckla "näbb". Röntgen visade lindrig hovbensrotation på en framhov.
#27 - PG-beslag används fortfarande, men kanske inte så ofta till fånghästar.
Min egen högst personliga åsikt i frågan (grundad av min handledare på hovslagarpraktiken, dåvarande klinikhovslagare på Ultuna) är att så länge fånghästen har ont är det inte snällt mot den att sko den. Och den ska ju då inte heller ridas. När den är "frisk" igen klarar den sig lika bra som innan med antingen vanliga skor eller barfota, om den varit det.