Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1229 ggr
Amelia88
2012-06-21 14:56
0

Gallor..

Min ena häst som är gammal (20+) brukar vara lite svullen i bakbenen på nätterna i box, men blir bra direkt han får röra sig. Tänkte därför införskaffa mig backontrack lindor. MEN, nu när han fått komma ut på bete har de blivit värre, fått gall knölar längst ner på båda bakbenen, mjuka..

Vad ska jag göra mot detta?

smillasol
2012-06-21 15:07
0

Ohh hjälper back on track mot gallor?

kallander
2012-06-21 16:15
0

Att de blivit större kan bero på foderbytet (allt gräs) och är oftast inget att bry sig om så länge hästen är frisk och inte ömmar eller verkar ha ont någonstans. Ta in honom från gräset då och då och gå ut så han får motioneras lite så blir det nog bättre snart. Min häst har också fått större gallor nu på betet..

#1 Ja, på vissa hjälper det. Jag har inte märkt någon skillnad på min, men många andra har bara bra att säga om BoT :)

Tusen
2012-06-21 17:17
2

Gallor på äldre hästar som står på box över natten och gallor som hästen får i början av betesperioden är helt ofarligt.

Man kan linda benen då hästen står i boxen för att avlasta lite. Gallorna frångräshagen försvinner snabbast vid motion.

smillasol
2012-06-21 20:48
0

#1 okej tack!

Caf_Roy
2012-06-22 11:02
1

På gamla hästar kan det också vara viktigare (än på unga) att kyla benen efter att ni tränat. Har ni badställe kan du gå ner till knäna i vattnet med hästen och bada ett par minuter, annars kan man spola benen 1x5 minuter.

Som alla andra säger är det ingen fara med de gallor han har, mitt tips är bara för att ta lite extra hand om gamla ben.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

kaka1234567
2012-06-22 12:32
0

Tasavtryck

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

niare
2012-06-23 01:15
0

BOT är jättebra tycker jag funkade utmärkt på min gamla häst som ja upplevde samma sak med, men ofta får du ju fortsätta linda om du en gång börjat då benen vänjer sig vid det. jag köpte stallbandage sånna man knäpper fast ist för linda..

men gallor på äldre häst är ofta inget ovanligt utan dom kommer igång sen när dom fått gå ut.