Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3620 ggr
Tusen
6

Avstängning och böter

Satt och diskuterade med en väninna idag kring detta med hård drivning, spörapp och sporrar som det hackas i sidan på hästarna. Vi kom fram till följande.

Inom, speciellt ponnysporten, hoppning eller dressyr, ser man sällan eller aldrig att det döms ut några böter trots att det många gånger är mer än befogat. Ponnyryttare som spöar upp sin ponny både på banan och utanför. På sin höjd får de en tillsägelse.
Hörde nyligen från en veterinär, som såg hur en mamma stod och slog sin dotters ponny upprepade gånger med motiveringen att den snart skulle in på hoppbanan och behövde spöas upp i förebyggande syfte för att den inte skulle vägra inne på banan.

Varför dömer man inte ut mer böter och avstängningar på ponnytävlingar på lägre nivåer? Gäller naturligtvis på hästtävlingar också. I de högre klasserna är man mer noggrann men det är ju i de låga klasserna man borde vara extra noggrann med hur ponnysarna behandlas. Det är ju där man ska lära sig.

Tänk om man kunde göra som i travet. Även på ponnytävlingar döms det ut avstängning och ibland även böter. Detta sker så fort man använt spöet för drivning med med än 3 slag eller om man slagit flera slag tätt efter varandra. Små barn på 8-10 år blir avstängda i 2 till 6 veckor om de driver sin ponny med ett enda hårt spörapp eller om de slår sin ponny även löst men vid upprepade tillfällen under loppet. Detta händer på nästan varenda tävlingsdag. Och detta beror inte på att ponnykuskar slår sina ponnysar mer än ponnyryttare utan för att man är så oerhört mycket hårdare och snabbare i sin bedömning då det gäller drivningsförseelser inom travet.

Självklart finns det rötägg inom alla sporter och lika självklart finns det de som aldrig slår sin ponny eller bankar med sporrar i sidorna på ponnyn, men om man jämför, ser jag betydligt fler som gör sin ponny illa på en hopp- eller dressyrtävling utan att det utdöms några som helst straff, än de som sker på en ponnytravtävling.

Är det inte dags att uppmärksamma detta missbruk av spö och sporrar (sporrar får inte ens användas i ponnymontén) och att fler straff och avstängningar delas ut på ponnyhopp-och dressyrtävlingar?  I dagsläget ser man massor med missbruk av dettta men sällan några årgärder. På sin höjd någon tillsägelse.

Vad säger ni andra? Jag börjar bli rätt trött på ridsportens veterinärer, tävlingspersonal och domare som verkligen ser mellan fingrarna på alltför mycket.

Brollan1
0

Anledningen till att det förekommer straff av ryttare/kuskar i högre klasserna borde bero på kunskapen bland dom som dömmer är högre och att ryttaren/kusken borde förstå sina redskap och hästen bättre än att försöka slå in kunskap/prestationen i hästen. Den saken är det sämre med i dom lägre och yngre klasserna. Tydligen även bland kringpersonalen (föräldrar).

OBS jag har inget imot att använda spö och alla andra hemska saker när det är berättigat i utbildningssyfte men man kan alldrig ursäkta dom som inte vet vad dom gör pga lathet att inte vilja lära sig (och vi tycker att vi är smartare än hästen, jag undrar ofta över detta verkligen är sant).

Straffen borde i stället vara att bli utsatt för samma som hästen får utstå, då får alla en fundering över verkan av deras handlingar. Man skulle kunna tänka sig att bli huggen i sidan med sporrar samtidigt som dom springer en hinderbana, eller nått liknande. Straff och lärande i samma handling, flera goda ting i ett.

Enl min mening ligger felet hos ridskolorna som ofta lär ut dessa metoder och denna nonchalans för vad man gör.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

HolyFuck
1

Ja, det ska vara både hårade regler och straff tycker jag!

Inom alla hästsporter, alla nivåer.

Spö anser jag aldrig hör hemma på tävling. Det ska enbart användas i utbildningssyfte. Sporrar, rätt använda, fyller en funktion i precisionssyften, tex dressyr. Men finns ingen logik i att det ska användas i andra sporter. Tycker att det ska vara noll tolerans mot felaktigt användade. Det gäller även bett, och vad nu som kan vara opassande.

Hela ridsporten behöver rejält med förnying, och några ordetnliga ögonöppnare. Det finns alldeles för mycket helt oacceptabla saker som händer. På alla nivåer.

HoppanLoppan
0

Problemet på ponnytävlingar är oftast (när det är privat häst då) att föräldrarna säger till barnen att straffa sin ponny. Jag har varit med på ett antal tävlingar där hästen kanske vägrar på framhoppningen och föräldrarna säger till ryttarna att slå till hästen ordentligt! :(

Alex
1

Jag har dålig koll på hur det går till på hopp- och dressyrtävlingar, men helt klart skulle det krävas hårdare bedömning och straff om sånt sker!

Det är något jag tycker är fruktansvärt bra på islandshästtävlingar, det delas ut både gula och röda kort för grov ridning när det behövs, även i lätta- och barnklasser. Det görs även munkontroller på hästarna efter ritten (både slumpmässiga och utvalda om det är såna de sett ridit tufft med händerna) så man kan bli diskad i efterhand om hästen visar sig fått sår i munnen.

På större mästerskap delas dessutom "featherlight prize" ut, till en ryttare som utmärker sig med mycket fin och mjuk ridning. Ett pris som ses som väldigt fint att få, vilket ju gör att folk eftersträvar en trevlig ridning. Helt klart något som kunde vara värt att ta efter även i andra grenar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst