Få häst smal! hjääälp!!
Hej, i augusti ska jag och pållen på ridläger!
Hm, bara det att han är lite..tjaaa..tjock.. ;)
Han får inget foder, utan klarar sig på gräset som finns i deras hage ;)
Så ska få honom smalare genom motion, men vad är bra? intervaller? trav? vad ska jag "göra" i motionsväg? :D
Är det gräset han blir tjock av eller var han det redan innan? Är det gräset kanske det går att ha honom i en "mager" hage halva tiden (av dygnet)?
Du kan gott rida två pass om dagen, då får han lite mer motion och vila emellan så han inte överanstränger sig. Öka också ansträngningsgraden försiktigt, chockhöjer man motionen kan det gå galet.
Intervaller är alltid bra, klättring, vanliga träningspass funkar också. Se till att få ordning på den där yttersidan (eller vad ni har problem med) ena dan och finslipa skänkelvikningarna nästa. Ta hjälp av någon i stallet och be att hen kör hårt med er, inte bara hästen som kan ha nytta av lite bättre kondis.
Gör inte samma sak morgon och kväll, tränar ni dressyr på morgonen kan det vara bra att rida ut i naturen och jogga på kvällen.
Se till att han dricker ordentligt och kyl gärna benen efter träning.
Lycka till!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Han har alltid varit en tjockis ;) hn är smalare nu än förr, men jag vill ändå få han ännu smalare.
Okej, nu har jag ju sommarlov så då hinner jag rida två pass om dagen!
Är detta ett bra schema:
Måndag: vila
Tisdag: morgon=galoppintervaller kväll= dressyr
Onsdag: morgon= promenad kväll=cavaletti/bommar/markarbete
Torsdag: dressyr
Fredag: morgon= longera kväll=uteritt
Lördag: tömköra
Söndag: Massa galoppjobb
Tid bränner energi, det är lika på mäniskor och djur eftersom fysiken säger att energi är effekt gånger tid. Att gå en lika lång sträcka som att springa den kostar ungefär lika mycket energi, det tar bara mycket längre tid. Så om du vill ha bort fett så är tid den väg du skall gå.
Om en häst är tjock så brukar det ochså vara sant att samma häst har dålig kondition prexis som med mäniskor. Att börja med intervaller gör hästen trött efter en kort tid och då uppfyller du inte kravet om arbete under lång tid.Så vad gör du.
Jo du tar ut hästen på långa rid/körturer eller longering där den orkar hålla lagomt tempo i långa perioder och med långa perioder så betyder det minst en timme. Och bered dig på att du får jobba för detta. Skippa alla vilodagar och se till att sysselsätta hästen 7 dagar i veckan med minst en timme lågintensivt jobb.
Om du gör högintensiv träning som intervaller i början så kan det betyda att du får en häst som blir skadad och dom brukar inte gå ner i vikt eller att hästen blir öm i kroppen av allt intensiv arbete och måste vila för att inte gå sönder och då tappar dom inte i vikt heller. Prova fylla en ryggsäck med 10-15kilo vatten (hästen är ju överviktig) och spring en 2km runda fort och se hur du klarar det sen går du samma runda med samma vikt och känn efter vilket som gav minst träningsvärk så vet du skillnaden mellan dom olika metoderna och hur hästen känner sig.
Så ransonera bort allt kraftfoder och sätt munkorg på hästen i hagen och låt tiden gåger arbetet banta den.
Denna metod är beprövad och fungerar perfekt över tid men inte på så kort tid som 1.5 månad som du vill ha, då skulle du nog ha tänkt på detta lite tidigare. I alla fall inte om du vill ta bort mer än 15kg på hästen.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Jag skulle nog lägga upp det mer så här:
Mån: vila
Tis: dressyr galoppjogging
Ons: promenad cavaletti
Tor: galoppintervaller travjogging
Fre: dressyr galoppjogging
Lör: cavaletti uteritt
Sön: tömköra galoppintervaller
Det kan vara svårt för honom att orka ett dressyrpass samma dag som han har intervalltränat. Med galoppjogging menar jag typ uteritt med mycket galopp i joggingtempo där han går i en rund mjuk form och jobbar med ryggen och du står upp. Varva med trav i samma form och skritt, inte meningen att han ska bli trött utan bara jogga på.
Travjogging menas att ut och trava förhållandevis gansak kort pass i samma form som galoppjogging, stretcha ryggen och sidorna och bara försöka bli av med en del av den mjölksyra som kan ha bildats under galoppintervallerna.
Om du med promenad menar att du leder hästen menar jag precis samma sak. Knalla gärna på i friskt tempo i uppåt en timme. Du kan ju alltid också städa stallet och putsa grejerna efter eftermiddagspasset och ta en liten kvällsprommis innan du åker hem.
Schemat kan se mastigt ut, men om du börjar försiktigt med små intervaller och korta pass så du ser att han orkar kan du öka intensiteten allteftersom.
Läste precis #2s inlägg. Givetvis är det inte snabb galopp vi vill ha när vi intervalltränar utan en rund och vägvinnande galopp som vi ska hålla under 2x2 (halvtaskig kondis) 3x3 (bra kondis) eller 4x4 (tävlingskondis) minuter med lika många minuter skritt i mellan.
Schemat är som sagt till för att dela upp arbetet så hästen får vila en halv dag mellan och inte blir uttråkad. Börja som sagt med mindre intensiva pass än du brukar rida när du rider ett om dan.
Och en vilodag är bra, både för din och hästens skull. Du måste ju få hinna göra någonting annat än att bara hänga i stallet, det är ju trots allt sommarlov. Är du ändå ute tror jag inte att han skulle ha något emot en massage och en prommenad.
"Caf_Roy " JAg skulle hålla med dig om TS frågade hur man bygger muskler och trimmar kondition på kort tid och inte bantar en häst som jag förstod att frågan handlade om. Nu förutsätter jag smal, smalare och tjockis == banta. Om jag missuppfattat detta om frågeställningen så ber jag om ursäkt.
Sedan trodde jag att det var så viktigt att TS tänkte göra allt den kunde för att hjälpa banta hästen så snabbt och därför kunde arbeta 7 dagar i veckan? Om detta inte är fallet så misstog jag mig på hur viktigt detta var för TS.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Vila är bra för musklerna, det är inte onödigt med en dags "skotandes i hagen" varje vecka, alt. promenad eller massage den dagen. Efter massage ska ju hästen inte arbetas hårt, utan med promenad eller gå i hagen.
Okej alltså är det, uteritt med avslappnad trav/galopp, och intervaller i trav och galopp, som jag jag ökar "jobbigheten" allteftersom han orkar mer?
Då blir det ut och galoppera i avslappnad form imorgon.
"skogtokig " Du har rätt att vila är bra om man utgår från att huvudorsaken till arbetet var att bygga muskler, däremot om orsaken var att banta (så som jag tolkade det ) så är lågintensivt och långvarigt arbete det snabbaste och effektivaste sättet att banta på. Kolla in en marathonlöpare av klass och försök hitta en som väger över 65kg om du kan.
Anledningen till att det går att göra detta 7dagar i veckan är just att arbetet är lågintensivt och därför behövs inte vilan i den meningen att inte göra någonting alls en hel dag. Att träna så här är att jämföras med vildhästarnas 3-4mils strövande runt och sökande mat varje dag. Och jag tror inte att dom vilar från att äta dvs söka mat någon dag i veckan.;-)
Men som sagt tidigare så har " Caf_Roy " ett bra träningsprogram om du vill bygga muskler på hästen men det bränner mindre energi ger lägre viktminskning i form av fett på hästen. Så du befinner dig i den bästa av två världar, du har två program att välja beroende på inriktning.
Lycka till
#9 Visst står inte vildhästarna still en hel dag, men det gör väl inte alla hästarna i hagarna heller. Skillnaden är väl även att en vildhäst strövar fritt, väljer vart den vill gå och i vilket tempo. En vildhäst har ingen ägare som bestämmer mat, rutiner och motion. En vildhäst har ett annorlunda liv jämfört med de flesta tamhästar idag. Hur ofta bantas en vildhäst, eller tävlas/tränas?
Det går att träna hästen alla dagar i veckan - med risk för att viktnedgång betyder att även musklerna sinar.
Nu lever väl inte denna häst under vildhästbetingelser dvs att det är svårt att hitta eller får för lite mat, anledningen till denna tråd var just att hästen har fått för mycket mat i förhållande till det arbete den gjort en tid. Sedan har jag svårt att tro att någon i sverige har hagar så stora att hästen strövar fritt upp mot 40km per dag.
Viktnedgång är det TS ville ha om jag kommer ihåg rätt och om muskelmassan minskar så svälter hästen och det var inte så jag har beskrivit detta. Proteiner är en av dom sista energikällorna som tas i anspråk, om kroppen har energi i annan form så används den först. Att tappa muskelmassa händer bara under en av tre förutsättningar.
Du har slut energi och den enda tillgängliga energin som finns kvar är just protein.
Du har ett överskott av muskelmassa som inte används av kroppen under arbete.
Sjukliga hormonförändringar alt står i sjukhage pga av skada och arbetar inte.
Inget av dom fallen verkar vara aktuell i detta fall då hästen skulle bantas.
Om det är slut på energi så är hästen så mager att den inte har något fett och skulle inte behöva bantas.
Ett överskott på muskelmassa skulle jag inte heller tro att denna häst lider av med ledning av den info TS har gett oss.
Lycka till.
#6 Dte var så här jag bantade min ponny för några år sedan, jag hade inte hjärta att sätta på honom munkorg eller låta honom stå ensam i en gräsfattig hage halva dagen. Men bantas behövde han, så det var så här vi gjorde. Vi mätte honom varje dag runt den tjockaste delen på magen och de dagar han motinerades gick han ner 2cm, de dagar han vilade gick han upp 3cm.
Jag menar inte att mitt sätt är bättre eller sämre än ditt sätt, jag bara talar om hur jag skulle göra och har gjort själv. Förutom det där med en vilodag, där håller jag med #7. När jag läste ditt inlägg (#2) insåg jag att en del av det jag skrivit kunde tolkas fel och ville förebygga detta.
Dessutom gissade jag att konditionen också är viktig eftersom det är ridläger hon ska på?
#8 Det gäller alla träningspassen, se till att slipa formen i dressyren och göra lite stärkande och gymnastiserande övningar när ni hoppar. Ha något som ska bli bättre för varje dressyr/hoppass och jobba ordentligt, om än inte lika länge som ni skulle ha gjort en vanlig dag i början.
Travjoggingen är mest till för att han inte ska bli stel efter intervallträningen, men galoppjoggingen, som är som en uteritt med extra galopp i joggingtempo, kan du öka på allteftersom han orkar mer.
Galoppintervallerna, som är intervaller av lika många minuter skritt och galopp (med mycket fram- och avskrittning före och efter) kan du vara lite mer försiktig med att öka på, får han avsevärt bättre kondis kan du lägga på en intervall efter några veckor.
Ett tips är att leda hästen när du skrittar av efter intervallträning och galoppjogging så minskar du risken att få träningsvärk själv. Det är jobbigt för benen att stå flera minuter i sträck.
Haha " Caf_Roy ", jag har ingen fundering med vad som är bättre eller sämre här, programmen(jag utnämner dom till det) har olika inriktning bara så oavsett vilket program som hästen skulle utsättas för så skulle den gå ner i vikt. Med ditt program så skulle han träna muskler och troligen bli starkare på bekostnad av viktminskningen. Medan mitt skulle träna lång uthållighet och ha högre viktminskning men ge mindre muskelmassa. Så jag ser inga motsättningar här, bara olika vinklar på bantningens effekter.
Lycka till
#13 Puh, vad bra. Bland det värsta som kan hända mig på forum (enligt min åsikt) är att folk tar illa upp för att jag inte kan uttrycka mig.