Solande hästar
Mina hästar ligger ner och solar sig väldigt mycket. Blir lite fundersam, är det normalt att hästar ligger utslagna i hagen och solar sig hela dagen? Tidigare hästar jag har haft har brukat stå i skuggan någonstans och akta sig för flugor (och ev käka gräs) när det är som varmast och sedan ligga ner på nattne och sova. Men dom jag har nu (framförallt min gula quarter som bor första smmaren hos mig och förövrigt knappt är utsatt för flugor) lägger sig ner mitt ute på öppna fältet och glassar i solen hela dagen när det är som varmast.
Har varit ute och klämt och känt på dom och kollat slemhinnor m.m. efter uttorkning. Kan inte se att det skulle vara något fel på dom, men dom ser ju liksom ut som döa sälar när dom ligger utslagna i solen och man undrar ju om dom inte får solsting när dom ligger så i timmar och solar sig.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vi har russ, shettisar och ett varmblod. ALLA ligger som döda i hagen. Det ser otäckt ut när man inte är van. Men någon fara är det inte. De njuter.
Hittar inte bilden nu men har en bild där 6 av våra 7 hästar ligger platt på sidan och sover/solar. Har väl inte sett dem ligga nu i sommarhagarna, men på våren låg de ofta i solen och njöt.
Jo dessa hästarna ligger ner mkt, innte, ute, och även i våras. Så jag ser det inte som det minsta konstigt att dom ligger ner, det är jag väldigt van att se dom göra. Man ser ju riktigt hur dom ligger och njuter, men nu när det är 30 grader varmt och dom ligger i timmar mitt i solen så funderar jag på sånt som solsting. Jag hade aldrig klarat att vistas i solen så länge, men jag är ju iof ingen häst, men dom flesta djur har ju en viss gräns för hur mkt dom klarar (och tyvärr är det inte alla individer som faktiskt har koll på sin gräns själv).
Den ena hästen jag har, vbl'et, hon har alltid gillat att ligga ner och speicellt i vårsolen. Men när det varit sådana här stekheta somrar så har hon alltid hållit sig med dom andra i skuggan under träden tills det blir lite svalare.
Men den nya hästen nu ligger i solen trots värmen, eller kanske tom på grund av värmen, och då hakar vbl'et på och ligger också mitt i solen (fast hon ser inte ut att njuta lika mkt som quartern, hon ser ut som om hon står/ligger intill quartern för att man hänger tillsammans när man är flockdjur).
Det som är avgörande för om hästarna faktiskt vill ligga ner ute eller inte är hur trygga de känner sig.
I boxen känner ju nästan alla hästar sig trygga, och de ligger gärna ner där. Alla våra hästar ligger och sover länge på nätterna men har aldrig sett någon (mer än en) ligga ner i hagen (våra hästar står inne på nätterna).
Ju fler hästar det är i en hage ju oftare brukar man kunna se att de ligger ner och sover, efter som fler flockmedlemmar är "säkrare". Det brukar vara någon som står och håller utkik.
Men är hästarna tillräckligt trygga kan de ligga ner i hagen trots att dom är relativt få. Min ena hingst går alltid själv i hagen, och han kan faktiskt komma sig för att lägga sig ner och sova rakt upp och ner lite då och då. Men han känner sig väldigt trygg… Han kan sova liggandes fast han är helt jälv ute, och när man är på utställning/tävling så ligger han gärna i dagboxarna som finns, trots allt stoj runtom.
Att se hästarna ligga ner i hagen ser i.af jag som ett bra tecken! Givetvis blir man ju fundersam när man ser hästar som inte brukar göra det göra det, i och med ev kolik osv. Men har man bara koll på det så!
Hakuna matata!
Min häst ligger mycket, men oftast inte i flera timmar. När han gjorde det var det när han fått byga från en mycket nedbetade hage till en hage med tjock frodig klöver. Magen var stinn som en tunna och han låg i flera timmar…
Jag fick panik och flyttade så fort jag kunde. som skäl till hagbytet sas det att gamla hagen skulle vila - jag sa att vi inte kunde ha just den hagen pga det var för kraftigt bete men… Sedan behövde gamla hagen tydligen inte vila mer än tre dagar, för då släpptes två andra hästar där…
#4 Ja visst är det så! Ser det också som ett trygghetstecken, men även som ett tecken på förmåga till att koppla av. Det visar ju att hästarna inte är på sin vakt utan kan koppla av helt och hållet.
Gulingen lägger sig lite var som, han gillar att ligga ner helt enkelt. Bruningen var lika dan när hon var yngre men nu står hon gärna mer än förr, men hon ligger väldigt mycket i förhållande till andra hästar. Dom är bara dessa två i hagen, men dom kan ligga platt med huvudet i marken båda två samtidigt. Speciellt om jag kommer ut och gör dom sällskap i hagen, då är det ofta som dom kommer och lägger sig intill mig.
Men fortfcarande… är det någon som vet om hästar kan få solsting?
Solsting kallas också för värmeslag.
Så länge hästen inte anstränger sig och har fri tillgång på vatten, är risken liten för att den ska drabbas av värmeslag/solsting eftersom hästar inte lika lätt blir drabbade som vi människor. Det är ju oftast vätskebrist, saltbrist och hård ansträngning som gör att man kan få det.
Däremot säger man ofta att hästar (och människor) fått solsting om de är lite förvirrade under en solig dag (förmodligen är de i nte mer förvirrade då än de brukar vara.
)
Viktigt är dock att hästen kan välja att gå undan från det direkta solljuset. Allt för många hästar står i kala hagar utan tillgång av skugga eller/ och vatten.
#7 Okej. Själv får jag solsting bara av att vistas i solen för länge utan skydd, ingen direkt ansträngning krävs =P
#8 Är du säker på att det är solsting? För det innebär att kroppen är överhettad och detta medför då en rejält förhjöd kroppstemperatur och är livsfarligt. Det krävs akut läkarhjälp direkt om man får det för hjärtat klarar inte av denna temperaturhöjning.
#9 Japp, har fått åka ambulans en gång då jag tuppade av och vid två tillfällen så tillkallades bara sjukvårdspersonal som fanns i närheten, dom lyckades lösa situationen innan den blev kritisk men fick ändå åka in till sjukan för kontroll. Nu känner jag igen symptomen så jag söker skydd i god tid.
#10 Men som sagt, hästar är inte lika känsliga som människor.
Shettisen Rut som står i stallet där min medryttarhäst står ligger och jäser i solen en varm dag:D
/ Angelica
#12 Haha, ser ut som den vält så benen står ut! ^^
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
13# javet hon är lite tokig ibland:) Och hon tuggar typ alltid på antingen grimskaftet när man leder henne eller tygeln när man har träns på henne :D och så gor hon bara att longerera i höger varv i vänster ställer hon sig bara vänd mot en^^
/ Angelica