Fårskinn
-Ska nu verkligen köpa mig fårskinns padd till dressyr sadeln, eftersom Astra är känslig om sin rygg och musklar sig annorlunda i fullträning/resp. lågsäs..(läs nu…)
-Dels så är det snyggt på träning ju..
-Vilka av er använder fårskinn och till vad?

På golvet i grabbens rum (Ludde från IKEA) Ludde(vår katt) sover gärna middag där
Jag äger inget fårskinn än…Men har planer på att bla köpa en gjord tunnel och ev en barbackasadel i fårskinn…
Min häst slet sönder en ryggmuskel för ett par år sedan. Han var svag i ryggen pga underutvecklad muskulatur som följd av en för trång sadel. ( INTE MITT FEL) Jag hade uppe kiropraktorn några ggr som behandlade honom. Vi provade ut en riktig sadel till honom o han kräver bomvidd 34-35 och hade tidigare ca 30 pga att han har hög manke!!!! ( Inte heller mitt fel men kanske en lösning för någon) Pga hans ålder i kombination med den dåliga muskulaturen tyckte kiropraktorn att jag skulle ha en fårpadd under sadeln för att skona hans rygg under uppbyggnad och även efter… Det är ju inte det lättaste att reparera o bygga upp en gammal dålig omusklad rygg.
Jag har också en barbackasadel i lammull…Den är såååå mysig att rida i.
Har även ett fårskinn på golvet till Taxen!
Se bara till att det finns plats under sadeln,, jag provade ut sadeln med tanke på att paden skulle finnas där. Annars blir effekten motsatt.

Min sadelutprovare sa att man inte ska ha paddar.
För att provar man ut en sadel, så passar den ju.
Om den passar så ska man inte ha saker under den
som stör och gör så att den inte passar…
^^,

-Absolut det har du rätt i.
-Men ingen sadel sitter perfekt hela tiden, i minde arbete har de mindre muskler som tex nu när inte det är tävlings säsong.
-En fårskinns padd släpper dessutom igenom luft.
Vänligen/Linda
Använder en fårskinnspadd under sadeln till min häst. Den och sadeln är utprovad enl konstens alla regler och anledningen till padden är att hästen har så pass stor aktion med bakbenen/ryggen att det påverkar sadeln så mycket att det blir svårt att få vilken sadel som helst att ligga kvar. Har jag en fårskinnspadd under dämpar det rörelsen något och påverkar inte sadeln lika mycket.
När man köper en fårskinnpadd ska man se till att det är en variant med en "kanal" så att ryggraden går fri.
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Jag älskar fårskinn och har det överallt, inomhus har jag fårskinn som mattor, plädar till hundarna osv osv. I stallet har jag under sadlen, som rumpevärmare och självklart på grimmor och träns ovh även på vissa täcken för att förhindra skav. JHag har även fotvärmare som man sätter på stigbyglarna, underbart sköna när det är kallt ute.

-Låter skönt med fårskinn på fötterna..
Fungerar linasvovvar nu igen?
MVH Linda
Har också fårskinn under sadeln som rumpvärmare och på tränset , till skillnad från andra så har jag inte köpt en padd utan tagit min fårskinns fäll som har legat på golvet tidigare ( ikea`s ) och gjort om , oj vad mycket klippande det blev, har den just pga att min pålla skall ha ryggen varm och sadeln ligger som sagt bättre, resten är för att hålla min rumpa varm och så visst är det snyggt.

Japp, jag vet inte hur varför och när det började funka,men bara på min ena dator. Men det är konstigt för det har ju faktiskt funkat på den andra datorn innan ! Men hur som helst så är jag väldigt glad att det funkar igen !!!!
Det här med fårskinnspaddar är ju från individ till individ. Har hästen en känslig rygg så är det inte fel med en pad om det passar med tanke på sadeln. Fungerar hästen, rör sig rätt och bygger sig när den har en pad under sadeln så är det ju bra. Har arbetetat med sadelutprovaren som min högra hand i många år och vi använde ofta paddar. Vid dressyrarbeten där man rider mycket nedsutten är det en bra stötdämpning att ha en fårskinnspad, hellre det än något konstgjort material.

När jag köpte min sadel så provade en sadelutprovare ut den och hon sa till mig att jag inte ska ha pad under då sadeln inte längre kommer passa och ligga lika bra, så jag har lytt det rådet och använder inte pad. Däremot hade jag pad under sadeln jag hade en mindre bra sadel, men den används inte längre.
använder däremot, inte fårskinn utan såna ludd som man köper på börjes, på grimmor och på vissa täcken för att undvika skav. Även på skritt-täcken, på remmen där bak, för att va säker på att repet inte ska bli obekvämt för hästen. Har även en rumpevärmare. Funderat på stigbyglarna, men vet ingen som har det av de jag känner här hemma så jag har inte vetat om de funkat……har annars mkt frösna fötter av mig…..
Hade gärna velat ha råd att köpa äkta fårskinn till honom och gärna velat ha pad då det ser snyggt ut och ser väldigt skönt ut för hästen, men det är ju inte det som e det viktiga utan att allt passar hästen………..

Läs gärna artikeln i nya nr som kommer ut av tidningen ridport om sadlar, där rekomenderar man paddar då hästen i perioder musklar om sig.
Därimot ska man inte bygga om sadeln med kilpaddar etc. för att få sadeln att ligga bättre det är nog det era sadelmakare/utprovare menar.
-Vissa hästar är det tom en omöjlighet att finna den "perfekta" sadeln..
-Man ska använda all utrusning med sunt förnuft.
Vänligen/Linda (Min sadlar är oxå utprovade av sadelmakare..)
jag har fårskinn under sadeln, på sadelgjorden, på bootsen, på grimman….min häst är extremt känslig för skav:O

Inget ont om fårskinn men om det är problem ryggar rekomenderar jag renskinn, helt toppen!!
Går att få tag på direkt av samerna eller så kan du kolla www.nordichorseselect.com visserligen dyra där men färdig sydda och behandlade.