Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3263 ggr
Peppe
2012-06-13 13:55
0

Hålla hingst

Hur har ni det i erat stall, får ni ha hingstar där (om ni är inackorderade), tillåter ni hingstar i erat eget stall? Är ålder och storlek på hingsten avgörande? Släpper ni in vissa individer som inte stället till stängselproblem osv? Om ni inte tillåter hingst som förstör stängslet, tillåter ni ston/valacker som förstör?

Motivera!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

examynia
2012-06-13 13:58
0

jag är bara inhyrd men vi får inte ta dit hingstar.. de är nog dels för att vi inte har mark så vi kan inte dela upp hage så att de passar till hingstar osv.. de där med stängslet tror jag inte är anlendningen.. då vi haft andra inhyrningar som rivit staket å smitit osv..

hade jag eget så skulle jag nog tillåta hingst de tror jag.. gäller ju bara att göra så att de fungerar..(hur de skulle vara vet jag inte då jag inte haft "problemet" men de får man ju kolla upp då i såfall)

Elshira
2012-06-14 02:26
6

Nu har jag iofs bara eget stall, där jag har två (avels)hingstar och tre ston. Men tidigare hade vi 4 hingstar och drygt 10 ston och det har inte varit annorlunda. Tycker det går hur bra som helst, trevliga hingstar är inget annorlunda jämte någon annan häst. Hingstar som är bråkiga ska inte vara hingstar… De enda som skiljer hingstarna från de andra är att deras boxvägg till grannen är hel och upp till tak. Många gånger funkar det bra med en vallack bredvid men då jag inte har någon sådan får det bli så. Ut till själva stallgången har alla galler, och då är det imga problem att gå förbi ston med himgsten eller tvärt om. Hagarna är vanliga elstaket och för att undvila olyckor har vi ca 2 meter mellan alla hagar så de inte kan hälsa på varandra, men det är mer för att stona blir sura och kan sparka, inte för hingstens skull. Och ston kan ju ogilla varandra lika mycket med… I övrigt har ingen av våra hingstar varken haft problem med att gå bredvid varandra eller vid några ston. Hingstarna har dock gått ensama i sina hagar. Vad det gäller hingstar så handlar det dock minst lika mycket om hur välhanterade de är och hur vana de är vid saker. Våra hingstar kan ridas och åka transport både med hingstar och ston t.ex. utan problem. Hingstarna vi har/haft har varit welsh mountains och arabiska fullblod. Hingstar är fantastiska, mycket trevligare över lag än ston om man vågar se bortom "paketet" och behandla dem som alla andra hästar. Visst finns det "hingstiga hingstar" mendet finns ju minst lika många "pissmärrar" som är griniga av sig.

Hakuna matata!

Peppe
2012-06-14 08:55
0

Häromkring är det ovanligt att hingst tillåts. Jag vet nog bara ett ställe (och där är jag inte ens säker på att man får ha hingst) som ligger 2 mil härifrån, men det är en anläggning med minihagar och fåtal timmar utevistelse så där vill man verkligen inte ställa sin 1 årshingst t ex…

Häromkring är den allmänna uppfattningen hos stallägare att alla hingstar är stökiga och rymmer. Svårt att bevisa att hingsten är snäll innan den fått en chans, och dessutom är ju en unghäst alltid en unghäst oavsett kön.

Sen tror jag många tycker det är jobbigt att behöva göra om med staketen bara för en hingst, som du säger #2, att ha några meter mellan staketen och se över strömmen osv. Då måste det ju byggas ett helt nytt extrastaket och det är ju skitjobbigt Flört

AnnaLundin
2012-06-14 12:45
0

Jag kan mycket väl förstå stallägare som inte vill ha hingstar installade, för hur man än vänder och vrider på det så ÄR det ett större ansvar att ha hingstar på gården. Det är stor skillnad om man alltid hanterar sin egen hingst själv, men hyr man in den så ska ju även andra kunna hantera den. Och alla är inte tillräckligt duktiga eller auktoritära för att kunna hantera hingstar på ett säkert sätt.

Jag själv har bra möjligheter att ha hingstar hemma och nu i sommar är första gången på typ 15 år som jag har helt tomt på hingstar - min unghingst är iväg på sommarbete… SKÖNT! Fast snart är han hemma igen.

Elshira
2012-06-14 14:34
0

Givetvis han man ju inte låta vem som helst ta hand om hingstar, men om stallägaren erbjuder helinackordering (att denne tar in och ut) och denne kan hanteta hingsten utan problem, eller om man rent av gör sådant själv, så spelar det ju ingen roll. Är hingsten snäll att leda behöver man ju bara tänka på att inte låta hingsten hälsa på ett högbrunstgt sto eller liknande, allmänt vet som nog de flesta kan förstå om man hållit på med hästar ett tag. Jag förstår att man inte vill j en hingst som reser sig, springer och ropar efter stona osv. Men långt ifrån alla hingstar är så. Det kan ju inte vara svårare än att ägaren har två provveckor eller så, där även stallägaren kan säga nej omedelbart om denne känner för det. Jag ser då i.af ingen anledning att förbjuda hingstar bara för att, förutsatt att boxarna och hagarna är passande. Jag förstår dock om man inte vil ha en unghingst som precis upptäckt snabeln och ska testa alla gränser med att bita och resa sig, men en vuxen och trevlig hingst…? Våra hingstar som vi haft, halvblod, new forest, araber och welsh, har i.af vilken hästmänniska som helst kunnat leda in och ut från hagarna i vanlig grimma.

Hakuna matata!

AnnaLundin
2012-06-14 15:58
0

Fast det är ju upp till varje stallägare att bestämma. Alla har ju inte stall och hagar som är anpassade efter att ha hingstar. Och får hingsten för sig att inte vara skötsam under en provperiod så kan det ju liksom vara för sent.

Plus att alla hästägare verkligen inte går att kalla för hästmänniskor.

Jag har heller aldrig haft några problem med mina egna hingstar (halvblod och shetland), men har träffat på andra hingstar som jag absolut inte velat ha här. Alla är inte väluppfostrade, alla kan inte hantera sina hormoner.

Och jag kanmycket väl förstå stallägare som har satt ett generellt stopp för hingstar, just för att det är betydligt större risk att det blir problem med hingstar än med ston o valacker.

Peppe
2012-06-14 16:07
0

Hur ställer ni er till om det är ett 6 månaders hingstföl som är planerat att kastreras så småningom när läge kommer. (hösten som 1 åring kanske eller liknande). spelar det någon roll om man planerar kastrering i framtiden? jag menar ett 6 månaders föl är väl knappast kandidat att läggas under kniven första veckan så det är ju inget man kan göra innan hemkomst.

Gronstedt
2012-06-14 16:21
0

Ett sexmånaders föl skulle jag inte vilja ha i ett gemensamhetsstall där det hanteras av många olika, oavsett kön.

Ett annat skäl att som stallägare vägra hingstar är att många stoägare skulle dra sig för att stå i samma stall som en hingst, plus att det skulle bli väldigt otrevligt att vara stallägare om olyckan trots allt skulle vara framme och det blev tjuvbeteckning.

Peppe
2012-06-14 16:25
0

#8 vart går gränsen för många?

jag tycker det är viktigare att de som är i stallet och ska hantera är vettiga hästmänniskor. hellre 5 bra än 1 "dålig" så att säga :)

AnnaLundin
2012-06-14 16:26
0

Man kan kastrera dem redan första vintern, om det skulle behövas. Det finns ju ganska många exempel på hingstungar från 8 månader som lyckats göra ston dräktiga…

Hos mig hade det inte varit några problem med en sådan (jag har en pojkhästflock och en stoflock med både väg och lada mellan) men jag tar ju inte emot utomstående annat än i undantagsfall…

monsterblom
2012-06-14 19:14
0

I vårat stall beror det på vem det är som vill ha en hingst. Känner stallägaren sig säker på ägaren så får man ha hingst i stallet. Vi har hingsthagarna på ena sidan av stallet med valackhagar och stona går på andra sidan.

Kimpa
2012-06-14 22:07
2

Nu har vi iof egen gård/stall och jag har en godkänd PRE hingst, en valack och fem ston.
Hingsten står brevid valacken med vanligt galler mellan sig och sen står stona brevid valacken.
Inga problem.

Hingsten går dessutom i vanlig hage med eltråd med enbart en grusväg mellan sig och stona, även under betäckning.

Som stallägare skulle jag kunna tänka mig ha hingst som inackordering om den är BRA uppfostrad för det första. Det är för mig A och O.

Jag skulle varken vilja ha ston/valacker/hingstar som förstör vare sig stängsel eller boxinredning.

CelsiusT
2012-06-15 12:47
0

Jag är inte stallägare men jag kan ändå sympatisera med stallägare som säger allmänt nej till hingstar. Det kanske fungerar jättebra om allt går som det vill sig. Men säg att inhysingen (hästägaren) inte uppför sig utan det blir problem, hingsten kanske blir svår för att den börjar testa, och vad skulle hända om hingsten betäcker ett sto olovligt på gården?

Det kanske vore en sak om hingstägaren var ensam inhysing och alla andra hästar var stallägarens egna och det inte var fler människor på gården. Men är det flera inhysingar så kan ett misstag alltid begås, ett sto kan råka släppas i hagen med hingsten för att någon missade/gjorde fel eller tog hjälp av någon som inte hade koll.

Min erfarenhet är att ju fler människor på en gård desto större risk för missar i kommunikation osv. Det ökar risken för att något ska hända. Jag som stoägare skulle också vara osäker på att ha mitt sto inhyrt på en gård där det hålls hingstar av annan människa än mig själv. Det är det här med risker. Jag kan ta risker med mina egna hästar, men risker med andras hästar är inte riktigt lika roliga att ta.

Jag tror stallägarna säger nej för det är lättast så, och jag förstår dom.

Om det är en 6mån som snart ska kastreras så kan det hamna i ett annan ljus i mina ögon. Men då hade jag nog helst sett att hingsten fick gå på hingstbete över sommaren och sedan kastrerats ganska direkt i samband med "hemkomst" till gården. Alltså att man kastrerar ganska tidigt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fidelia
2012-06-18 12:12
0

Har aldrig haft hingst som varit något problem. Däremot flera ston. Jag har hingstarna går brevid stona med en tråd emellan. Endast stona och en valack har vevat med benen och dragit ner undre tråden.

Så jag kan lätt ta emot en hingst oavsett ålder. Däremot är inte rymmare och staketsprängare välkomna oavsett kön Glad

Arkan
2012-06-18 13:06
0

Jag hade min hingst innhyrd i ett stall utan problem (nu är han valack). Det var ett travstall så han som ägde stallet hade själv olika hingstar inne hela tiden, så det var inget problem alls.

Skulle jag ha eget stall så skulle jag själv ha iallafall minst en egen avelshingst så i mån av resurser och plats så skulle jag ta in hingstar som kan bete sig ordentligt.
Jag skulle Inte vilja ha en alldeles för obreknelig hingst i stallet, och det vill nog ingen. Iom att jag själv är van med hingstar och haft hingst själv så vet jag hur dom är och hur jäkla svårt det är att hitta någonstans att ha dem. Många ser snett på hingstar och tror att de är rena rama katastroferna att ha installade och spränger staket och härjar. Men det är ju inte sanningen.

Med bra hagar, en snäll hingst och en bra ägare så blir det inte mycket mer jobb än vanligt. Visst kommer hästen fara runt lite emellanåt men bara den aktiveras så brukar det inte bli några större problem och de hänger med huvudet precis som vilka ston och valacker som helst.
Vad jag vet av egen erfarenhet så vill hingstägare gärna visa upp hur snälla deras herrar är och många har förståndet att kastrera om de blir så att de blir för mycket och när hagkompisen har mer ärr än vad som är tillåtet.

AnnaLundin
2012-06-19 11:06
1

det finns ett skäl till, till att inte vilja ha hingstar i stallet. Och det är att en del ston blir väldigt jobbiga att hantera och rida när de är brunstiga om det finns hingst i närheten. Vissa ston gör dessutom allt de kan för att ta sig från sin hage och in till hingsten.

Det är alltså inte bara hållandet av hingsten som kan vara ett problem, utan även hur de andra hästarna reagerar när det finns en hingst i närheten.

CelsiusT
2012-06-19 11:20
0

#16 Jag skulle aldrig drömma om att ha mitt sto i ett stall med en hingst. Hon skulle se till att bli betäckt med en gång. Hon är svår att hålla ihop med valackar, har hon valack i stallet så brunstar hon hela våren och vill hela tiden bli påsatt. Det är ett jäkla liv i hagen just nu. Men hon är iaf ganska normal i huvudet när man tar ut henne, det är mest i hagen. Men när vi försökt att träna tilsammans med hingst (väluppfostrad ch välfungerande) så blir hon helt knäpp och lyssnar inte alls och går i sina egna tankar och stannar och märrpissar hela tiden, riktigt jobbigt =(

Arkan
2012-06-20 19:49
2

Ja, men långt ifrån alla ston är så. Man får ju se till att plocka in vad som fungerar. Avskillda hagar, bra, höga staket med el, separata boxar m.m. Hingstar ska också få finnas och har dom ett avelsvärde så har dom all rätt att få vara hingstar och dom måste samtidigt ha en stallplats som vilka andra hästar som helst.

Utan hingstar inga föl. Bara hingsten är väluppfostrad snäll och har en engagerad ägare. Visst får man anpassa sig mycket som stallägare och bli mer petig med vad man tar in för hästar i sitt stall.. Men självklart respekterar jag samtidigt andra stallägare som Inte vill ha in hingstar, det är absolut ingen självklarhet som stallägare att man ska ta in dom. Jag ser däremot upp till folk som har engagemanget att ta det extra steget att ta in hingstar i sitt stall.

CelsiusT
2012-06-20 20:00
0

#18 Ja visst måste hingstar få finnas. Men vem säger att den, som inte kan hålla hingst själv utan måste ha sin häst inackorderad ch därför måste rätta sig efter andra, just måste ha hingst? Hingst går ju alldeles utmärkt att ha på egna marker, men sålänge man har häst på annans mark så får man rätta sig efter stallägaren och kan inte hävda sin rätt.

Visst finns det trevliga hingstar och ston/valackar som kan gå runt dom, men det finns även dom som inte klarar det och det är (som du säger) upp till stallägaren hur denne vill göra.

Håller med dig om att det är kul med dom stallägaren som vill och kan engagera sig. Men jag förstår att inte alla kan och/eller vill. Det beror ju även på vad stallägaren har för förutsättningar, det är mycket som ska stämma.

Cezanne
2012-06-21 09:03
0

Jag är stoägare och inackorderad och har delat stall med flera hingstar. Allt från avelshingstar till årsföl. Jag tycker att det till stor del beror på vem som äger hingsten, d v s vilken inställning ägaren har till hingstar och hur den är fostrad.

Jag vill inte dela stall med någon som inte inser att det innebär lite större ansvar att äga hingst, som inte inser att man kan behöva ha lite annorlunda rutiner och ordentliga staket. Både för att jag inte vill behöva hantera stirriga hingstar, men jag hanterar gärna väluppfostrade, och för att jag inte vill ha mina ston tjuvbetäckta.

WinterPrince
2012-06-21 12:38
0

Jag har haft min hingst inackorderad. Det är lite meckigt.

Som unghäst, upp till ca 3 år, gick han i lösdrift med andra hingstar och valacker.

Sedan har han stått i stall där ägaren har tidigare hingsterfarenhet. Att han sprängde hagar var inget problem, utan det var oftare hennes som gjorde det, vilket kändes lite osäkert. Lite extra krabbigt var det också då det inte gick att låta vem som helst ta in och ut honom ur hagen. Inte för att han var ouppfostrad, för mig och stallägaren gick det jättebra, men han märkte direkt om det var någon osäker och försökte utnyttja det.

Numera är han valack.