När kastrera?
Vid vilken ålder kastrerar ni era hingstar? Hur mycket påverkar åldern vid kastrering hingskaraktär, storlek mm?
Jag kastrerade min hingst vid 4års ålder. Sparade så länge för att visas för premieringsnämnden. Han blev inte godkänd, så fick bli valack. Annars är det väl vanligt att kastrera på våren som 1-åring.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Man kan kastrera när om helst men lämpligst är på hösten.
Ålder på hästen spelar ingen roll bara kulorna har vandrat ner på unghingsten.
Hingstkaraktären kommer att förvinna helt efter ett tag. (Vissa kan vara lite gapiga i början)
Storleken på hästen är det svårt att säga något säkert om eftersom maninte vet hur stor den skulle ha blivit om man inte kastrerat hingsten. Men de brukar bli mer lättfödda som valacker.
Kastrerade min vid 16 års ålder. han hade inget avelsvärde och blev lite gammelhingstig och förvirrad. Han är nu lika lugn som han var innan knäppet dock lite mesigare ;). Muskelvolymen har försvunnit lite men det är inget jag gråter över då han var stor och tung som betong, roligare att rida nu :D
Kan fortfarande stå och spänna sig lite och jag ser ingen större skilnad på honom då från hingsttiden.
Om man kastrerar sent (efter 5 års ålder) så brukar dom få lite mer karaktär, och bli lite biffigare, men en hel del försvinner ju såklart men de blir inte lika rangliga som en 6månaderskastrering.
Bild från i förrgår