Grönt kort
Imorgon ska jag skriva upp mitt grönt kort. Nu har jag bestämtmig för att jag ska inta tvlingsplatserna med mina hästar istället för att bara träna. Efter träning kommer tävling, eller hur ;) Dock är jag väldigt nervös inför detta, men jag brukar alltid tyvärr tro saker är mycket värre än vad det egentligen är.. Jag försöker få mig själv att fatta att 13 åringar gör det och klarar det, och jag är 25 år och är uppväxt med hästar och bott på gård hela mitt liv och har varit med mina föräldrar och syskon på mycket tävlingar, så jag hoppas jag klarar av det… ;) Är de någon som nyligen har tagit grönt kort och som kan skriva lite vad dom tycket om det o om ni tyckte det var svårt? Skriv gärna en exempelfråga på hur ungefär frågerna kommer se ut och innehålla?:) Tack!:)
Jag tog grönt kort i vintras, Jag var den som var älst på kursen (om man inte räknar med föräldrarna till barn under 13- 14 år) :P
Är 20 år o har inte haft tankar på att tävla innan, men nu när man faktiskt kan göra något med hästskrället och hon inte kastar av en eller bara är allmänt jobbig, så kände jag att det kanske vore kul att komma ut o visa upp sig lite!
Använd bara huvudet och sunt förnuft så fixar du det skitbra!! :D Vet att de hade massa hoppfrågor (hur det funkar på hopptävlingar osv) på min prov och jag som är intresserad av dressyr kände mig lite ute på djupt vatten men det gick bra ändå! fick bara tänkte efter lite. Men sen hade vi en ganska så schysst lärare också!
okej, då hoppas jag att jag också klarar de haha (a)
Är de frågor om olika sorters bedömmningar och om doping, exempelvis?
Tog grönt kort i våras. Vårt prov var iallafall jätte lätt. Och i princip 80% av frågorna handlade inte om TR.
Det var frågor som , vem röstar fram styrelsen på din klubb , vilka får sitta i styrelsen i din klubb , vilken färg är det på rosetterna, hur lastar du din häst ,
hur långa får ponnysporrar vara på hopptävling.
Vet att jag skrev ganska slarvigt alltihopa, vet bl.a att jag hoppade över 1 fråga.
Så provet var verkligen JÄTTE lätt att klara även om man inte kunde alla frågor.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Aha okej :p Tack för ditt svar:) De jag gjorde idag var ett delprov och inte de riktiga provet, o de var rätt okej. Men en sak som jag läst nu på svrf är att kursen ska innehålla 18 timmar, blandat med teori och praktiskt, men det enda jag har fått är 30 min där min "lärare" berätta vilka TR jag skulle läsa och lite annat, men ingenting annat. De får mig att bli lite förvirrad varför hon gör så här..:( Hon är även överdomare+domare och dömmer många tävlingar… #1 + #3 Har ni fått teorilektioner och genomgångar inför provet? "/
#4 ja vi hade 4 dagar med ca 2-3 timmar varje gång med teori.
Vi hade delprover varje gång men den fick man ta hem och göra klart så
det var ganska enkelt :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Okej, de låter som du har haft de jätte bra! Om man får teori lektioner blir allting mycket lättare :) Läste också på ridsportsförbundet att man under kursens gång fixar ett konto på TDB(tävlingsdatabasen), har du/ni gjort det tillsammans med er ledare för grönt kort eller ni gjorde de själva hemma?
#7 vår ledare gick igenom det hur man gjorde. :)
och då fick vi åka hem och göra ett konto själva.
/ Emma