Minska foder till svårfödd?
Min häst är lite svårfödd. Han har svårt gå upp. Just nu får han ca 10 kg hösilage. Han äter inte upp allt och går inte upp i vikt nämnvärt. igår sa en kvinna i mitt stall " oj får han så mycket? Jag hade minskat". Hon menade på att om de äter mer så förbrännder de mer och att en häst som har svårt att lägga på sig kan gå ner i vikt istället. Stämmer det? Detta är en islandshäst i c- ponny storlek.
kissmekate.blogg.se
Det var det dummaste jag hört. Ingen häst blir tjockare av att äta mindre. Däremot vet jag att det finns hästar som inte vill ha överflöd av mat. Nästan som om att de blir mätta bara av att se maten.
Pröva med att komma i balans med hur mycket din häst äter så att han inte lämna mer än max ett halvt kilo. Fri tillgång är alltid det bästa.
Nej. Har en Connemarakille, c ponny, som också är svårfödd och går på 10 kg. När han gick på 8kg förra vintern och inte åt upp så var han betydligt smalare.

Ibland kan man lura dom lite att det inte finns mer mat genom att bara ge dom lite mat i några dagar. Vissa hästar blir mer måna om att äta då. Det kan vara lite så att det finns så mycket mat så hästen oroar sig inte direkt över svältrisken vilket hästar normalt sett gör (iaf ponnyer!) då dom har en tendens att äta vad dom kommer över.
Skynda långsamt så går det fortare.
Fast 10 kg ensilage säger ju inte mycket. Frågan är hur blött/torrt det är. 10 kg är ju inte direkt 10 kg mat. Det innehåller ju faktiskt en del vatten med. Om din häst har svårt med vikten bör du främst göra en analys på ditt grovfoder. Att bara ge massor med grovfoder kan ha den nackdelen att hästen till slut får proteinbrist om man har riktigt dåliga värden. Det du bör göra är att dels analysera och därefter utforma foderstaten efter analysen. Kan eller vill du inte analysera, bör du tillföra lusern i förstahand.
Hur mycket kraftfoder får hästen? DET kan däremot vara väldigt avgörande…
Hade tidigare en vbl-val på foder som var jättesmal då han kom till mig. Man såg typ varenda revben…
Ägaren sa att han fick 6 kg hö och 3 kg havre/dag (och det skulle vara minimum på en häst som ej tränade enl. honom).
Jag struntade i vad han sa (då jag tyckte det lät helt galet med så mycket havre) och ökade på höet till 10 kg och minskade havren till 1 kg + att han fick 1 kg lusernpellets. Efter 1 säck lusern (ca 2-3 veckor) syntes inte ett enda revben någonstans och han var kanonfin i hullet. Kunde då sluta med Lusern helt och bara köra på 1 kg havre (och 10 kg hö) efter det utan att han tappade hullet.
Förklaringen jag fick av den vet. jag pratade med om detta var att om dom får för mycket kraftfoder så kan det bli för mycket energi som samlas i kroppen som sen måste förbrännas och då kan dom få en "inre stress" vilket leder till att dom tappar hullet.
Däremot så sa han även att om man har ett BRA grovfoder (hö, hösilage, ensilage) så kan dom flesta hästar klara sig på bara det.
Och precis som Jeanette skrev så innehåller ju ensilage rätt mycket vatten… En häst bör ha ett grovfoder med minst 50% TS (torrsubstan).
Läs mer här: http://www.hastfolk.se/index.php?option=com_content&task=view&id=153&Itemid=47

Håller med om att 10 kg hösilage är väldigt lite! Kan mycket väl vara så att han inte är svårfödd utan att han helt enkelt får för lite mat.
Jag har ett svårfött halvblod. Han står på fri tillgång hösilage ute på dagarna ca 12-14 timmar, 5 kg hö inne på natten, ca 1 kg lucern och mineraler. Då håller han hull jättefint med ganska mycket ridning.

Hur menar du med att han tappar hullet. Tappar han muskler i överlinjen eller är han välmusklad men med synliga revben?
Lite förenklat kan man säga att fattas muskler så saknas protein, fattass fett (över revbenen) så saknas energi (MJ, megajoul).
Det vanligaste är att protein saknas. Det bästa är då att ge lusern. Fri tillgång på ensilage och fri tillgång på lusernstrå hade jag valt i första hand. Alternativt att du ransonerar lusernen och ger i pelletsform istället om hästen inte orkar äta så mycket, det är lättare för hästar är knöla i sig stor mängd pellets istället för strå eftersom hästars hunger tillfredsställs av antalet tuggningar, inte volymen. Pellets behöver ju som bekant inte tuggas lika mycket som strån. Nackdelen är att pellets måste blötas och därför kan man behöva slänga rätt mycket om hästen inte äter upp allt alla dagar. Med strå är det bara att lämna resterna till nästa dag.
Får hästen fortfarande inte i sig tillräcklig mängd protein så kan man behöva överväga att ge soja, men det bör vara sista utvägen enligt mig då soja är relativt farligt att fodra med, till skillnad från lusern som du kan ge obegränsad mängd av och är väldigt skonsamt.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
10kg hösilage är väl inte för lite om ponnyn lämnar mat?

Om hästen är smal är det själklart för lite/ fel mat. Det kan finnas tusen anledningar till att hästen inte äter, den kanske inte gillar hösilage, hösilaget kanske inte är frächt, men en sak är ju säker, är hästen smal är det fle och eller för lite. Det kanske ger effekt att byta till lika mycket hö istället, eller ta bort kraftfoder och byta ut mot lucern osv.
#9 Ja, visst kan det vara så. Men spontant hade jag gett luzern och bytt hösilage till något som ponnyn äter. Samtidgt vet jag en shettis som inte äter upp sin mat, och då har ponnyn fått för mycket mat.

Kan också vara så att han inte orkar äta upp mer, att han helt enkelt är mätt även om han inte fåt i sig det han behöver. Det finns ju en gräns för vad varje häst kan äta per dygn. Då är det mer näringsrikt hö han behöver.
Anledningen till att man överhuvudtaget började ge kraftfoder var för att hästarna helt enkelt inte kunde äta tillräckligt mycket hö för att klara sitt näringsbehov. Tänk en hårt arbetande arbetshäst tex, den behöver säkert kraftfoder. Seden att ge kraftfoder har sen bara stannat kvar och nuförtiden tror många att man måste ge kraft men så är det inte. De flesta "vanliga" hästar behöver inte det, såvida man inte behöver fylla på med ett visst ämne som tex protein om höet har låga värden av det. De flesta vanliga hästar klarar utan problem att äta tillräckliga mängder hö för att täcka sitt näringsbehov.

#12 Det har nog med mängderna att göra. Dom måste äta mer silage för att få i sig en viss mängd näring än om de ätit hö.
Kanske värt att titta upp tänderna hos en tanläkare med, kan ju vara därför hästen äter mindre än den genligen behöver? en liten tane bara…
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Tändern kollade å fixade i oktober
å avmaskad.
10 kg hösilage är inte lite till en islandshäst, ex de som gick på lösdriften fick 8 kg och klarade sig utan priblem( å de rids lika mycket som min).
Som kraftfoder får han 5 dl fibergi elit. I vintras fick han även 5 fl korn och sen även 6 nävar lusernpellets uppblött. Då höll han vikten iaf.
Jag fortsatte med lusern ganska länge så nu råkar han vara "host host" liiite rund ist….
kissmekate.blogg.se

#16 rent stråmässigt så är 10 kg väldigt lite, och 8 kg är då på tok för lite. Detta ger ännu en anledning att ge lusern istället för annan kraft, din häst behöver mer grovfoder. Att ge kraftfoder kan nämligen förstöra näringsupptaget.
Om bland annat korn och näringsupptag kan du läsa i texten nedan.
Det som händer när man ger hästen kolhydrater (kraftfoder) är att det blir ett kraftigt insulinpåslag i kroppen som i sig kan orsaka direkt fång (forskning har gjorts där man injicerat insulin direkt i blodet på hästen och fången kom som ett brev på posten). Detta är något man verkligen måste tänka på om man har en häst i riskzonen (häst som samlar fettdepåer i t ex nacke och runt svansrot är i högre grad insulinresistenta och i riskzonen för fång. Ni känner igen det bland russ och shetlandsponnyer bland andra, vilka också är överrepresenterade vid fång som alla vet). Att stora insulinpåslag är farligt har vi alltså konstaterat och man bör undvika kolhydrater. (Spannmål, socker)
Något mer som är relevant i högsta grad för alla hästar är oavsett fångrisk eller ej;
efter magsäcken hamnar fodret i tunntarmen där kolhydrater måste brytas ner. Annars hamnar de i tjocktarmen och det är då det farliga börjar. I tjocktarmen bryts grovfodret ner, och blir energi, proteiner och även vitaminer och mineraler (ja hästen kan själv bilda vissa vitaminer och mineraler. t ex b-vitamin). Hästen skapar det den behöver själv om den bara får rätt förutsättningar! Kommer det då dit kolhydrater så börjar en jäsning som ändrar pH-värdet i tarmen vilket gör att organismerna dör och följdaktligen kan tarmen inte fungera så hästen kan inte ta upp näringsämnena. Även detta kan orsaka fång. För att inte prata om allt det akuta som kan ske, bland annat kolik.
Havre är ett spannmål som ändå bryts ner relativt lätt och kan därför tas om hand i tunntarmen. Saker man däremot ska akta sig för är korn, vete och majs då de i hög grad går vidare till grovtarmen och orsakar störningar.
Något mer som är värt att nämnas är att hästarna inte har några sträckreceptorier i magsäcken, den blir alltså inte mätt på samma sätt som människor. Den blir "mätt" när den har tuggat tillräckligt många gånger under en viss tidsenhet.
Fast till en islandshäst i C-ponny size låter 10kg mycket..
Kanske fodret inte är helt hundra fräscht?
Min ene islandshäst äter inte om grovfodret är skämt och eller mögligt! Det är jättebra, för han upptäcker det låångt före mig ;D Den andre däremot glufsar i sig vad som, tycks det.
Förlåt! Svar på din fråga; det jag har hört är att om de får för mycket protein så krävs det energi för att förbränna det och det skulle då kunna vara en anledning till att hästen är låg i hull trots "stora" protioner. Hur sant det är vet jag inte.
Men jisses! En GAMMAL tråd som fått liv (tyckte väl att 10 kg så här års lät liite väl tilltaget ^^) Du kan väl berätta om du hittat orsaken och fått upp hullet lite :D

#18 en häst är gjord för att äta 16-18 timmar per dygn, 10 kg ensilage trycker den i sig på en bråkdel av den tiden. Och sen då? Saltsyra fortsätter produceras och hästen får smärtsamma magsår när inget foder kommer och tar med sig syran genom systemet. 10 kg är absolut inte mycket, det är på sin höjd "okej" mängd, inte bättre än så. Och vem vill att sin häst bara ska ha det okej? Jag vill iallafall att min häst ska ha det bästa och inget sämre än det!
#20 Fast det beror på när den får maten, hur fort den äter och när den äter efter det att den fått maten. Äter han inte upp allt, så har han haft chansen att tugga mer än vad han gjort. Eller hur? Det finns ponnyer som äter långsamt, som inte äter hela tiden (sover, dricker, pratar med boxgrannen i mellan) och då tar det lång tid. Jag vet en ponny som äter ½ kg hö på 1 timma..

#21 ja visst finns det de som äter sakta (vilket ofta är dom som får mycket hö så de inte behöver stressa) men om hästen äter så lite som ½ kg/h så kan man med enkel matematik räkna ut att det inte räcker med 10 kg ett helt dygn. Jag håller inte med dig i övrigt förutom just biten att det finns hästar som äter sakta. Tycker inte att det finns någon ursäkt att inte ge hästen tillräckligt med grovfoder, SPECIELLT INTE när man ger kraftfoder och begränsar grovfodret. Ska man ge kraft så ska det vara för att fri tillgång på grovfoder inte räcker för att tillgodose behovet.
Att begränsa grovfodret på en tunn/svårfödd häst är vansinne, vilket tråden handlade om.
#21 visst räcker det inte med 10 kg då till 24 h, men ½kg/timme är ändå 10kg = 20 timmar.

#23 om hästen har fri tillgång på grovfoder och bara äter 10 kg (hö pratar du om, ensilage handlade tråden om vilket är stor skillnad) och är fin i hull så är det okej. Då har hästen valt själv. Äter hästen inte upp fodret emellan fodringarna så HAR den ju fri tillgång. Och du hör ju själv, du vet EN ponny som äter så sakta. EN. Det är knappast en majoritet utan ett undantagsfall som får specialanpassas efter just den hästen, ingenting som kan användas som mall för alla andra hästar.
Har du läst så vet du att jag tidigare skrivit att det är antalet tuggningar som spelar roll och orkar inte hästen tugga i sig tillräckligt med mat så måste den koncentreras. Men då har hästen självklart fortfarande möjlighet att tugga så mycket den vill och fri tillgång på grovfoder.
Att svälta hästen för att den i panik ska kasta i sig nästa mål mat säger väl sig självt att det är sjukt.
#24 men TS häst kanske har tuggat så mkt så den är tillfreds med det, annars hade den väl ätit upp all maten? För att kunna tugga mer?

#25och eftersom den är smal så måste man ändra något…
Denna tråd skapades i november. Det är inte ovanligt attt hästar tappar aptiten under vintern. En bidragande faktor kan vara ljuset. Se till att den får så mycket ljus på kroppen som möjligt, ta av täcket (om man nu har sådant) soliga dagar, ha tänt i stallet, gärna med dagsljuslysrör, när hästarna är inne under dagen. Min häst var liten i maten ibland, men åt alltid med god aptit om hon fick maten ute.

#25 du kan fortfarande inte påstå att 10 kg ensilage skulle vara mycket till en c-ponny som du gjorde i #18. Det var DET jag reagerade på. I övrigt har vi redan kommenterat för länge sen att hästen antagligen tuggat sig "mätt" och föreslagit lösningar, för det är vad jag tror också 

Den bästa lösningen jag kom på till min häst var hönät, för han äter inte hela tiden. Då kunde han äta när han ville utan att hösilaget blev förstört.
kissmekate.blogg.se
#28 men jag tycker att 10 kg låter mycket! "Ensilage" verkar bli torrare o torrare jag vill ha runt 55-60 i TS men det blir allt svårare att få tag i det verkar som folk vill ha typ inplastat hö! Jag har de senaste bara fått tag i TS runt 65 och det räcker ju stråmässigt till en häst på över 400 kg - en isis ska ligga på 300-350 kg… Tänkte på det att en ensam häst gärna äter lite sämre, då kan det hjälpa med en mer matfrisk granne!
#28 En isis ska inte väga mer än 350kg, och då räcker det med 10 kg, beroende på hur torrt det är. Det är sällan jag sett att cponnyet får så mycket som 10 kg hösilage…

jag blir så frustrerad då folk bara titttar på vikt och mängt TS per kilo. Det är ett helt värdelöst mått som bara ger en viss riktning för mängden mat som är det lägsta behovet. Allt beror på näringsmängd, ämnesomsättning och motion. Det är ju helt uppenbart att hästen får för lite och fel mat om den är smal. Att sen stå och ge sina hästar för lite mat för att hålla dem slanka är så jäkla illa, det skapar stress hos en art som är gjorda för att tugga en större del av dygnet.
#32 Menar du mig?? MIN kommentar gällde att MÄNGDEN strå i 10 kg ensilage i allmänhet är mer än tillräckligt till en islandshäst - men självklart kan man inte bygga en foderstat efter det, man måste se till individ. men om hästen lämnar mat är det inte MÄNGDEN mat i sig det är fel på - som andra redan skrivit är det antingen inget godtagbart foder, hästen är för stressad för att äta eller något annat. Fast TS svarade inte på HUR hästen var "smal" - se #7 och det har ju betydelse…
Tycker det framgår att TS inte vill ge för lite mat, men att lägga in mer foder som hästen inte äter är ju meningslöst! H*n ville ju ha ideer om varför häste trots att det blir mat över är smal… och mina hästar har tillgång till något att tugga på dygnet runt - gräs och sly ute, obegränsat med halm inne året om och ute på vintern plus en giva ensilage som storleksmässigt varierar med årstid.
Min är lite svårfödd, speciellt på vintern trots nära nog fri tillgång av hösilage och torkat 1:a års vall så jag ger rapsolja i lite blötlagdt kraftfoder. Rapsolja finns att köpa på Willys i 5 och 10l dunkar. Börja lite lugnt med 0.5dl och öka tills att hästen går upp i vikt eller få lös avföring då minskar man dosen lite. Rapsoljan innehåller många av dom essensiella aminosyrorna som både vi och hästarna behöver däribland finns vitamin D i den som är viktig på vintern. Har man mycket pengar så kan man köpa linfröolja för 60kr/l annars så är rapsoljan mycket prisvärd i förhållande till det man får.
Angående hönät (som jag ochså använder) så finns stora finmaskiga nät här till ett vettigt pris: http://www.shiresequestrian.co.uk/shop/product.php?productid=1221&cat=626&page=3
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

#33 nej mest till #31

#32 precis det är något jag tror måste framgå tydligare, på ridskolor osv får man lära sig minst 1 kg ts/100 kg häst. Men detta är ju ett minimimått och absolut inte det optimala vilket många tror. Det finns ju ingen övre gräns på grovfoder och det är därför jag reagerar när någon påstår att det skulle vara mycket med 10 kg ensilage till en c-ponny, för det är som jag sagt tidigare; inte mycket, men det är okej.
Förutsättningar: 50% torrsubstans i ensilage, 350kg häst, minimibehovet för häst 1kg torrsubstans/ 100kg häst
350*.01 -> 3.5*1 = 3.5kg_ts ->3.5/0.5=7kg_ensilage.Så för att försörja minimibehovet krävs 7kg ensilage
Med 60%ts i ensilaget behövs 5.8kg ensilage.
Med 40%ts i ensilaget behövs 8.8kg ensilage.
Så 10kilo ensilage är inte speciellt mycket ovanför MINIMIGRÄNSEN om man bara har 40%ts i ensilaget.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#37 Fast jag lärde mig att minimigivan är 1,2 kg TS per 100 kg häst o 40% TS är det väl ingen som har?? Tycker det snarare ligger mellan 65-75 % som jag räknar ska pållen på 350 kg ha minst 4,2 kg TS vilket man täcker med 9 kg ens med 50% TS o med 65% TS "räcker" då 6,5 kg. Ska man lyckas få pålle nöjd med det gäller det att ha måånga utfodringar OCH ett effektivt slowfeeding nät… Det svåra är ju inte att få en tunn påle att öka i vikt tycker jag, det svåra är att hindra matvraken från att spricka…
TS; vi kan byta häst ett par månader ;D
Jodå det finns, jag hade sådana förra vintern, det var mellan 40-50%ts i dom. Jag stod med spett och bröt i sär dom när det var riktigt kallt. Hästarna gillade det skarpt vet inte om det var för att det var fuktigt (eller isigt när det serverades ute) eller om det var ensileringen som gjrde att det var godare? Någon som har en teori om det?
Det jobbiga var att bära så jäkla mycket massa när man skulle ut till hagen. Hästarna fick mellan 15-20kg per dygn.
Lycka till
Ååh, sånt skulle jag gärna ha (utom kanske när det är frost så det fryser ;D )!
Att hästarna gillar det är väl inte att undra på, det är ju så nära den "konsistens" de vill ha som man kan komma (gräs har TS på ca 20).
Det finns ju en studie på det, tror det var tre olika ensilage och hö - de åt först och mest av det blötaste och minst av höet…
"Uss" Du har nog en poäng i det, för nu när jag tänker efter så älskar dom blötlagt mycket bra kvalitets torrhö medan dom mest står och petar i samma hö då det är torrt. Dock så grisar dom ner så förbaskat om man blötlägger det. Det duger inte att bara äta det ur byttan utan det skall dras runt hela stallet eller boxen.
På tal om blöta balar, dom jag talade om tidigare vägde minst 400kg så jag satte upp en talja i takbjälkarna för att orka välta dom så om du tar sådant foder så bered dig på styrketräning om du inte har tillgång till wirelyft el liknande.
Lycka till
Jisses! Det faller på att jag bara har två isisar att föda och är lite petig m att inte ha öppna balar mer än ett par dagar (pålle är oxå ganska petig ;D ) så jag får hålla tillgodo med minibalar blir helt orimligt dyrt o jobbigt att slänga allt som blir över annars!
Så länge det är kallt dvs 0 eller kallare så håller ensilaget i veckor om det inte utsätts för sol eller blir partiellt uppvärmt. Tänk det som att ha det i ett kylskåp. Problemen med varmgång och jäsning av balen börjar först runt +5 grader och då minskar hållbarheten drastiskt från några dagar upp till drygt en vecka beroende på hur varmt det är. Någon dag med varmt och sedan kallt brukar var ok då balen är trögvärmd just pga sin massa.
Lycka till
Hmm nu vände du nog på det "minskar från" osv men jag fattar iaf ;D jag vet att balen räcker längre när d är kallt men grejen är ju att håller sig temp runt 5-10 grader plus så vill jag iaf inte ge mer än ca 5 dgr även om jag inte märker skillnad så gör pålle det (jo han är oxå isis) så av 400 kg skulle jag få typ 300 kg över… Men en liten bal på ca 100 kg vore perfekt!
Ja jo det blev lite dålig formulering där. Ser att på en del gårdar så balar man mycket små rundbalar och gissningsvis så ä vikten på dom under 100kg. Det ser ut som om det haglat stora korn ute på ängarna. :-) Sen vet jag att en del bönder balar öppna fyrkantbalar på runt 150kg med torrhö till travet.
Jag försöker hålla ensilage på vintern när det är 0 eller kallare sedan så går vi över till torrhö fram mot betet för att undvika risken för mögel. Så jag har alltid två typer av hö liggandes.
Lycka till

#37 Vår TS låg på 63 på den balen vi hade analys på. Min häst väger(vägde) CA 310 kg.
Så även om man räknar med en häst som väger 350 kg, då skulle mini mängd vara ca 5,6 kg/dag. Och han fick 10 kg ( även mer då han också fick hösilage att äta när man gjorde iordning honom).
kissmekate.blogg.se
#45 Uss Det finns ensilagebalar i alla dess former. Altiifrån 30kg och uppåt =P
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jo, vi använder ju 45 kg balarna ;D men de finns aldrig med TS lägre än 65 och tom det brukar vi ha svårt att hitta! Har en högubbe i Mark (vi bor ca 7 mil N Göteborg) som brukar kunna lösa det, men han säger också att han får skörda det som kunderna vill ha…
Leverantörerna är så stolta över sitt "torra, fina" ensilage… Det är inte stort mer än plastat nästan-hö, någon ensilering blir det ju inte, och varken jag eller pålle vill ha det!
Då tycker bonden att jag kan ju köpa storbal i stället, de håller "mycket längre" än de 3-5 dagar som rekommenderas och eftersom de är billigare per kg blir det inte stor skillnad - annat än på min gård, där resterna hopar sig, för pålle har synpunkter och äter inte när han tycker att ensilaget blir för gammalt… Så jo, det blir jobbigt (tungt) och dyrt iaf.
usch vad sur jag låter, det är inte meningen, men jag fattar inte varför folk VILL ge sina hästar torrt, mögligt hö eller icke-ensilerat plastat nästan-hö… ;D
#49 För att dom flesta hästar inte mår bra på ensilage utan behöver ensilerat hö om det ska fungera med ensilering öht. Många hästars magar blir totalkaos av det. Personligen vill jag aldrig ge ensilerat hö av anledningen att ämnen försvinner (så som msm), det blir så surt så tänderna mår inte bra av det, magen blir kaos. Men jag ger iof inte heller det plastade nästan-höet heller, av samma orsaker. Här är det bara grönt fint hö som ges! Ibland dock så ges grävre hö med sämre värden för att dryga ut givan så det blir mer att tugga på.
Kommer inte ihåg vilken TS halt det är på det ensilaget som dom har här. Men det är väldigt lite TS. Ensilaget är jätteblött och fryser och blir stenhårt på vintern så man måste bryta loss det med spett. Tror det är 50kg på dom balarna som han levererar.
Hej " CelsiusT ", du har säkert någon källa till dina påståenden som vi kan få läsa ? På SLU så har dom andra åsikter än dina källor om detta med hur ensilage påverkade hästar, deras slutsats var att det inte påverkade alls. Läs http://www.slu.se/sv/fakulteter/vh/institutioner/institutionen-for-husdjurens-utfodring-och-vard/forskning/avslutade-projekt/ho-hosilage-eller-ensilage/
Skulle inte det fungera så sök på ensilage på deras hemsida om publikationer. Har för mig att det finns flera rapporter som säger samma sak där. Själv så har jag samma erfarenheter som SLU kom fram till dvs att hästarna äter det som är gott och dom påverkas väldigt lite av om det är ensilage eller torrhö om man bara tar det lungt med övergångarna mellan dom olika sorterna så att tarmfloran inte störs. Det enda som kan ställa till det är dåligt ensilerat hö men det luktar illa och hästarna äter det ogärna.
Lycka till
#51 I den studien så tog endast hänsyn till hur mage och tarm påverkas, man tog inte hänsyn till några andra faktorer. Min kommentar om att många hästars magar blir totalkaos av det är bara ett konstaterande utifrån egna erfarenheter.
Övrig information har jag hämtat från läsning av artikler och föreläsningar. Har inte någon direktlänk till någon källa, men är du intresserad i ämnet så kan du säkert googla fram lite information. Personligen så vet jag redan var jag står i frågan och har inte ork och lust eller känner behov av att sitta och googla för att tillfredställa dig.
Mina behov är redan tillfredställda, jag har redan läst igenom ämnet för något år sedan och jag har min uppfattning klar då både mina erfarenheter och andra i omgivningen erfarenheter stämmer väldigt bra med dom forskningsrapporter som har publicerats.Det som var intressant var var du hade fått din information ifrån eftersom jag inte har sett denna tidigare och jag är som vanligt nyfiken.
Och kontentan av det som är publicerat är att det är inga problem att låta hästar äta ensilage om man använder normalt förstånd vid lagring av höet och låter hästen gradvis byta diet och bakterieflora. Dåligt hö finns både som torrhö och ensilage och ger man det till vilka djur som helst så får man finna sig i att det får konsekvenser för dom.
Lycka till
#50 du bor väl inte så långt från oss, VAR hittar du ditt hö?? Förra året fanns bara mögligt hö häromkring, "min" höbonde bärgade inte ens för att han visste det inte skulle bli bra.
Och var hittar du någon som kan leverera både "grönt fint" och "grövre" hö??
Eller 50-kg balar med ensilage under 65% TS? PM:a (eller vad det heter) mig om du inte vill skriva här!
Jag har hittat EN leverantör häromkring som jag litar på, men han har bara storbal ensilage och har inte fått tillräckligt med hö de senaste två åren så jag har kunnat köpa :s
Och… jag kan inte låta bli :p "behöver ensilerat hö om det ska fungera med ensilering öht" - med hö kan det inte bli ensilering, det blir bara lufttät lagring ;D
#53 Ja jag läste raporten. Men fortfarande tar den bara hänsyn till magen och tarmfloran. Vad det blir för problem med tänder, att ämnen så som msm inte ens kan lagras i ensilgaet, vad som händer med dräktiga ston osv osv tar inte öht taget hänsyn till när dom lämnar resultatet att ensilage fungerar lika bra som hö. Det finns många aspekter att ta hänsyn till. Är du intresserad av dess så googla lite på det så hittar du säkert information (från både 2011 och 2012). Om du inte känner för att leva kvar i dina uppfattningar. Helt okej för mig.
#54 Ensilage och hösilage skiljer sig från varandra genom att det i ensileringen tillsätts bakterier som konserverar gräset. Det brukar man inte ge hästar öht utan det går till kossor normalt sett. Detta ny påfundet med att ge plastat hö till hästen är nästan alltid hösilage med olika TS. Ensilering kallas det numer även när det bara är inplastat hö även om det är en sanning med viss modifikation.
Jag skickar PM till dig.
Tack! Fast vi har nog olika uppfattning om terminologin ;D
#56 Hur benämner du dom olika varianterna då? Jag har bara lärt mig terminologin efter hur alla bönder häromkring säger, och hästfolk med för den delen.
#53 Jag gjorde en snabb googling och stötte på den här artikeln om tändernas påverkan: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CGMQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.geresveterinarpraktik.se%2Fimages%2Fphotos%2FHasten1%2FHASTEN310stander2.pdf&ei=fUbgT4OrLs3N4QTb_PnqDQ&usg=AFQjCNHm3VHsfSWzCnJGGxKDPWKCAZ7qFQ
Hm det var en intressant vinkel på det. Dock så slår han ihop höensilage med kraft foder och får det till att låta som att ensilage skulle ha mindre fibrer än torrt hö vilket är en orimlighet då ensilage fortfarande är vanligt gräs med samma grässorter som torrt hö. Nu kan det vara så att just den meningen formulerades dåligt. Att kraftfoder har högt näringsvärde i förhållande till fiberinnehållet ligger ju i dess natur, det är ju det det är till för dvs högt näringsvärde i liten förpackning och lättsmällt.
Att kraftfoder innehåller stora mängder socker är ingen nyhet och att socker inte är bra för tänderna är det väl ingen som har undgått att höra men det har inget att göra med ensilage.
En häst som tuggar grovfoder utsöndrar stora mängder saliv som sedan följer med ner i magen, denna saliv späder ut allt som intages och bla buffrar phvärdet så att det håller sig hyffsat konstant i munnen. Och produktionen av saliv är relaterat till tid det tar att äta, så om det tar längre tid att äta så produceras mer saliv som går ner i kistan på dom. Så att ensilage skulle vara anledningen till hans hästars dåliga tänder ser jag som långsökt, däremot så finns det betydligt mera skäl att misstänka kraftfodret som i sig innehåller mycket socker per volym/viktenhet.
Lite om saliv http://www.slu.se/Documents/externwebben/vh-fak/hippologenheten/402%20Almsg%C3%A5rd%20Persson.pdf
Ett intressant citat från nedanstående artikel om hur lång tid det tar att äta maten och i förlängningen hur mycket saliv som produceras och buffras.
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00003175/
"Chewing frequency were however the same which means that in order to eat half a kg DM of silage a horse has to chew more times than to eat half a kg DM of hay. If the horses were allowed to choose freely between the two feeds they chose silage seven times out of ten."
Lycka till
#57 Jag läste Cecilia Möllers rapport (?) småbalsensilering och några till, samt Slottners sida (sajt?) om ensilage. Enligt dem finns det endast ensilage - hösilage är bara ett namn som folk använder på torrt ensilage, men det finns inte definierat VAD som är hösilage.
Ett ensilage måste ha genomgått en pH-sänkning pga mjölksyrajäsning - det är det som är ensileringsprocessen. Det foder som genomgått denna process kallas ensilage, helt enkelt. Ensilering är alltså en sorts konserveringsmetod och ensilage konserveras dels genom pH-sänkningen, dels genom lufttät lagring.
Det tillsätts ibland medel vid ensilering för att få "rätt" jäsning, men inte alltid, en anledning till att inte tillsätta medel i torrt "ensilage" är att ensileringsprocessen kräver en viss mängd vatten och utan det är det ju bortkastade pengar ;D - gränsen går någonstans vid 60%…
Det finns flera anledningar att man vill ha en lägre TS - när stråna är torra är det svårt att packa dem hårt och de kan lättare sticka små, små hål i plasten. Hål som kanske inte ens syns, men som upptäcks när balen öppnas, för då är det mögel där.
Vita hårda prickar är inte socker, mögel, saltkristaller osv (finns måånga olika "förklaringar"), det är jäst och början till förskämning av fodret. Jästen kräver mindre syre än möglet så det börjar med jästtillväxt och kommer det mer syre till så tar mögelsvamparna över.
Om en bal inte packas tillräckligt hårt kommer det att finnas mer syre kvar i balen efter inplastningen och då kan förskämningen börja. Sedan avstannar den när syret tar slut men när balen öppnas så -poff- fylls balen med syre igen och förskämningen går mycket fortare än om balen varit hårt och tight pressad från början, för jäst och mögel har ju redan fäste…
Är man inte medveten om detta och förstår att det är KORT bäst-före-datum på fodret så kan man nog också räkna med "kaos", som du kallar det…
Någon (du?) skrev att det håller mycket längre när det är kallt, att det är som att förvara i kylskåp. Ja det är det ju, men glöm bort ett salladshuvud i kylskåpet så ser man att det inte håller hur länge som helst…
JAG tror att detta är orsak till mycket av "kaoset", men också att det så att säga blir foderbyten varje gång man öppnar en ny bal och en del hästar är ju vääldigt känsliga för sådant! Det sägs att ett parti hö är mer homogent än ett parti ensilage pga att processen kan bli olika i varje bal.
#59 Men pH är helt annorlunda på ensilage, det är mkt surare och det är farligt för tänderna. Tänk dig själv att äta citron och sedan borsta tänderna, inte bra. Hästens saliv är inte anpassat för en sådan sur föda.
Just den artikeln hade slagit ihop kraftfoder och ensilage. Men på föreläsningen så tog dom upp det mkt mer fördjupat och separerat.
"Uss" Sammanfattar ensilage bra. Och det var jag som kommenterade hållbarhet och kyla, med slutsatsen att blöta balar har kort hållbarhet i värme medan på vintern så har vi mera frysbox än kyslsåp där jag bor och då tål dom veckor öppnade.
" CelsiusT " Föreläsningen kan jag inte kommentera då jag inte har något transskriberat utkast av den. Det är dock märkligt att ingen annan inom forskarvärlden har hakat på om det var så revolutionerande fynd som denna har hittat, för jag kan inte hitta någon mer forskning om detta.
Men vi kan ju alltid fråga på forumet här om det finns några som har sett ett liknande samband mellan ensilage och tandproblem, någon?
Jag har svårt att se någonting i din liknelse med citronen som säger att tänderna förstörs av det, bara att det smakar illa.
Lycka till
#62 Citron och andra sura medel gör emaljen skör och man ska aldrig borsta tänderna direkt efter att man ätit surt och inte heller äta något som sliter mycket på tänderna samtidigt som man äter surt.
#62 För en del år sedan var det väl diskussioner om tandhälsa vs kraftfoder - nuförtiden kan ju hästar tom ha karies och som jag minns det skylls det på det sötade kraftfodret.
Gjorde en liten koll på nätet och denna tråd kom upp http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-744593.html Intressanta förklaringar dom hade fått från någon kemist och hästtandläkare i denna fråga.
Saxat ur den tråden: " Tandläkaren menade att antingen ger man hösilage för att skona tänderna, eller så väntar man och börjar ge hösilage om tänderna sviker och pållen får problem med att tugga.
Om det fräter på tänderna borde tandläkaren i rimlighetens namn inte rekommendera ett foder som skulle förstöra tänderna ännu snabbare."
klipp2: "Utifrån en kemists synpunkt:
Mjölksyra borde inte bryta ned emaljen, den är inte så sur (frätande) att det kan vara farligt. Undvik hellre dricka C**aC**a som har pH ner mot 2. Däremot så behövs det väääldigt lång tid för att CC ska bryta ner en tand.
Mythbusters på Discovery gjorde ett experiment på CC och tänder, inget hände."
Nu är detta troligen lekmän inom ämnet vetrinär och kemi men det ger en liten uppfattning om vad man tror i alla fall utifrån logiskt tänkande.
Lycka till