Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 2900 ggr
Alexinas
0

Vilken häst?

Hejsan!

Jag bara undrar en sak… Jag är ungefär 167 cm och väger 57 kg. Då undrar jag bara om jag passar till storhäst eller till D-ponny?

(Jag visste inte vilken grupp jag skulle välja men om det finns någo passande som jag inte tog så får någon gärna ändra det :D)

Hälsningar Alexia

Eliinnn
0

Du kan nog ha en liten storhäst :)

Jag är 169,5 och jag rider stora hästar :)

Alexinas
0

Okej tack för svaret :)

Eliinnn
0

Ska du köpa häst eller ??

Alexinas
0

Nej jag undrar bara för jag har mejlat en ridskola och frågar om de har plats i en nybörjarkurs :)

Eliinnn
0

Jaha,så du är nybörjare ?:) Själv har jag ridit sen jag var 5 ?

Alexinas
0

Ja jag är nybörjare men jag har ju ridit lite innan och så så jag vet hur man skrittar och travar men jag har aldrig galopperat :)

Eliinnn
0

Jaha,det är jättekul att rida :) Har 6 egna hästar ;)

Alexinas
0

Oj 6 stycken? Är det inte jätte MYCKET jobb med dem? :)

Eliinnn
0

Jo,det är en hel del med jobb,men jag älskar hästar :) De är jätteduktiga allihop :)

Alexinas
0

Okej men man får väl ingen tid med vänner då eller? Men om jag var erfarnare med ridningen så skulle jag också gärna vilja ha en egen häst :)

Eliinnn
0

Jo,jag har en hel del tid med vänner  oxå, endel av vännerna rider oxå och då brukar vi rida ut i skogen på helgerna men även träna markarbete :) Mina hästar älskar att hoppa oxå :)

Alexinas
0

Jaha. Men om jag nu får plats på ridskolan så skulle jag även vilja hoppa jag med. Det verkar riktigt kul men jag har bara travat över bommar än sålänge :)

Eliinnn
0

Jaha,;) En bra början :)

Bamse 08
0

TS Jag är själv runt 2 centimeter längre än vad du är och väger lite mer.

men till sak, jag får rida Ponnysar för det mesta kan dock hända att jag får en häst dock inte än som är 170 i mankhöjd utan lite mer som 165 :)

Nackdelen med en större häst är att det blir längre ner till marken :P

Men jag tror att du kan få rida lite både och, det har även hänt att jag har fått rida 132 MH hästar och det var det inge fel med :)

Så som sagt kan du nog få rida lite allt möjligt men ju säkrare man blir så spelar det för det mesta ingen roll om man får häst eller ponny :)

What doesn't kill you makes you stronger.

mandyosv
0

Välj ponny att börja med, det är SÅ mycket roligare tycker jag! :D man ska hålla på med det så länge man kan anser jag! För ponnytiden har man bara en gång i livet (tävlingar osv). När man blir vuxen blir det automatiskt häst.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Eliinnn
0

Jag har ju en D-ponny oxå :) Och hon är mycket smidigare än de stora hästarna tycker jag :) Särsklit i omhoppningen :)

Bamse 08
0

#15 Nja, bara för att man är vuxen är det inte en självklarhet att man rider hästar.

Känner rätt så många vuxna som rider ponnysar :)

What doesn't kill you makes you stronger.

mandyosv
0

#17 nejdå, men man borde prova ponny först om man inte är så stor och under 18, om man kanske vill tävla osv. ;)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Em--ma
1

är 172 cm och väger runt 65 och jag rider ponny.
Sålänge du kan balansera upp ponnyn så kan vara så lång som helst så länge det känns bra för dej och inte du känner dej för lång för ponnyn.
Ponnyn i mitt fall är en muskellös newforest på 143 cm. Jag ser ganska lång på henne men sålänge ekipaget är väl balanserat så tycker jag att det inte spelar någon roll.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Alexinas
1

Okej tack för alla era svar. Jag kan ju säga att jag red med skolan för ungefär 1månad eller så och då red jag på en D-ponny :)

Eliinnn
0

Ponnysar är så himla roliga att rida,när jag rider mina storhästar ibland så tänker man typ på när man red typ A,B,C-ponnysar :) Det var så himmla roligt,men det är såklart roligt att rida stora hästar oxå :)

Scooby doo
2

Tycker du ska välja storhäst ! Jag började rida storhäst direkt har aldrigt ens ridigt en ponny och man utvecklas mycket mer …. :DDDDD

LindaKarlstrom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och det här med vilken storlek man ska rida på häst… Det beror ju väldigt mycket på hästen oxå! Hur den är uppbygd osv. Här på bilderna rider jag en stor B, stor C & liten D. Men om du är 167 skulle jag inte rekomendera B-ponny i alla fall.  ;)

Utöver det så är jag 21 år och kommer aldrig gå över till stor häst. Känner jag att tävlingssuget kommer, kommer jag köpa en D-ponny med bra steg och tävla bland storhästar.

Alexinas
4

Mamma har anmält mig till en ridskola och jag har fått en plats till nästa termin :)

Det är islandshästar och jag tycker att det ska bli jätte kul! :D

lillalycka
0

22# Hur vet du att man utvecklas mer med häst än med ponny om du aldrig ridit en ponny?