Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4829 ggr
smillasol
0

Ensilage bal?

Hej jo vi går i häst tankar här :D Och jag undrar hur länge en rundbal räcker till två d ponnys? Om dom går på fri tillgång i hagen? Alltså på lösdrift… Så vi vet ungefär hur mycket det kommer gå åt… Sen undrar jag om man orkar rulla ut en bal med ändast armkraft? Tacksam för svar! :D

Uss
0

Mina islandshästar (stor C/D-ponny) äter kanske 10 kg var (TS runt 65%), max, när det inte växer något gräs alls ute. Eller, den ene kanske skulle äta mer om han fick, men … ;D

Men du bör nog fundera mer över hur länge din bal räcker än över vad ponnysarna äter, när det gäller ensilage finns det en begränsning i hur länge balen håller när de öppnats, har hästarna då inte ätit upp bör du slänga resterna.

Räknar du att de äter 25 kg per dag så bör balen inte väga mer än 250 kg - mer än 5 dagar efter att du öppnat balen bör du inte räkna med och det förutsätter att det är svalt/kyligt ute, är det soligt och varmt ute så är det kortare tid som gäller, tumregeln är tre dagar! Mina sista "vinterbalar" gick det värme i redan andra dagen så vi kunde bara ge den dag vi öppnade balen och en dag till…

smillasol
0

Hmm hur gör alla andra som har fri till gång på lösdrift till sina hästar då? Tack för så snabbt svar! :D

smillasol
0

Men om man köper balar på 200 kg då borde dom väl hålla tills pållarna har ätit upp den eller? :D

Uss
0

#2 Jaa du, de kanske inte bryr sig? Eller så har de hö. Eller tillräckligt med hästar så att de äter upp på ett par dagar. Eller…

#3 Förmodligen, men det beror ju på hur mycket hästarna äter, vilket också förmodligen beror på vilken TS fodret har, om det blir nedtrampat och ponnysarna är "normalt" försiktiga med sådant skämt foder, hur mycket gräs de kan äta i hagen och på hur länge balen håller vilket i sin tur beror på hur kvaliten är på fodret, hur inplastningen fungerat, hur balarna förvarats och hur vädret är…

Vi köper minibalar på 45 kg och de räcker precis tre dagar under vintern - man måste ju inte lägga ut flera hundra kg foder bara för att man har lösdrift med fri tillgång! Vi har alltid fri tillgång på halm (ute på vintern och alltid inne) och gott om gräs i hagen, men vi begränsar tillgången på ensilage eftersom det är matglada hästar som inte inser sin begränsning ;D

smillasol
0

Okej men en mini bal lär väl knappt räcka ett dyngn? Eller är jag helt ute och cyklar? Fast om man varge morgon ställer ut en ny så borde det funka…

Uss
0

Jo, jag tror att en minibal på 45 kg räcker, du behöver ju inte köpa 30-kg balarna. Börja med att lägga ut två balar om du är osäker så ser du ju sedan. Ibland tar det ju lite tid innan hästarna är trygga med att det alltid finns mat och slutar "tokäta", under den tiden går det ju åt mer.

CelsiusT
0

Inklusive spill så gick det åt ca 20-25kg/dygn/häst. Hästarna var två vbl-travare i storlek 150-155 cm. Så ca 7-14 dagar räckte en bal på ca 400kg, ganska hög TS. Inga problem med hållbarheten.

Man kan rulla en 400kg bal för hand, om det inte går det minsta uppför. Vi behövde 3 pers för att knuffa omkull en bal och 2 pers för att rulla in den och resa den upp inne i hagen. Det jobbiga med det systemet var bara att man var ju tvungen att tajma in att man hade hjälp den dagen som höet var slut. Man kan ju liksom inte vänta med att ge hästarna mat och ger man en dag för tidigt så får man räkna bort det sista av "förra balen" som spill för dom väljer den nya balen och trampar den det gamla. Det GÅR men det är meckigt och jobbigt och jag vill inte ha det så igen, men visst går det.

200kg balarna tog jag själv och puttade in, så det var lite smidigare. Men dom räckte bara i ca 5 dagar. Här kostar 1st 200kg bal lika mkt som 1st 400kg bal, så det blev dubbla priset att utfodra med dom små, men så mkt smidigare (och just det höet var bättre för mina hästar än det som var i dom stora)

Medarbetare på westernridning.ifokus

smillasol
0

Okej ja det är nog bra spec i början när dom inte känner varandra så det inte slutar med att en inte får nån mat för att den andra var för dominant :s för har man två kan man ju lägga dom en bit i från varran :D

smillasol
0

#7 jaha men vilken del av landet bor ni i då? Vi bor i Gävleborg :)

CelsiusT
0

Hur mkt dom äter beror ju också på hur kallt det är den vintern det gäller. Den vintern jag pratar om var för två år sedan då det var -30 grader här. Varmblod utan täcken måste då äta mkt (+ att vi hade en hel del spill). Isisarna i stallet som hade björnpäls åt ju inte i närheten av lika mkt. Så det beror ju på vad man har för häst och vad det är för temperatur.

CelsiusT
0

#9 Bor på västkusten

smillasol
0

Okej men man kanske kan prova! Och hålla koll på mögel och liknande! :) På sommare ska dom nog bara gå på bete… Och på vintern fixar vi vindskydd/ligghall och då kanske man kan rulla in den där så att den håller bra? Eller? :D

Uss
0

TS; bara för att Celsius hästar åt av fodret i upp till två veckor (!) betyder inte det att alla hästar gör det eller att det är bra - hästar äter det som finns och finns inget annat så…

Min egen pålle är väldigt kräsen och det märks direkt på hans konsumtion när foderhygienen brister, då äter han bara det han måste. Dotterns häst däremot verkar inte hinna känna efter innan han slukar allt han kommer över ^^

Det är INTE att rekommendera att räkna med ens en veckas hållbarhet på alla balar i foderpartiet - i minus 30 grader kanske det tom funkar med två veckor - men man vet ju aldrig hur vintern blir ;D

CelsiusT
0

#12 Balen håller definitivt inte bättre för att den ligger inne. Bättre den ligger ute tycker jag. Vi hade balarna ute.

Tänk också på att det krävs mer av en ligghall som man ska utfodra i. Man får då även mer stillastående hästar, dom har inte olika aktiviteter att röra sig mellan utan kan lätt bli liggande/stående i ligghallen hela tiden för att där finns mat och vatten och en torr bädd.

Vi hade mat, vatten och ligghall i olika delar av hagen så hästarna var tvugna att röra sig därimellan.

smillasol
0

Ja det har du ju rätt i… Men jag kanske ska prata med några jag känner som har Ensilage balar i hagen som vet hur länge det håller sig frächt här uppe hos oss… Vill ju inte att pollen ska äta dålig mat… Ja man kan ju omöjligt veta hur snabbt våra hästar kommer äta upp det men man kanske kan prova? :D

Uss
0

#14 Men alla som forskar om ensilage säger att inomhusförvaring är bäst - eller iaf förvaring på hårdgjord yta, skyddade för regn och täckta med nät mot fåglar.

Sedan blir det jämnare temperatur för balarna om de ligger inomhus och temperaturskillnaderna (ffa om solen kommer åt) påverkar plasten så att man riskerar mer syreläckage.

TS; det finns mycket att läsa om man vill lära sig om ensilage osv, det finns många olika uppfattningar om vad som går "bra", jag föredrar att lita på forskarna ;D

smillasol
0

#14 okej ja det va ju smart att ha allt i olika delar så dom inte står still och äter hela dagen ^^

smillasol
0

#16 jo forskarna borde ju ha rätt! :) Fast det blir ju inte riktigt inomhus utan i en ligghall :/ men det borde ju hjälpa lite i alla fall :) Fast jag vill inte ha hästarna ståendes hela dagen…. Hmm kanske är bäst på alla sätt och vis att ha små bal! Fast har inte hittat nån som säljer små balar än :/ men får leta vidare :D

[skogtokig]
0

Torrt hö är väl smidigare att ha på lösdrift?

smillasol
0

JO! Nu hittade jag en som säljer fyrkants balar med 40 till 50 kg i varge :D Det blir väl bra! Så kan vi ställa ut två så det inte blir nå tjafs! Och vatten i ena hörnet ,ligghall i andra , saltsten i tredje och vatten i fjärde! Då lär dom ju inte stå still! ^^

smillasol
0

#19 Varför då? :D Sen äter hästen vi funderar på att köpa Ensilage och så är det lättare att få tag i här! Men jag vill mer en gärna höra dina erfarenheter! :D

smillasol
0

Nej! Ser nu att det inte var Ensilage utan hösilage… >

smillasol
0

Nej! Ser nu att det inte var Ensilage utan hösilage… >

[skogtokig]
0

#21 Det borde hålla längre ute, innan det blir dåligt. Men jag kan ha fel.

CelsiusT
0

#16 Jo men detta var väl inte frågan om förvaring utan om var man utfodrar hästarna. Gissar på att TS inte har en så pass stor ligghall så h*n har ca 2ton hösilage liggandes där inne. Utfodrar du hästarna så är det bättre att balen ligger i ventilerad miljö, utomhus, helst på vintern så det är kallt och utan plast och inte varmt och kallt om vartannat utan mer jämn temperatur som det blir ute. I ligghall så är det kallt när hästarn inte är där men när dom stått där några timmar kan det bli ganska varmt - och fuktigt.

smillasol
0

Än så länge har vi ingen ligghall men när vi skaffar det så anpassar vi den efter om vi ska fodra där inne eller inte :) men det verkar vi inte behöva om vi nu hittar Ensilage i småbalar vill säga… Men det tror jag i så fall är bästa alternativet!

CelsiusT
0

#26: 2 ton hö/hösilage/ensilage tar ganska stor plats =P Ska man bara byga en ligghall till två hästar så är det ganska så ordentligt stor extra byggnation att bygga förvaring till höet om man inte redan har en lada. Men visst är det bra om man kan göra det!

Uss
0

#25 Jo du har helt rätt, förlåt TS, jag såg det nu att jag svarat lite uppåt väggarna ;D i #16 det gäller alltså hur balarna ska förvaras, inte var man ska utfodra…

Personligen gillar jag utfodring under tak bättre, ffa när det snöar ;D men eftersom jag också gillar att sprida ut flera högar/nät så har vi inte byggt något skydd för utfodringen.

#23 Ensilage och hösilage är typ samma sak - när ensilaget (dvs foder som konserverats genom mjölksyrajäsning och lufttät lagring) är väldigt torrt så kan det kallas hösilage i stället. Ett hösilage är alltså ett torrt ensilage. Det är oftast det som säljs som hästfoder.

#26 Nja, vi brukar ta hem 5-6 pallar minibalar, någonstans mellan 2-2,5 ton, jag tycker inte att det är så mycket men det beror ju på vad man har för förövaringsmöjligheter. Förut hade vi det hemma i ett vanligt småbilsgarage, det tog upp ung. halva ytan.

TS; Att tänka på är att man inte bör förvara grovfodret i stallmiljö - stallmiljön är fuktig och det är inte bra för fodret och när det gäller hö bör det vara ordentligt isolerat (brandklassning) mellan utrymmena!

smillasol
0

Tack för din upp lysning ska absolut ta upp det på söndag när vi åker till min kompis för att kolla på stall bygge och förvaring och så! Det är lugnt jag tänkte inte på att du var "upp åt väggarna" :) Okej hon (hästens nuvarande ägare) sa oxå att hästen var ganska lätt att vänja vid nytt foder så då borde det inte vara några problem! Jo man kanske kan bygga ell litet tak av fyra stolpar och lite plåt som skyddar fodret mot lite regn och snö! typ som dom här tjusiga hö hållarna med plåt tak ^^ Tack tack för alla svar! :D

smillasol
0

Kom nu på att dom har ett hö loft där dom förvarar fodret till fåren så där kan vi ju ha det! Det är ju byggt för att förvara grov foder i ;) så där borde det ju inte va nån brand risk :D

CelsiusT
0

Jag tyckte också att det var bäst att ha tak över utfodringen. Så vi byggde ett plåttak, men kan säga att det plockades snart ner. Det var mer ivägen än det gjorde nytta. Upplevde faktiskt inte alls att det var bättre än att servera det ute rätt upp och ner. Snön är absolut inga problem att få på balarna, det skulle möjligtvis vara regnet, men en hårt pressad bal tar inte åt sig vattnet på det sättet så det var verkligen inga problem att servera det ute under bar himmel.

smillasol
0

Okej men blir det ett problem kan man ju bygga ett och förankra det hårt! Både tacket och stolparna i marken :)

CelsiusT
0

#32 Ja börja du utan först så får du se, men det burkar inte vara något problem att servera det ute, det gör alla häromkring. Ska du sedan ha tak så är det viktigt att sätta fast det bra, men tänk på att sätta upp det på ett sådant sätt att du kan ta ner det igen om du skulle ångra dig. Det var jag glad at tjag kunde.

Elshira
0

Tak på balarna tror jag också är ganska onödigt. Regnet som faller är ju dessutom rent, inga bakteriehärdar direkt.

Men detta med hur länge en bal kan stå ute varierar mycket. Delt beroende på hur blött det är (ensilage eller hösilage). Hösilage är att föredra till hästar, ensilage är oftast gjort på det kraftigare gräset, hästar ska ha längre, torrare och "pinnigare" gräs.

På vintern om det är -10 eller mer kan en hösilagebal antagligen vara öppen upp till två veckor.

På sommaren är ensilage inte roligt till få djur, det kan vara helt förstört efter bara 2-3 dygn om det är riktigt varmt. Hösilage kanske klarar 3-5 dagar i samma väder, men har man bara två hästar blir det ju mycket kasta…

Ärligt talat så ser jag själv ingen anledning till att ge silage istället för hö. Köper man skulltorkat hö (brukar damma mindre) så fungerar det även till dammalergiker, jag har två sådana i mitt stall :) Och är det dessutom ute flyger det lilla damm som är bort ganska snart. Sedan brukar det vara lättare att hitta hästhö än silage som passar till hästar. För de som säljer silage har det oftast till sina kor, vilka får det kraftiga korta gräset!

Hakuna matata!

Uss
0

TS; köp inte dammigt hö - det är mögelsporer och skadligt för hästarna och dig!

smillasol
0

#35 Absolut ska jag inte köpa dammigt hö! :) tack för alla dina upplysningar av saker man lätt glömmer i mängden av allt annat man ska tänka på när man ska köpa häst! #34 Men då blir det ju mega bra med hösilage då! :D tack för upplysningen :D