Träckprovet
Igår fick jag svar på träckprovet jag skickade in i mån morse.
Lyrik har inte en enda mask, inte heller någon bandmask.
Så jag behöver väl inte avmaska honom i år, iaf inte nu till sommaren?

Nej, har du gjort allt rätt och så behöver du inte avmaska. Grattis!
Normalt har ju gamla hästar alltid mask annars.
0 överallt.
Inte i höst heller?
Blev själv lite "chockad" efter resultatet, trodde han skulle ha mask. Eftersom vi har ju tyvärr flyttat runt lite, i stall som har väldigt konstiga maskrutiner eller inget alls.
#1 Hur kan man göra fel? Tog 3 färska bollar och skickade in.

kryssa för fel bl a kanske.
Tog du i höstas med menar du?

kryssa för fel bl a kanske.
Tog du i höstas med menar du?
#5 Nä. Inga felkryss =)
Jag menar, om jag ska avmaska honom i höst eller ta träckprov igen? Vet ju ännu inte var vi bor då, i detta stall eller i ett nytt. Vet knappt om han ska på deras "bete" eller mitt som vanligt.

OM du ser stygnflugans ägg på benen i höst så ska du avmaska ändå och efter några frostnätter. Annars finns dom inuti hästen hela vintern som till våren följer med träcket och blir nya flugor. bläää
Ser du inte några ägg kan du ju ta träckprov igen till hösten.
#7 Ok. Aldrig sett dem, under mina 17 år som hästägare.

#8 Det verkar ju väldigt konstigt. Eftersom dom kommer på hösten och sätter sig som små gulvita prickar. Dom går inte att tvätta bort eller borsta bort. Dom sitter som berg. Finns väl överallt i Sverige?
#9 Nä, aldrig sett. Kanske haft tur/otur?
Grattis :) FIck svar igår, 0 här också. Men jag tänker göra ett till prov till hösten för att se så det inte har dykit upp nåt under sommarn :)
#11 Ok. Kanske ska göra det på min oxå? Vet ju inte ännu om det blir något flytt till nytt stall eller inte. Letar…

Jätte kul Lyrik :o)
Jag har faktiskt heller aldrig sett styngflugans ägg på benen på min gamle gentleman när han levde och han var svart på benen så det borde ha synats tycker jag.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

jag har sett dem äggen, om man vill ha bort dem genom rykt så är det ryktsten som gäller

vi har alltid massor av styngflugeägg varje år
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Vi hade inte det varje höst utan det var nästan vartannat. Men jag undrar om det inte är varje år nu.
#13 Min gubbe är oxå svart (nästan iaf, svartbrun).
Skönt att slippa avmaska nu, eftersom pållens mage inte riktigt tål medlet.
#1 Det är inte sant! Det är unghästar som har mest mask, inte de äldre.

#17# Jo, det är sant! Dom gamla hästarna har mask pga att dom blivit resistenta alltså blivit avmaskade med ev samma medel också många ggr. Så sa min vet till mig. Eftersom förra året hade dom två äldsta hästarna mest med mask. Så gamla hästar och unghästar har mest mask.
#18 Inte enligt SVA.

Fast sköter man avmaskningen rätt på unghästarna så har inte dom någon mask.
#20 Jo. Men hur många gör det? Har ju 2 exempel i mitt stall, Sagge och Spirit.
Senast jag pratade med E om betet, svamlade hon om att hyresgästerna (Lyrik och Sagge) ska gå i sommarhagen (ingen skugga, inget skydd). Och deras 5 ska gå i deras vinterhagen för att beta av den, det var så mkt bete där. Visst, mkt brännässlor och annat som inte hästar äter…
Katarina vill oxå ha sin pålle inne om nätterna och i vinterhagen om dagarna ett bra tag till, åtminstone juni ut. Sen på halvbete i juli. För han "tränas" så mkt… Vi betalar ju full hyra även om hästarna är ute, så de kan lika gärna vara kvar inne om nätterna och äta hö/hösilage och kraftfoder som vanligt.
Styngflugan behöver man ej ta efter ett x antal frostnätter. Den kan man numera ta mycket tidigare enligt nya forskningsrön.

#22# Då kanske du kan ta fram dessa forskningar. Jag liter nog hellre på veterinärerna på djursjukhuset än dig i detta fall. För jag antar att du inte är veterinär eller så. Står ju så i dom flesta böcker med ang avmaskning.
Veterinärer är oftast dåligt uppdaterade. Sedan har jag läst att du många ggr hänvisat till Madick på Bukefalos, så om du nu tror henne…så fråga henne då. Vi är av samma åsikt och vi har samma uppdateringar. Dessutom går det alldeles utmärkt att ringa parasitologen på SVA eller Vidilab. en parasitolog är bra mycket mer uppdaterad än en veterinär.

Jag tror ingen privatperson om dom inte kan ta fram fakta. Då litar jag mer på veterinärererna på stora djursjukhus. Och jag undrar om dom verkligen är dåligt uppdaterade som jobbar där. Min ringde ju t o m och frågade när hon var osäker på hur hon skulle göra med min hästs sjukdom till andra djursjukhus. Men dom små privatveterinärerna kan nog vara dåligt uppdaterade det håller jag med om.
Du skrev ju enl forskningsrön. Någonstans måste du ju ha läst det. Vill ju gärna också läsa ifall det stämmer eller inte. För man vill ju veta om det inte behövs eller så. Eftersom man tänker på hästens bästa.