Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1968 ggr
Gronstedt
2012-06-20 10:07
0

Vila?

Jag rider en 6-årig valack, som inte var mycket utbildad när jag började. Efter ett drygt halvår har han kommit en bra bit och byggt upp musklerna så att han orkar bära sig korta stunder i alla gångarter, han har lärt sig att komma fram till handen och att lita på mig (för det mesta i alla fall Flört). Senast igår upptäckte jag att det var dags att ta bort padden vi haft för att kompensera för hans muskelfattiga rygg - den behövdes helt enkelt inte längre!

Men nu till frågan: Är det klokt att ge honom lite ledigt nu, när allt går bra och han bygger muskler, eller ska man göra det när saker och ting gått i stå och man inte kommer vidare? Han är ung i både huvudet och kroppen, men utvecklas fort på båda planen. När gör en vilovecka eller två bäst nytta för att befästa det positiva i kropp och knopp?

Brollan1
2012-06-20 11:11
0

Frågan kan ju delas upp i två st, behöver vi lite vila från arbetet och behöver hästen vila från arbetet.

Och vi behöver nog vila lite från det vi gör så vi inte går för fort fram när det går bra en längre period för hästen, åtminstone behöver jag det. Jag har en benägenhet att bli slarvig när det går bra och då vet jag att det är dags att ta ett avbrott.

Hästen kan behöva ett avbrott då och då men det beror mycket på hur hårt och omväxlande jobbet är för den. Oftast så blir man förvånad över hur bra hästen verkligen är efter att den fått några dagars stillestånd. Men som sagt det beror på hur "sliten" hästen är både i kropp och själ.

Jag upplever det som att hästen ibland måste smälta det vi tränar på över natten om det var komplicerat och med en längre tids jobb med mycket nytt så kan det vara bra för hästen att få lite tid att smälta allt den har lärt sig. Nu pratar jag inte om mer än en vecka ledigt.

Ett annat sätt att se på det är att variera träningen till att rida absolut utan krav några gånger då och då och låta hästen vila mentalt. Fysiskt så tål hästar som är tillräckligt mogna mycket rörelse, mer än vi tror.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Ponniehesten
2012-06-20 11:16
0

Jag vilar min ponny efter länge och mycket hårt arbete! :)

CelsiusT
2012-06-20 14:17
0

Ja det där med vila och viloperioder är ju omdiskuterat. Personligen så ger jag sällan mina hästar planerade viloperioder. Dock så kan det hända att dom uppstår ändå pga tidsbrist, men det är ju en annan femma.

Jag rider sällan mina hästar så hårt så att dom skulle behvöva en viloperiod anser jag. Men vi är ju alla olika. Själv avskyr jag när det blir semester, jag tappar allt och måste börja om från början vilket stör min arbetsprestation otroligt mycket. Jag klarar att jobba konstant året om utan semester, OM mina arbetsuppgifter är upplagda på ett sådant sätt att jag får mental vila varje vecka. Personligen vill jag heldre ha 4 dagars veckor och skippa påfundet med semester där man ska vara helt ifrån arbetet i flera veckor.

Jag rider mina hästar på ett sådant sätt att dom får veckovila (alltså dom får fria dagar som dom får stå och fundera), dom tränas aldrig så hårt att jag skulle behöva ställa av dom en hel vecka eller mer. Däremot så lägger jag upp träningen på ett sådant sätt att om vi tex varit iväg på tävling så blir det inget hårdare arbete hemma utan vi kanske skrittar/lufsar/busar i skogen den närmaste veckan.

Mental inlärning behöver vila, men det säger inte att vi behöver vara lediga en vecka för att kunna smälta det vi lärt oss. Ibland räcker det med en dag och ibland måste vi göra något annat i över en månad innan det smält in.

Om det går ritkigt bra nu, så bryt och gör något annat dom närmaste träningspassen (kanske 1-3st), rid ut och lufsa, hitta på något helt annat, markträna, gör något bara för att det är kul och helt utan krav.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Uss
2012-06-20 17:41
0

Frågan var väl NÄR vilan bör ges och jag tycker det är bättre att ge vila när det går bra än när det börjat kärva. Tycker som någon ovan att unga hästar behöver tid att smälta sina intryck och kommer vilan när det kärvar så är det ju det som den bär med sig…

OM den behöver vila och vad vila ska innebära är ju en helt annan sak ;D