Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 637 ggr
Lyrik
0

Receptbelagt

Läste igår i nyaste numret av HÄSTEN att avmaskningsmedel till häst kan bli receptbelagda from 1 oktober 2007.

Stod även att de rek. bunkring av avmaskningsmedel innan dess.Glad

Cilla89
0

Totalt onödigt..

Lyrik
0

#1 Nä. Inte alls.

Maskarna blir resistenta (stavning?). Medlet är ett gift mm.

Cilla89
0

#2 Jo, dem blir ju resistenta, men vad hjälper det att maskmedlet blir receptbelagt? Tror dem folk ska köpa mindre då?

DojoKelder
0

#3 Nej, tror inte alls att det har med det att göra. Snarare så att då avmaskar folk endast när de är säkra på att hästen har mask och vad för mask eftersom det blir krav på träckprov.

Cilla89
0

#4 Jag tror inte fler kommer ta träckprov.. Inga av dem jag pratat med i alla fall.. Och hur dyrt skulle det inte bli om man har sådär 30 hästar som min tränare har, det skulle ju kosta en hel förmögenhet att göra det varje säsong. Och ridskolor? Dem klarar ju sig knappt ändå..

gejsa
0

Det har ju jag skrivit i minst 1 år nu att det troligtvis kommer att bli receptbelagt. Pga folk avmaskar i tid o otid nu för tiden. Maskarna blir resistenta och vi förstör jorden där hästarna går.

Undrar om inte träckprovet kommer att gå ner i pris då för då lär ju många fler ta träckprov. Nu är det ju himla dyrt att ta prov. Att ta ett samlingsprov tycker jag inte är någon ide heller. För mask har ju alltid någon häst. Och då får man ju avmaska alla iaf. Det är ju som att kasta pengarna i sjön enl mig.

Lyrik
0

#6 Tog ju prov på min gubbe nu. Både det lilla provet och bandmask. Gick på 481 kr + vadderat kuvert (39.90). Kommer nog ta det lilla provet i höst igen.

Sänker de priset på träckprov och informerar mer om det (många vet ingeting om träckprov, även de äldre hästägarna), så kommer fler att ta träckprov på pållarna.

Cilla89
0

Hur många gånger om året ska man ta träckprov?

Lyrik
0

1-2 gånger om året tror jag att det är. Fundersam

gejsa
0

En gång på våren innan betet och ev en gång på hösten. Men det är ju iaf bra att göra det en gång om året. Förstår att det är för dyrt för dom som  har många hästar att göra det två ggr om året.

[slo]
0

Men vadå för dyrt? Dom som har många hästar nu och avmaskar 2 ggr per år får ju betala dyra pengar för maskmedel som det är nu. Om alla sköter sina hagar någorlunda så kanske man bara behöver avmaska hälften av hästarna en gång om året om ens det = i långa loppet sparar man pengar. Tycker det är skitbra att det kommer bli recept på maskmedel!

gejsa
0

#11# Det är ju en viss skillnad att betala ca 350 kr per häst för att få veta om dom har mask eller inte mot att avmaska för ca 120 kr. Och har man då kanske 10 hästar så lär ju inte folk göra det.

Det blir ju alltså 350x2=700 kr plus då kanske ändå en avmaskning per häst och år.

[slo]
0

Jag betalade visserligen 250 för min kolla masken-låda… Så betala 170 kronor extra och veta om att jag hjälper till att bevara hästverksamheten tycker jag det är värt. Och säg att man kollar alla hästar på våren och avmaskar dom som behöver, sen på hösten räcker det ju att skicka in träckprov på en från varje hage om man nu är så snål så det inte går att lägga ut 300kr / häst och år extra… Då borde man kanske fundera på att sälja en häst eller två till och med.

Cilla89
0

#13 Betalde du 250 kr för träckprov? :S Priserna skiljer ju sig enormt.. Lyrik betalde 481 kr, min kompis betalde 550 kr :S

[slo]
0

#14 Apoteket, dom tog visst 280, men det var inte jag som köpte den utan det var en i stallet som köpte flera st… Så det kanske var mängdrabatt. Glada hästen i spiltan tar också 280, så vart dina vänner köpt vet jag inte… Sen kostar det 195 om man vill att dom ska odla för att se om det finns stora blodmasken (lilla och stora har samma ägg, stora är farligare) Vad granngården och nordpost tar vet jag inte.

Lyrik
0

#13 Kolla masken-lådan tar inte alla maskar, iaf inte bandmasken.

[slo]
0

#16 Visserligen inte, men läs här

gejsa
0

#13# Ja, du kan ju  hälsa det till alla travkillar som jag tänkte på bl a. Tror inte att dom vill hålla på och kolla träck och betala för sånt. Det var det jag menade.

Där handlar det ju mest om att få in pengar. Inte att betala. Vinna eller försvinna som du vet.

[slo]
0

#18 Snacka om att dra alla över en kant… Men visst, får väl hoppas på att det blir samma med avmaskning som det är med vaccinationen idag då. Inget godkänt maskprov = inte tillåtet att starta. Om det är vad som krävs. Jag vet inte hur det är med dej (och alla andra med för den delen) men jag är ganska orolig för vad det här kan få för konsekvenser…

bubbelbubbel
0

vad menar du för konsekvenser slo ? *nyfiken*

gejsa
0

#19# Vad menar du med att dra alla över en kant?

Faktum är ju att det kommer ju att bli dyrt för dom som har många hästar. Ridskolor tex som lever redan på marginalen många ggr. Travkillar som  har många hästar. Uppfödare osv osv.

Fast jag tycker att det är bra att ta träckprov. Och det kan du väl inte ha missat i mina inlägg att jag tycker? Eller?

Jag bara tänkte högt eller diskuterar eller vad man nu ska kalla det. Att jag förstår att det blir dyrt om man har många hästar men att dom borde då minska konstnaden när man tar träckprov. Samlingsprov är inte större vits att ta heller. 

Det var ju du som opponerade dig ang mitt inlägg. Du skrev( vad då dyrt!) Och att man då kanske skulle sälja av hästar om man inte har råd med träckprov. Vem syftar du på nu? Var det riktat till mig eller vad, för det var inte mig själv jag tänkte på när jag skrev det. Utan på dom som har många hästar. Men du kanske kan förklara dig mer vad du menade så jag förstår  hur du tänker.

Det känns nämligen inte vidare kul att du blir sur på mig för något som inte ens jag har hittat på. Vi diskuterar om det blir en lag eller inte.

[slo]
0

#20 Resistenta maskar, oanvändbara beten och att vi blir tvugna att pumpa i våra hästar ännu giftigare grejer för att bli av med maskarna… Typ ;)

Gejsa, det verkar som du försöker se saker som jag inte skriver bara för att försöka gräva upp stridsyxan… Det är riktat till dom som tar åt sig, och anser att dom inte har råd att göra träckprov.

Det går ju dessutom att fixa avtal med Vidilab (andra vet jag inte) om man har flera hästar, uppfödning, ridskola you name it.

bubbelbubbel
0

jahaa, du menade såå, nu förstår jag :) det låter mindre bra..=/

gejsa
0

#22# Gräva upp stridsyxan…….?. Klart man tar åt sig när du svarar mig med dom orden.

#23# Det är ju även daggmaskarna som får gift i sig och dör när hästarna nyss blivit avmaskade. Och utan mask i jorden så dör ju jorden. Det är masken som gör gångar i jorden och luckrar den osv och utan mask ingen gröda.

bubbelbubbel
0

aah, smart gejsa. jag har aldrig tänkt så. *dum* :P

gejsa
0

Ärligt talat så är det ett jäkla gift vi ger våra hästar varje gång vi avmaskar. Det är nog bra i långa loppet med denna eventuella lag faktist. Det är så många som bara avmaskar bara för att man ska det.

Cilla89
0

Har heller aldrig tänkt på att det dödar de bra maskarna i naturen :O