Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 5251 ggr
LinneaG
0

Mälarkliniken

Jag har hört mycket om de, att de är otrevliga osv..

Men jag fick en annan syn av de! Vi fick dock vänta ca. 1 h på att få hästen kollad, men veterinären var väldigt trevlig och bad om ursäkt för att vi hade fått vänta. Var noga och förklarade mycket om skadan och hur hästen ska ridas osv.

Någon som har en annan åsikt om de?

Linda
0

-Jo överlag gillar jag mälar kliniken, dock inte vissa personal…

-När jag var inne för röntgen med Soya i sommras så kallade en assistent henne för: J-la subba för att hon inte stod still!!!

-Helene och Ewa vart helt chockade , jag med naturligt vis:(

LinneaG
0

OJ!! konstigt, ja tror inte att hästen förstår det?!
Det var en travare som va inne, den hade verkligen ont överallt!
Det gjorde ont i h*n varje gång veterinären lyfte ett ben eller tryckte någonstans. Det gör så ont i en själv när man ser hur ont hästen har!

Linda
0

#2 Nej men som ägare, betalar deras löner vill jag gärna bli väl bemött.

-Dessutom behandlade de mig som om jag var stuteri personal hela tiden och frågade efter den ansvariga för hästen, trotts att jag påpekade att det var jag..

LinneaG
0

Förvånad

Man märkte på vissa som var där, att de inte verkade bry sig om hästarna de undersökte, "nu kollar vi lite där o lite där", och det är felet och hej då. Vissa undersökte bara hästen o sen gick vidare, och vissa gick tom mellan olika hästar - som om de höll på med två på samma gång. Jag tror att vi hade tur att vi fick den veterinären vi fick. Får vänta o se hur det blir nästa gång.

Linda
0

-Det är klart att det lätt blir så men jag måste betona att det var en person jag hade svårt för och det framförde jag efteråt.

CBA
0

Jag har haft otur där med en veterinär (den jag namngav i din sagbok byebyesandy) och jag kommer inte åka dit igen, jag föredrar ATG klinikerna speciellt Solvalla.

När jag var till M-kliniken var det för att hästen hade en konstig  "hälta" som bara kom under arbete i trav. Jag kände att det kom från höft partiet när jag red men vet. lyssnade inte för fem öre utan började spruta båda bak kotorna (han hade ju bara ont i ena bak). Alla frågor jag ställde bemöttes jag med en nedlåtande blick och ett mummel om att jag inget förstog !

Innan dom skulle spruta honom i kotan behövde raka sprutställena….assistenen kom farandes med en bräms som hon skulle snöra runt hans mule. När jag sa att den inte behövs för han är still och står stilla ändå och dessutom van att bli rakad, slängde hon sig utan förvarning runt hans öra, körde in sina naglar och vred runt örat istället.

Då kunde jag inte hålla käft längre och frågade vad fan hon höll på med och att hon precis förstör flera års arbete med att få honom acceptera att man petar på hans öron. Jag hade ju sagt att han står still…..då börjar hon tjattra om hennes säkerhet etc etc och jagmenade att du måste för sjutton lyssna på hästägaren som känner sin häst.

Hon fick glatt raka de två små fläckarna utan bräms och naglar i örat…gissa om hon blev tjurig!

När jag åkte därifrån var jag några tusen fattigare, fortfarande lika undrande om vad som var fel, vansinnigt arg och med en häst som jag fick börja om att vänja vid att bli rörd vid öronen !

Tilläggas skall att jag någon vecka senare ringde en kiropraktor som kom och tog en titt på min häst och konstaterade att han var roterad i bäckenet. Troligen att det var en gammal olycka sedan föl och att den kommit fram efter att jag ökat belastningen i arbetet + att jag red honom så han hade vikten på baken i stället för att gå på bogarna som han gjort hela sitt liv innan jag fick honom.

Enligt vet. på M-kliniken så kunde det inte komma från höften och i stort sett idiotförklarade mig som stog och försökte ge mig på att ställa diagnosen när det var HAN som var veterinär.

Efter att kiropraktorn gjort sitt och jag fått förhållningar om hur ridningen skulle se ut under en period och ett återbesök för att kolla att det lagt sig helt rätt, försvann den konstiga hältan !

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Lyrik
0

Jag har varit ett flertal gånger på M-kliniken med min olycksfågel.

Tycker att de är trevliga och snälla, både mot hästen och ägaren. Även hovisarna är bra, åkte dit var 6-7 vecka i 1 år med min häst.

De är MKT bättre än Ultuna, och Billigare!

Det tycker även andra i stallet som har haft oturen att behöva åka dit med sina hästar.

Linda
0

Hovslagarnen är min gamla privata (Jörgen) och han är mer änn bra:)

Lyrik
0

Linda: Hade Johan som hovis på MK, då vi åkte var 6-7 vecka för att sko.

Fanns ingen då i Uppsala som VILLE och KUNDE sko med ringskor!

Nu har jag Micke J.Kyss, kompis och gick "kursen" samtidigt som Jörgen. Även jobbat på MK.

LinneaG
0

Den bästa hovslagaren jag har haft är Helene, hon var så försiktigt och tänkte mycket på hästen!
Han vi har nu gillar jag inte!! Vill så gärna hitta en ny!

Linda
0

-Ja jag var kanon nöjd med Jörgen också, men tyvärr ohållbart dyrt med 6 hästar när jag kunde få lika bra vård faktist via min styvsyster som gått som lärling under flertal år.

-Helene, är allt som en hovslagare bör vara förutom att hon bara orkar max 3 hästar per dag vilket man kan förstå.

kella
0

Hej!

Vår häst opererades för "lös benbit" på Mälarkliniken. Deras eftervård och kontroll av den kolik som hästen fick efter den operationen medförde att hästen akut fick skickas till Strömsholm för buköppning. Detta var endast några timmar efter att vi fått hem hästen. Hästen skickades hem påverkad av stark medicinering så att det bl a dolde koliken. Veterinären på Mälarkliniken prickades av Veterinära ansvarsnämnden. Eftersom endast 30% av alla anmälda fall resulterar i prickning så är det ett inte så gott betyg åt kliniken i detta fall.

LinneaG
0

Usch! Så trist! Man åker ju dit för att få hästen kollad ordentligt!

Lyrik
0

#8 Nu har Peter S. som hovis till min pålle. Eftersom den förre slarvade MKT med hans skoning.

julianaS
0

jag har använt mälar kliniken i snart 2 1/2 år och det ända jag har märkt det är att dom ibland vill göra för mycket.. annars så är jag hel nöjd med dom. dom gör som dom blir tillsagda, och hjälper gärna till. det är bara hon som sitter i receptionen som skulle behöva koppla av lite ibland =)

synd att vissa har en dålig upplevelse av dom men dom är trots allt mänskliga och kan göra fel… vissa som går runt och inte gör så mycket är bara"lärlingar" så dom får inte göra så mycket mer än att raka, tvätta eller mocka..

Loa-bg
0

#4 På alla kliniker har dom nog flera hästar igång samtidigt, annars går inte tiden ihop. Det är ju ganska mycket lugnande medel och bedövningsstick som hästarna får och då tar det ju tid. Men man ska ju inte behöva vänta i all evighet.