leda i kedja!
Läste på ett annat forum om människornas åsikter om att leda en häst i kedja.Många där tyckte att det var hemskt, brutalt och oacceptabelt.
Eh, jag leder min finnhäst i kedja. Redan när jag köpte henne så märkte jag att hon inte har någon som helst respekt för att ledas. Hon fick alltid springa lös in och ut från hagen i sitt tidigare hem och samma är det hos mig. Jag började göra så för att det gick så mycket snabbare på morgonen och det har alltid fungerat bra. Då och då när jag har mera tid på morgonen tar jag båda hästarna ut på tillika och då använder jag alltid kedja. Om jag nångong leder henne utan så sticker hon direkt, alltid! Men har hon kedja på så väljer hon själv att inte sticka iväg, visst kan hon försöka ibland men lyckas sällan. Vill även tillägga att hon är en oberäknelig häst och det ligger i hennes psyke.
Så vad tycker ni om saken? Är det "brutalt" att leda en häst i kedja?

Nej det är inte brutalt att leda i kedja. Men jag skulle rekommendera dig att någon gång prova med repgrimma och lite marktränig (NH) då men repgrimma på. Knutarnas tryckpunkt har en lugnande effekt på hästen. Men en häst får inte ha repgrimma på i hagen så till och ifrån hagen tycker jag att du ska ha kedjan, jag tror den ger dig mindre bråk med hästen och större säkerhet.
De var trevligt att höra. Man känner sig nästan fördömd när man läser allas åsikter, man får en känsla av ett de skulle vilja packa in sina hästar i bommul
Jag har ingen repgrimma, men kanske det blir att köpa. Jag har nämligen just köpt fyra böcker som handlar om hästhantering. Bara jag skulle ha tid att läsa dem och tillämpa de på henne. Skulle vara enklare om man bara hade en häst.
nej nu måst jag fara ut o rida, solen lyser ute i -1 grader. Tentböckerna jag borde läsa får vänta!

Leda med kedja är en säkerhet för ryttaren respektive hästen i vissa situationer.
Jag tycker iof att det är bättre att kanske leda med träns istället för plasera kedjan i munnen men eftersom kedjan är ledande om man plaserar den över nosryggen och ger efter för trycket om trycket minskar så är det ett bra sätt att kunna handskas med starka hästar.
På hingststationer osv är det mer regel änn undantag att använda kedja eller stigbett (Vilket jag även det rekomenderar.)
MVH Linda
Sessan, köp en bit vanligt bommulsrep annars, det är inte så svårt att knyta sig en egen repgrimma, jag har sett beskrivning nånstans på nätet till å me :) Dessutom så känns det bättre när man kan göra saker som går att använda, iaf för mej…
Jag har nog aldrig lett en häst i kedja, tror jag så har inga direkta åsikter. Behövs det så varför inte, precis som med skarpare bett och sporrar :)

Fins under länkar här, jag köpt en repgrimma för 65 kr på tre hästar riktigt bra grimma bättre än hööks
#3 Jag sätter kedjan över nosen, har aldrig haft den i munnen. Om hon inte bråkar så känner hon ju heller inte av kedjan även om jag märkt att hon har större respekt när jag använder den så medveten om att den är på är hon ändå.
Jag ska just o köpa foder så jag kan se om de skulle ha en repgrimma. Annors kan man säkert fixa en själv då, de ser ju ganska okomplicerade ut.
Finns de någo andra fördelar med en repgrimma? Har aldrig ägt en eller förstått mig på dem.
är det inte bättre att man leder tryggt och säkert med kedja än att riskera livet för både en själv och hästen för att itne ha kedja?? jag känner att kedjan gör ju itne ont på hästen om inte hästen hoppar å man drar i den. alltså borde det väl inte vara något problem? och när den tar i, så är det ju bra att vi kan tygla dessa hästar, istället för att de tex ska springa ut på vägen å bli överkörda, och någon ska krocka???!

När Sorro min unghäst var jobbig att leda hade vi kedja. Inte så konstigt att använda det tycker jag. Behövs det så…..
Klart att du skall leda din häst i det du själv tycker känns säkrast,varför bry sig om vad allehanda människor tycker ? här handlar det om trygghet och säkerhet , vet dom som leder sin häst med kedja men den sitter då som en longerdelta i grimman och det har funkat jätte bra.

Kan bara instämma med att man måste använda det som känns bäst för en själv. Så strunta i alla andra och gå efter vad du själv känner är rätt för er.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Repgrimma är grymt bra! Men det är olika sorter, vår NH-tränare påstod att vissa repgrimmor inte är bra så att hon tyckte vi skulle köpa en av henne för 250 kr (?!) Har lånat en likadan innan, jättebra e den, vet inte om det är nåt slags säljtrick eller om det är sant?
det enda jag vet är att de måste sitta helt rätt för att funka rätt.. hon kanske menar att hon anpassar den åt er?

#11 Börjes är inte bra den är för slapp men när jag var min ridsportsbutik för att köpa en ny då valde jag mellan två och den ena kostade ca 250kr och så frågade jag vad den andra kostade och det var kring 60 kr det var samma typ av rep i dom så jag köpte den för 60 och den funkar lika bra som den för 250 som jag har till Kiara.
Hon sa nått om fel material, men hade du köpt en bra på tre hästar Kiara? för 60kr?

Ja, cejcej har hört samma sak. När min ena inackordering skulle köpa grimma så sa dom samma. Så hon köpte en dyr. Har själv en som en westertjej gjorde åt mig för ca 8 år sedan. Det är skillnad på rep och rep tydligen. Men det kan man inte känna med blotta händerna. Utan hästen känner det i ansiktet när man drar och så.
Hmm, skillnaden på rep går väl att känna med händerna… Du ska bara inte ha nylonrep så är det nog lugna gatan sen tror jag :)
//Jonas

Det är nog inte så enkelt tyvärr. Eftersom jag har känt på det billiga och det dyra repet. Det får inte vara för tunnt och inte för tjockt heller. Lite svårt för en lekman att känna det tror jag.
Det är väl bättre att leda med kedja om man har en småbesvärlig häst än att den rackarn sliter sig och sticker, då vet man aldrig hur det kan sluta. *ryser*

Jo, fast dom kan ju slita sig även om dom har en kedja. Det gjorde min unghäst. En gång hoppade han på mig så jag bara stupade med huvudet före också. Inte roligt med en stark häst. När man själv är liten och klen.
Gejsa, vad är det som säger att repet ska väga exakt si och så mycket och vara precis i den där tjockleken då…? Jag säger dom som vill tjäna pengar på det, men jag har haft fel förr… ;o)
19# Ja du har rätt, kanske bättre att bara lämna den rackarn i stallet, man vet ju aldrig vad som kan hända…
#21 hoppas det var ironi i den där meningen, annars tolkar jag det på det viset ändå. Klart man inte kan lämna en häst som antaligen mår dåligt psykistk bara för att vi inte riktigt klarar av att hantera den?! Den ska ju ut och jobbas för hand dagligen, minst… Möjligt att du läggger ett halvårs slit på henne från marken men sen har du en häst som går att kasta bollar på om du skulle behöva det, typ…
//Jonas
Ironi, givetvis!

Började undra jag också vad du menade med ditt svar.

#20# Vet inte alls! Jag är ju inte intresserad av att använda det längre. Har bara hört det. Kaske Thea som blev medlem i dag kan berätta vad hon hörde om detta?
Vad jag menade men inte orkade formulera på ett vettigt sätt är att givetvis så kan hästen slita sig ändå, men tycker Sessan att det känns tryggare att leda sin häst med kedja så är det väl ett bra allternativ.
Hmm, ber om ursäkt för mitt svar i #22, måste ha blandat ihop med något annat :P
//Jonas

tänkte bara säga min åsikt här…. jag använder mej inte av sådant. tränar enligt typ NH. där jag alltid använder långt grimskaft och även repgrimma på en ovan häst…. så tycker jag. kram!
Jag vet, jag borde ha tagit itu med problemet från första början men då var jag 12/13 år så jag visste inte om ordet NH och vad det innebärde utan fick ty mig till lösningar som jag visste om. Och så har det löpt vidare alla dessa år.
Numera känns det också onödigt att börja träna det med min häst eftersom jag inte kommer att ha hon länge till.
Annors har mitt intresse för NH och dylikt öka jättemycket och det är någonting jag kommer att tillämpa på min hästar i framtiden. Absolut!

okej… kul! hanteringen är ju så viktig både för oss och hästarna… kram!
Jag har faktiskt börjat lite på min isis. Fast jag vet inge annat än vad som står i boken. Skulle så gärna besöka nån som kan så man lär sig lite. Men visst kan man lära sig tillsammans med sin häst också. Min stackars isis får bli en försökskanin

Nå så sött, int för att tala om lydigt! Mina hästa skulle söka sig till närmaste matlats.
Har ingen fråga än, håller mest på och "leker" lite
Men jag ska komma ihåg dig nästa gång jag stöter på ett problem

ok… du får gärna berätta hur de går, å dina framsteg…. kul att höra….! kram
Jag leder hästar i kedja när jag känner det behövs.
Även min lilla arab.
Precis som med allt annat gäller det att kunna handskas rätt med det.
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
jag ledde alltid min hblhingst med kedja.. om han fick ett tokryck så var det bäst med kedja.. men använde ett långt repgrimskaft för att han skulle kunna hålla ett bra avstånd.. har märkt att om man leder med för kort grimskaft och tvingar in hästen i eget område och eller låter mulen hamna framför min axel, ja då finns det en tendens att bli stressat.. hästen vill leda istället!
Jag markerar alltid om ngn av hästarna prövar att gå förbi.. Wanilj skulle nog aldrig komma på tanken dock! henne vill jag ha "upp" lite!

Min åsikt om kedja är delad.
Positivt är att du har mer kontroll och kan reglera hästen på ett kraftigare vis om det skulle behövas.
Negativt är bla att om du tex tappar hästen och den kommer lös kan den kliva på grimskaftet och på så vis göra sig illa kraftigt.
Underkäken är den enda rörliga käken hos hästen så om den kliver på grimskaftet ordentlige och underkäken går av, hur ska då hästen kunna tugga?! Samt av överkäken är kraftigare. Leder man med kedja över nosryggen har du för det första ett bättre stopp än om den ligger under, reser sig hästen och du har den över kan du lättare påverka den.
I stallet där jag jobbar (naturbruksgymnasium) är det tvång på att leda med kedja, ur säkerhetssynpunkt. Vi har några hästar som blivit skrämda av kedjan när dom leds, genom att dom fått ett ryck, kedjan under hakan är sättet som används. En har till och med fått sår under hakan sen han kastade sig och hon som ledde höll kvar.
Hemma används mkt sällan kedja, va senast när vi hade en unghingst i stallet förra vintern. Bättre att använda sig av den naturliga biten med att lära hästen vem som är ledaren och att vara konsikvent med det.
Men det är min åsikt. /MM
När jag leder i kedja så har jag det enbart över nosen.
Jag använder mig bara av säkra kedjor viket betyder att om hon skulle slita sig med kedja (vilket har hänt) och stiger på den går kedjan av. Ringarna i kedjan är inte fast svetsade av just den orsaken.
Min häst är heller ingen stabil sak. I ena stunden kan man leda henne hur snällt som helst och i andra får hon tokryck och kastar sig iväg. Hon är bara sån
Unghingsten var min!!!! he he he!!