Dressyr tävling?
Jag ska tävla Lokal dressyr nu till helgen för första gången och läste i TR regler att det är förbjudet att ha "lössvans" Vad menar dom att man ska göra med svansen då?
Särskrivning är inte alltid lätt.
Lös svans = ha svansen utsläppt
Lössvans = fejksvans som man sätter fast i den vanliga svansen (ungefär som peruk)
Det är alltså fejksvans som är förbjudet att använda :)
Hakuna matata!
Aha okej så man behöver inte fläta eller hålla på något?
nej, du får inte ha något i svansen under dressyr.
Orättvist tycker jag. Svansen på vår dressyrhäst tar slut ungefär vid hasen. Efter det är det bara några tunna glesa strån.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Finns det någon anledning till detta? Jag menar, det är väl ingen skönhetstävling?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Just därför tycker jag att tunnsvansade hästar borde vara undantagna från den regeln så de kan få ha lika tjocka och snygga svansar som de andra hästarna!
Min skulle behöva lite löshår i pannluggen också, det går knappt att se hans pannluggsknopp.
Du milde … En domare som tittar på pannlugg och svans och inte på rygg och ben borde avskaffas på fläcken - för att inte tala om ryttare som har sådana prioriteter.
Intrycket blir givetvis bättre om hästen har en tjovk och vacker svans. Man kan få avdrag för att svans eller annat är smutsigt men inte för ätt det har växt mer eller mindre. Samma sak gäller knoppar, päls o.s.v.
TIPS! Knoppar kan piffas till genom att på en mörk häst vira vit tejp runt varje knopp. Jag gjorde detta när jag tävlade min ponny och det blev vårt sätt att bli "igenkännda".
En häst med kort hals ser ut att ha längre hals med många små knoppar och en häst med lång hals ser ut att ha kortare men färre lite större knoppar. :D
Alla hästar är ju vackra på sitt sätt :D
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
#12 Va roligt att du tycker det!! Vissa tycker det är konstigt xD Tack! :D Hon var så söt i det :D
#14 Tack :D
Riktigt snyggt! Har en fundering till jag har fått höra att man inte får ha ståndman på dressyrtävlingar kommer inte ihåg från vilken nivå men finns det någon sån regel?

#16 Läste i TR både gemensamma och dressyr delen och jag kan inte hitta något om att ståndman inte skulle vara tillåtet.
Carpe diem!
#16 Vad menas med ståndman?
#18 Sån där som fjordingar brukar ha, kort tjock man som står rakt upp.
Jaha, då fattar jag xD Asså jag har tävlat i mpngaår och har många gånger sett hästar med ståndman. Ser ingen anledning til att de inte skulle vara tillåtet. Som #17 säger finns det inget i TR som säger att det är otillåtet. :D