Isabellfärgade - svart?
Mitt sto är isabellfärgad/palomino. Jag har haft hon i 2år och nu dom senaste månaderna har hon börjat bli mörkare och mörkare på rumpan. Alltså hon har blivit som svart.
Någon som vet varför/hur det kan bli så?
Hon är runt 11år
Bild på rumpan där hon börjar bli svart. Det är mer och mörkare i verkligheten.

Hästar ändrar färg efter årstid. Var hon ljus förra sommaren?
Den Palominofärgade Quartern jag red förut blev mörkare på sommaren, dock inte några svarta hår, men mycket mörkare. Sen så kan dom få förändrad färg med åldern, hon började få ljusrött som växte ut i manen ist för dom bleka nästan vita som dom har i vanliga fall nu när hon är 16 så hon börjar nästan gå från Palomino till Fux.
Så hästar kan skifta i färg med årstid och med åldern.
/T

Isabeller kan ofta bli mörkare med åren, ibland hela och ibland bara i partier. Inom quarter kallas det sooty palomino (amerikanskt). Det är vanligt med sådana isabeller på quarter och welsh. I sverige finns ingen officiell benämning men i folkmun kan man säga mörk isabell. I papprena och genetiskt är hästen fortfarande isabell 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
"3 aldrig hört sooty däremot så säger man ofta Dirty palomino inom western världen. Min buckskin, visserligen 4 år, har gått från blekvit/gul som föl till gul och nu blir han mörkare och mörkare, brun/svarta hår kommer i det gula så han nästan ser brun ut på halsen.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#4 jag har hört båda men kom bara på sooty just då, men det stämmer bra med dirty också 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Okej ja hon var ljus förra sommaren eller ja hon blir ju lite mörkare i hela pälsen motför på vintern men hon blev inte svart :P Hon har fått det där svarta på rumpan och som kolsvarta fläckar på några ställen på resten av kroppen.. Känns lustigt att hon byter färg när hon är 11år :P
#4 har du någon bild på den hästen?
#7 Ja men inga som visar färgen tyvärr. Färgen ändras totalt i kameran så det går liksom inte att visa (har försökt att ta bra bilder men det är svårt när man bara har mobilkamera). Jag har inga bilder från när dom mörkare håren började komma (dom kom ju på halsen först så han blev fläckvis mörkare tills det spridit sig över mer eller mindre hela hästen), det var då man kunde se själva förändringen.