Korsgalopp
Hur känner/ser man om en häst har korsgalopp? Finns det något negativt i det?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Korsgalopp är inte bra, det visar att hästen inte har egen bra balans.. Har även hört att om hästen har kotledsinflamation så kan den visa det genom korsgalopp? :S Tycker det låter skumt..
Jag skulle vilja fråga: Hur kan man INTE känna att en häst har korsgalopp? Det är inte det bekvämaste i alla fall ;)

om man aldrig varit med om det så kan man inte veta;)
Tack för svaren ;)
#3 Hehe precis!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag tycker det var en bra fråga :) För det är inte särskilt lätt att känna att hästen går rätt… :(
Man får helt enkelt öva på att känna, känna efter hur hästen flyttar varje ben och känna takten och ha någon duktig som kan hjälpa till och säga till vad hästen gör och bekräfta om ens känsla är rätt eller inte, på så vis skolar man själv in så man lär sig vad som är rätt känsla.
Jag håller på fortfarande med att lära mig att känna om min tränares läromästare smyg-byter galopp, jag klänner inte alltid det
Och han gör ju det för att jag hamnar med vikten fel eller inte kan hålla ihop mig, hade jag bara kunnat göra det hade han inte gått fel :P
Iallafall, jag tränar på att känna, vilket ben lyfter hästen nu? Hur långt sätter det in under kroppen? Böjer hästen ordentligt? Är takten ren och går lagom fort/långsamt (skritt är tretaktigt, trav tvåtaktigt och galopp vill man normalt sett ha tre-taktigt, få hästar som man faktiskt ser gå rent när folk rider dem så det kan ju vara bra att jobba på
), jag sitter alltså å bara känner i baken vad hästen gör vissa stunder…
Finns massor med negativit med korsgalopp, orkar inte rabbla just nu, mitt huvud är kokt utav värmen :P

skritten är väl fyrtaktig har jag alltid hört….?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Mitt huvud är sönderkokt
Självkalrt är det så 
Det känns riktigt konstigt att galoppera i korsgalopp, så när det händer så lär du känna det :)

Fast man ska ju inte bara känna att det är konstigt…
Det viktiga är ju att mna kan känna att bakbenen och frambenen inte längre galopperar i samma galopp, alltså att man kan känna VAD som är fel. Finns ju hästar som går orent och känns konstiga eller bara gör ngt konsitgt med kroppen även :P
hm. jag har aldrig varit med om detta, men många hästar har ju konstig galopp i sig, obehaglig och kantig, jag vet inte om jag skulle känna skillnad. fast, det kanske man gör när det väl händer. så du har nog rätt där snuttan, att man måste känna att takten inte är rätt, att benen inte gör som dom ska…
ingen som har bild eller film på nån som korsgalopperar ?

blir lätt korsgalopp om man försöker sig på ett galoppombyte men inte gör helt rätt för er som vill testa 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
åh, jag är så kass på allt sånt, borde hitta mig en häst, och öva.
har ju inte pysslat med sånthär på år…

Vill ni se film ex?

#13 Självklart :D

Peppe i korsgalopp syns dock inte så bra…
Casanova korsgalopp efter oxer
Det blir nog väldigt svårt för er att se, men bättre än så kan jag inte ;) Man kan se spec. på Casa att det blir väldig obalans och han får problem med bakbenen.

#15 Fiina hästar :)