Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 3527 ggr
Chestnut
0

Gammal häst med avvikande beteende

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. I några månader har jag haft en känsla av att mitt importerade sto född -95, enligt passet, (kan mycket väl diffa några år då veterinären fick göra en uppskattning när hon kom till Sverige) inte riktigt är som hon ska i skallen. Inga tydliga symptom utan mest magkänslan som säger att något är galet.

Sen så har hennes lungproblem blivit värre så då har jag fått lägga allt fokus på det och trott att det var det magkänslan sa, att det var lungstrul på G igen eller att det varit att hennes brunst inte riktigt uppfört sig som den ska och att det är därför jag haft en känsla av att allting inte stått rätt till.

Men nu när hennes livskamrat sedan sex år tillbaka (de har alltid varit bästa vänner) fick fång för några veckor sedan, och hon fått gå ute med unghästarna på dagen och sova inne med honom på natten har magkänslan vuxit succesivt starkare att hon inte riktigt är som hon ska i skallen längre och den senaste veckan har hon uppfört sig allt mer märkligt så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Rätt vad det är kan hon stressa upp sig själv, helt panikslaget galoppera runt och gnägga medan unghästarna står kolugnt och liksom "eh, va? ska vi vara rädda eller vad?" för att andra stunder vara i sin egna lilla värld och inte reagera alls på att andra hästar (fånghästen ffa) gnäggar till henne utan det är som om hon inte hör. Samma sak är att hon kan bli skrämd ibland när jag hämtar henne i hagen trots att jag småpratar samtidigt som jag närmar mig henne och ofta kommer snett bakifrån så att hon kan se.

Idag högg hon mig i knäet helt apropå ingenting och några sådana tendenser har aldrig funnits förut.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, det är mycket mera som är lite avvikande i hennes beteende och det känns helt enkelt som om hon håller på att bli dement eller något. Samtidigt är hon som sagt sämre i lungorna och det kan givetvis spela in ihop med hästkompisens frånvaro… Eller är det här normalt förlopp när hästar blir äldre?

Med vänliga hälsningar
Chess

Lamina
0

Hmm… Jag funderar, kan hon ha ont nånstans? Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Chestnut
0

#1 Känt igenom hela hästen utan att hitta något som ömmar. Inte svullen eller varm någonstans och ingen feber. Lite hängig/trött men det är jag 90% säker på har med lungorna att göra.

Hon blir riden med glädje (även om hon där också rätt vad det är kan göra knepiga saker såsom att gnägga till en älg förra veckan…) och haltar inte. Munnen är OK, bettet ligger bra, sadeln ligger bra.

Så nej, jag tror inte att hon har någon slags fysisk smärta.

Med vänliga hälsningar
Chess

JTphoto
0

Det är väldigt svårt att säga vad det kan vara. Men utifrån de du skulle jag kolla upp hennes hörsel och syn. Eftersom hon reagerar konstigt kan detta bero på att hon ser eller hör dåligt. Det leder till att hon är mer spänd och "på tårna". Hon är ju som du säger lite äldre och det kan påverka hörsel och syn.

Jag är ingen expert men kanske detta kan vara något att kolla upp?

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se

"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

CelsiusT
0

Jag säger som föregående. Låter som om det skulle kunna vara något med hörsel och/eller synen. Om man hör och ser sämre än innan så är det inte konstigt om man blir misstänksam mot omvärlden och reagerar på konstigt sätt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Chestnut
0

Syn och hörsel låter rimligt med tanke på "älg-incidenten"… Men om det är något av det som blivit försämrat så finns det vad jag förstått inte så mycket att göra? Beror givetvis på orsak iofs.

Med vänliga hälsningar
Chess

Zahara
0

Min gamla dam föd 84 började en dag att attakera mig och allt som kom mot henne, studerade henne och kom på att det var från vänster sida och i dag vet jag att honknappt ser på vänster öga. Jag gissar på synen! Närma dig rakt fram och låt alltid, låt henne titta om hon vill på saker och se om du kan få ut om det är ett eller båda ögonen.

I dag rider jag som vanligt men vi hoppar inte längre pga synen.

Lycka till

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Brollan1
0

Hm, kanske senil?

Har för mig att borrelia sätter sig på hjärnan/nervsystemet. extrema infektioner som stelkramp, botulism, rabies. Hörsel och syn är ju redan nämnda.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

JTphoto
0

#5 Na, det finns inte så mycket man kan göra men det kan ju vara bra att kolla upp det. Det ör bättre att veta säkert vad det är, om det är något. Då kan du okså agera utefter det.

Det går att operara bort ett öga och hästen kan leva normalt endå.

"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"