Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1412 ggr
wigge96
0

hings!!

hejsan jag har en fråga om hingstar. jag har hittat en minishetis hings hur gammal måste man va för att ha mini hings, berätta gjärna om hur ni har era hingstar i stallet och i hagen. tack för alla svar :)

WornOut
0

Man bör vara ganska erfaren för att skaffa en egen hingst, och du bör absolut ha hingstvana sedan tidigare. Bara för att det är en minishettis betyder det inte att den är lättare att hantera än en "stor" hingst.

[skogtokig]
0

det är inte lätt att få hingstvana utan att börja någonstanns.. på tävlng är det 16 års gräns för att ha hingst med.

Aribigga
0

Om man ska köpa så går det ju alltid att kastrera så är bollarna ur världen så att säga.

När James var hingst så gick han tillsammans med ett par andra vallacker, jag kan inte minnas att det var något speciellt med honom mer än det. Han var ju såklart väldigt intresserad av andra hästar och gick och gnäggade när man gick förbi andra hagar och stegrade sig en eller ett par gånger men om det berodde på hingstighet eller att han bara var två år vet jag inte. Jag kastrerade så fort det gick bara.

lurvponnyn.vimeddjur.se

CelsiusT
2

#2 Det går ofta jättebra att skaffa sig hingstvana genom att lära sig av någon som har kunskapen och har hingst. Att hänga med brevid och få tips och råd från en som är van är ett bra sätt att skaffa sig vana.

Att utan tidigare erfarenheter gå och köpa sig en hingst och på så sätt skaffa sig hingstvana är en dum och riskfylld väg att gå. Risken är stor att något går fel. Bättre att först lära sig av dom som kan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[skogtokig]
0

#4 så klart är det bäst att lära sig av någon annan, jag ville bara påpeka att någonstanns måste man börja. det finns ju många lugna hingstar också, och som #3 säger så kan man kastrera om han inte är något att spara som hingst.

CelsiusT
1

#5 Fast om man är ung (tror TS är 16 år? och frågar dessutom om hur gammal man måste vara) så är det inte smart att köpa sig en hingst (oavsett hur lugn och trevlig den är) och sedan på eget bevåg försöka lära sig hur man ska göra. Det kan vara svårt att "hävda sig" gentemot en hingst om man är ovan och är man dessutom ung så är det ännu svårare. Visst kan man kastrera men det är inte säkert att hästen blir from som ett lamm för det. Finns valackar som det tar många månder och ibland år innan dom inser att dom inte har kulorna kvar.

Visst måste man börja, men jag anser inte att det bör vara genom att skaffa sig en hingst själv. Det går jättebra att börja genom att söka kunskap och erfarenhet på annat håll först.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Peppe
0

Vet man inte vad det innebär att köpa sig en hingst så ska man inte heller köpa någon heller!

Köp en valack eller ett sto Glad Eller be nuvarande ägare kastrera hingsten innan hemkomst.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

carsbo
0

ts, förlåt om jag avviker ifrån frågan men vet du att det stavas hingst? 3 ställen har du stavat fel utom på hingstar Glad

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights