Tvätta ulltäcken?
Hej!
Jag har nyligen köpt ett begangnat ulltäcke som jag ska tvätta. Kan jag ta "ullprogrammet" eller 30 grader eller måste jag lämna in det på kem?
Tacksam för svar.
Vi brukar lämna in alla våra täcken på täckestvätt en gång om året. Tror det kostar ungefär 100kr per täcke. Vi har försökt tvätta i maskin, men hästhåren har en förmåga att täppa till silen (eller vad det heter).
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Okey hehe skulke jag göra de så skulle de bli väldigt dyrt, är rätt pedant med prylarna ;)
Jag brukar tvätta mina ulltäcken i maskin. Kör jag dem hemma i vår lilla vanliga tvättmaskin så går de på 40 grader ulltvätt, men jag har även tvättat upptäcken i stora fastighets-tvättmaskiner där det inte finns något ullprogram att välja och då har de fått gå en helt vanlig 40-graderstvätt - oftast med förtvätt och då tillsätter jag tvättmedlet bara i förtvätten - det är tillräckligt mycket tvättmedel kvar i täcket även i huvudtvätten då och det blir ändå som en extra sköljning…
Har hittills funkat skitbra.
Ulltäcken är världens bästa!!!! 

Jag tvättar mina på ullprogrammet. Har gjort det i många år och det har funkat alldeles utmärkt!
okey tack för hjälpen