fodervärd/medryttare/halvfodervärd osv?
Hej!
Igår satt jag och min kompis och diskuterade vad hon "var" på "sin" häst.
Hon rider dom varje dag, köper nya saker till dom, schabrak, träns, bett, flugspray, benskydd osv
Och nu menar jag VARJE dag cyklar hon till stallet, mockar, rider dom, då rider hon "riktiga" pass alltså rider dressyr, åker och tränar för tränare och varvar med uteritter.
Den riktiga ägaren rider aldrig, kanske 1 gång i månaden och då rider hon ut i skogen bara.
Vad "är" min kompis åt hästen? halvfodervärd? medryttare? "hennes" häst?
Den hästen är vältränad och smal och fin och har lärt sig en hel del nytt.
Om hon inte betalar för detta så är hon väl "lycklig" som bara behöver hålla på med hästen och inte bekymra sig över det ekonomiska.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Betalar hon ingenting (förutom grejerna hon själv köper) så är hon en grymt lycklig människa som slipper tänka på det ekonomiska och man skulle väl kunna kalla henne medryttare.
Betalar hon en del av löpande kostnader (så som tex delar av stallhyra, strö, foder och saker som hästen MÅSTE ha) så skulle man väl kunna säga halvfodervärd men man kan även säga medryttare.
Betalar hon alla hästens löpande kostnader (stallhyra, strö, foder, alla grejer, veterinärkostnader osv och har allt ansvaret för hästen) så skulle man eventuellt kunna säga fodervärd.
Vad man kallar det har väl egentligen mindre betydelse? Orden och uttrycken innebär olika saker för olika människor och det bästa är om det framkommer genom ett kontrakt vad som ska gälla i praktiken då båda parter gemensamt ska ha kommit fram till alla detaljer.
Det viktiga är väl om det fungerar och man trivs och är överrens? Gör man det så var lycklig att det finns en häst att ta hand om på ett passande sätt!
Medarbetare på westernridning.ifokus