Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3962 ggr
Uss
0

Bete och mineraler

Mina hästar går på bete halva dygnet - har någon en klok tanke hur jag ska göra med mineralerna? Misstänker att det fattas något, men har ingen aning om vad de får på betet!

Sarah
0

Jag ger kraft grön på betessäsongen. Vitaminer får de av gräset, men en del mineraler kan behövas extra.

Uss
0

Jag ger också kraft grön, eftersom det står på förp att den är tänkt för hästar på bete. Men 3 mått - som är det de kan få eftersom det annars blir för stor selengiva - ger bara knappt 4 g Ca, knappt 2 g P och knappt 3 g Mg :S 

Jag vill iaf täcka deras underhållsbehov av makromineralerna, dvs 16 g Ca, 10 g P och 6 g Mg, så jag får inte riktigt ihop det… Det  blir dessutom "fel" proportioner på P och Mg eftersom de behöver mer P än Mg. Det är detta som gör mig så snurrig :s

Men vad har du för häst, hur mycket ger du och varför ger du den mängden; hur tänker du??

Någon annan som vill dela med sig - det kan väl inte vara bara jag och en till som funderat över det här med mineraler under betestiden??

kaka1234567
0

Selen tjatar alla om att de ska va försiktigt med . Ja så är är det men eftersom vi knappast har selen i marken så är det jätte svårt att ge ett överskott. Min häst går på bete och får kraft röd 2 dl . Det är väldigt svårt att ge ett överskott då krävs det jätte stora mängder . Och eftersom sele förhindrar muSkler från att åldra lika fort ger jag lite Mycke en lite lite för att det krävas mycket för att ge en överdosering . Och att de annars inte kan få i sig selen på annat vis .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Uss
0

Men E-vitamin och selen samverkar ju och i betet lär det finnas E-vitamin iaf?

kaka1234567
0

Ja E vitamin samverkar delvis kan ersätta men är endå inte samma sak dessa 2 jobbar bra tillsammans och tar bort slag . Men endå inte samma sak detta med e vitaminer i betet vet jag ej hur vi har det . Men vi borde nog har gannska bra med e vitamin .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Lorita
2

Jag köper mineralhink för bete och ställer ut dom äter när dom behöver..

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Uss
0

#6 Har slutat med baljorna i hagen eftersom de blir så äckliga efter en tid. Har funderat på att sätta in en balja i boxen i stället, men mineralerna i baljorna är inte heller balanserade efter hästarnas behov. Det är väl ändå det alternativ som känns näst best, efter att tota ihop något eget som balanserar och täcker grundbehovet.

Någon som tänker på något annat sätt?

Lorita
0

vad då äckliga man spolar ju bara rentom med vattenslangen Flört det bästa är om man ger som olika typer så dom går välja själva.

Jag vet ingen som har bärden på sina beten till hästar vad det gäller mineraler utan man får lita till hästens egen instingt.

Uss
1

Finns det olika typer av baljor?? Vad heter dom och var får man tag i dom? Jag har nog bara sett en typ och det är mixade mineraler i dom. Det kanske vore något.

Vi hade inte direkt vatten öht vid vår hage när vi använde baljorna, fick släpa i dunkar så…

Lorita
0

Det går inte åt så mycket för att vatten skölja ent dom, så skyll inte på vatten bris.

Jag brukar faktiskt köppa i olika affärer där man handlar häst mat ofta köper jag med mig en balja så dom har olika och efterom mineraler står sig över vintern så har jag det sen i löstdriften och det som blir över får börja nästa sommar.

CelsiusT
0

Dessa mineralbaljor, var köper man sådana? Hittar bara till ko, får osv. Finns inte till häst på granngården.

Medarbetare på westernridning.ifokus

sofiek90
0

Jag tar ju in hästen en stund varje dag så han får av den gröna mineralhinken som är för hästar på bete Glad

MVH

Sofie

Uss
0

#11 Tre hästar i kungälv har iaf men bara en sort. Finns nog hos G-gården med men kanske olika i olika butiker - fråga så kan de nog ta hem!

Peppe
0

jag ger Blacky en näve mineraler ur handen när han kommer in för ridning.

Annars är balja mitt första alternativ men jag bor på landet och har inte kommit till skott att köpa någon än, men jag hade pelletsmineraler hemma sedan vintern så har inte haft så bråttom att ta mig till en hästaffär heller. Plus att jag slipper lägga pengar på att fodra de andra 5 hästarna i hagen med dyra mineraler genom att ge bara min egen när han kommer in.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

Eftersom din häst går in halva dagen så kan du ju sätta upp en extra mineralsten i boxen, så du har både en salt och en mineralsten. Det funderar jag på att göra till nästa vinter, ska räkna lite på vilket som blir billigast. Mineraler är så fasligt dyrt tycker jag.

Lorita
0

man kan blanda lösmineraler + lite vatten har man också litt mellas i botten på en hink och låta det torka in då har man en egengjord mineralhink Flört

[skogtokig]
0

#14 Kan du inte få en del av pengarna från ägarna till de andra hästarna? Så kan ni köpa en tillsammans.

sofiek90
0

TS, du kan ju ge hästarna mineraler  när de kommer in. De står väl inte utan mat halva dygnet utan får ändå annat grovfoder? Kan de inte så få mineraler i krubban? Så behöver du inte ha balja med mineraler eller så.

MVH

Sofie

Uss
0

#18 jo det är så jag gör - blandar allt möjligt för att få ihop en balanserad mineralstat som täcker grundbehovet men det är pilligt o dyyrt eftersom det kräver en massa olika burkar för att få ihop det med Mg o P så jag ville höra om ngn hade något fiffigare sätt ;D

sofiek90
0

Jag har vitals mineraler, den röda hinken utom på betet då det är grön hink som jag tycker är mest lämplig. ;)

MVH

Sofie

Uss
0

#20 Är det vitafor solid? Det har jag provat, men det är för mycket selen i den också så jag kan inte ge så mycket som de behöver av det andra. Det är inte så mycket produkterna jag frågar efter, som hur ni tänker ;D

Det verkar som att de flesta ger ett mineralfoder och inte funderar över hur det balanserar - dels i sig självt, dels i förhållande till betet - så jag fortsätter nog med mitt räknande och måttande ;D

Men Tack alla för att ni delat med er!

sofiek90
0

#20 Ja precis, den har han fått i 5 år nu. Men i perioder då han inte äter om han får för mycket eller för ofta… Jag har haft en del olika produkter han fått av också, men han äter ju inte allt så då är det svårt å säga om det är bra eller dåligt.

Vad är det för något som du pusslar ihop? :) Har du mått som du ger, eller behöver du väga allt på en våg föratt det ska bli rätt?

MVH

Sofie

Uss
0

Oftast så pusslar jag lite med vetekli, lucern och linfröpellets, brukar bli någon dl av varje så passar det med vinterensilaget :D Just nu pusslar jag med dicalciumfosfat, biomag, och lucern. Sedan får de alltid salt, foderjäst och kiselgur.

Ska det bli "riktigt" så måste man ju väga, men det orkar man inte göra varje vecka ^^ (jag gör sju burkar i taget åt varje pålle), så jag har gjort en tabell i excel där jag lagt in värden för de fodermedel/tillskott som jag brukar ge, skrivit in vilket mått som varje foder mäts/vägs i, t.ex. lucernpellets mäter jag i dl och kraffts mineraler mäter jag i "mått" - dvs det blå som ligger i burken. Sedan har jag vägt varje mått kanske 10 ggr och fått en snittvikt som jag sedan multiplicerar med hur många mått som jag ger. Ex väger lucernen ca 60 g per dl och om jag ger 2 dl får han alltså 0,12 kg vilket jag sedan multiplicerar med värdena på lucernen. Grovfodret ligger också där och jag börjar ju med det. Vid sidan om har jag gjort en tabell med pålles vikt plus 50 och 100 kg upp och ner där jag räknar ut behoven, både underhållsbehov och arbetsbehov (där får jag ju fylla i hur mycket vi jobbar). Så när fodertabellen räknar ner sig ser jag hur mycket av de olika mineralerna som han behöver extra! Jobbigt att förklara, men du fattar kanske?

sofiek90
0

Jag tror jag hängde med Glad Min pålle äter väl hälften av de där tillskotten, resten ratar han totalt. Oskyldig Vetekli har han aldrig fått av mig så det vet jag ju inte i för sig..

Jag förstår att du tycker det är jobbigt, det hade jag också tyckt! Just nu ger jag bara biotin som extra, och det äter han ju som godis så det funkar. Han får två kaffemått/dag Flört

MVH

Sofie

Uss
0

Ah, men jag blandar allt med minst en liter vatten, då kan de inte rata delar och det brukar ligga lite äpple och morot i oxå, så de slickar rent…

Dotterns häst som aldrig hade ätit annat än en näve mineraler förut tittade misstänksamt (han är inte den som provar något okänt ;D ) men när min häst åt så smakade han också… Dag tre var det han som var ivrigast att få sin krubba ^^

sofiek90
0

Lättlurade ponnyer? :P Min ratar alltihop om det är något i som han inte vill ha. Även om det är betfor, godis, luzern what ever i. olja är ingen idé att ens köpa till honom ^^

MVH

Sofie

Uss
0

Nej, inte lättlurade, men islandshästar ;D

Visst, ligger det något i som de inte vill ha så ratas alltihop, men då litar jag på dom att det är något fel med det som ges. T.ex. ett parti jäst som gjorde att krubbmaten ratades medan ett annat märke funkar.

Dotterns häst är vääldigt tveksam, nosar och nosar, men vågar inte riktigt prova. Min häst litar på att det matte ger är gott och brukar ta upp det, men ÄR det inte gott så spottar han ut… Fast, är det choklad så äter han inte ^^

sofiek90
0

hehe okej! Jo, men jag blandade ihop en sörja till ponnyn å den var han väldig otålig med att ha de första veckorna. Nu äter han det inte alls ^^ så jag har en del tillskott som han inte äter upp..

MVH

Sofie

Peppe
1

Äter hästen inte upp tillskotten så behöver den antagligen inte det/de ämnena! Jag är inget stort fan av att tvinga i hästar tillskott, de äter det de behöver.

Brollan1
0

Hur mycket av mineralerna kan en sån här ersätta?

http://www.salinity.se/lantbruk/sp-salta-produkter/slickstenar

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

sofiek90
0

#29 Fast ja kan ju inte tvinga i honom det. Men när han ratar godis så kan man väl fundera.. Hälsosam är han ju i alla fall

MVH

Sofie

Uss
0

Förvaring är A och O - mycket kraftfoder/hästgodis förvaras fel och blir förstört av fuktig stalluft men det fattar inte vi människor, det är ju inte vi som äter och känner skillnaden…

[skogtokig]
0

#32 hur är bra förvaring då? Plasttunnorna med lock? Burkar och hinkar med lock som sitter? :)

Uss
0

Definitivt med lock så inte råttor kommer åt, vet ett stall där de hade stallets kraft i skottkärror med råttor springande samtidigt som man sa åt inackorderingarna att hålla sina tunnor ordentligt stängda för att minska spring av råttor…

Jag har gärna mina säckar i tunnorna - det blir väldigt "fett" efter fodret så man måste göra rent ordentligt och säckarna skyddar väldigt mycket.

Men annars ska det förvaras så det inte drar åt sig fukt - dvs i uppvärmt utrymme, det var mest det jag tänkte på ;D

sofiek90
0

#34 Ja, jag skötte om en häst i ett stall där de hade fodret ute på logen. Jag hade hästen under vinterhalvåret så det var ju oftast mörkt då jag var där, inte mer än 11 år gammal. Jag är inte rädd för råttor, men när det hoppade upp en råtta i storlek XXL från tunnan med havre, så vågade jag knappt gå ut där igen…

ja har fodret i tunna med lock, alt. hinkar med lock som trycks dit ordentligt. Jag ger ju bara mineraler och biotin så det fodret som är kvar sen innan är där det är liksom.

MVH

Sofie

Uss
0

#35 Jag utgår från att du tömmer och gör rent tunnorna mellan varje inköp? Fodret har ju en viss hållbarhet (med tanke på bakterier, näringsvärden osv) ;D

sofiek90
0

#35 Jepp, det gör jag :) Mineralhinkarna blir dock oftast vattenhinkar, men om jag häller foder i så skuras de och torkas ur innan. Som tunnorna. Nu köper jag inte mat speciellt ofta, nästa inköp blir luzern.

MVH

Sofie